Warsztaty pisarskie Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2021

Nazwa modułu: Warsztaty pisarskie
Kod modułu: 02-FP-S1-WP
Kod programu: W1-S1FP19.2021
Semestr: semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Warsztaty pisarskie mają służyć doskonaleniu techniki pisania dyskursywnego i szlifowaniu indywidualnego stylu studenta, a także – rozszerzeniu umiejętności uczestników zajęć o analizę pisarstwa eseistycznego, krytycznego i naukowego jako wypowiedzi metaliterackiej o wysokim stopniu organizacji stylistycznej i retorycznej. Punktem wyjścia spotkań uczynić można tezę o bezwyjątkowej narracyjności kultury i w wyniku interpretacji odpowiednio dobranej lektury zbudować w uczestnikach zajęć przekonanie, że esej krytyczny czy artykuł naukowy są jeszcze jedną formą („niekończącej się”) opowieści. Wówczas kolejne zajęcia polegałyby na „rozbiórce” retorycznej wybranych tekstów z dziedziny pisania dyskursywnego. Kolejne spotkania należałoby poświęcić zapoznaniu uczestników z teoriami pisania, jego profesjonalizacją, trybem przygotowywania się do pracy pisarskiej, procesem twórczym, filozofią stylu, autobiografizacją dyskursu naukowego oraz jego „poetyką bez granic”. Zajęciom teoretycznym, poświęconym technikom pisania (także: sposobom „konstruowania wyobraźni”) - winna towarzyszyć praktyczna próba przygotowania własnych tekstów oraz ich wspólna (grupowa) analiza. Opcjonalnie można proponować lekturę esejów znanych indywidualności pisarskich na temat historii literatury (Calvino, Coetzee, Filipiak, Kundera, Nabokov, Winterson etc.).
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student posiada podstawową wiedzę o tradycji filologicznej i miejscu filologii w obrębie humanistyki [WP_01]
K_W01 [4/5]
posiada wiedzę z dziedziny teorii kultury w zakresie pozwalającym ujmować teksty literackie i nieliterackie jako realizację określonego kodu kulturowego [WP_02]
K_W12 [2/5]
ma świadomość zróżnicowania języka, zna specyfikę różnych obiegów literackich [WP_03]
K_W19 [3/5]
posiada podstawowe umiejętności pracy w bibliotece i Internecie [WP_04]
K_U01 [1/5]
posiada podstawowe umiejętności redagowania i edytowania tekstu [WP_05]
K_U02 [2/5]
postrzega zjawiska językowe i literackie przez pryzmat społeczno-kulturowego zróżnicowania obiegów komunikacyjnych [WP_06]
K_U12 [2/5]
rozumie potrzebę wzbogacania swoich kompetencji filologicznych [WP_07]
K_K01 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie pisemnych prac indywidualnych [WP_w_01]
Student przygotowuje w ciągu semestru 2-3 prace pisemne, realizujące reguły różnych form i gatunków wypowiedzi (np. esej, artykuł naukowy, recenzja, felieton, opowiadanie). Każdorazowy efekt pracy zostaje omówiony na forum grupy.
WP_01 WP_05 WP_06
zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych [WP_w_02]
Zaliczenie na podstawie: przygotowania i udziału (aktywności) w zajęciach oraz pozytywnie ocenionych prac pisemnych.
WP_02 WP_03 WP_04 WP_07
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [WP_fs_01]
Zajęcia o charakterze seminaryjnych dyskusji, ćwiczenia warsztatowe z użyciem komputerów z dostępem do Internetu (bazy danych, redakcja i skład tekstu). Pod kierunkiem nauczyciela akademickiego studenci omawiają wskazane teksty, przygotowują samodzielne ustne wystąpienia, uczą się określonych technik pisarskich.
30
Lektura własna, studiowanie tekstów zadanych przez nauczyciela akademickiego; samodzielna praca nad utworami wybranymi do analizy. Konstruowanie własnych form pisemnych. Konsultacje z nauczycielem akademickim.
30 zaliczenie pisemnych prac indywidualnych [WP_w_01] zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych [WP_w_02]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)