Warsztaty ortograficzne i interpunkcyjne Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2021

Nazwa modułu: Warsztaty ortograficzne i interpunkcyjne
Kod modułu: 02-FP-PN-S1-WOI
Kod programu: W1-S1FP19.2021
Semestr: semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
W ramach modułu studenci zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności z zakresu: historyczny rozwój polskich zasad ortografii (wybrane zagadnienia); reformy polskiej ortografii od XIX w. do XXI w. (wybór zmian); zasady, na których opiera się polska ortografia (fonetyczna, morfologiczna, historyczna, konwencjonalna); reguły i wyjątki ortograficzne (ze szczególnym uwzględnieniem reguł motywowanych zasadą konwencjonalną); polskie znaki interpunkcyjne i ich typologie (znaki pojedyncze i podwójne; znaki interpunkcyjne o zastosowaniu składniowym, o zastosowaniu tematycznym, o zastosowaniu pragmatycznym); funkcje przestankowania; teoretyczne podstawy polskich zasad interpunkcyjnych; zasady użycia znaków przestankowych, ortografia i interpunkcja a Internet i nowe sposoby komunikowania się, uchwały Komisji Kultury Języka i Rady Języka Polskiego (Komisji Ortograficzno-Onomastycznej i Komisji Języka Religijnego) dotyczące zmian w polskiej ortografii i interpunkcji.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela. Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju polskiej ortografii i interpunkcji, w tym na temat reform polskiej ortografii, zna reguły i wyjątki ortograficzne oraz zasady użycia znaków przestankowych; ma wiedzę o stylistycznej funkcji ortografii i interpunkcji; zna słowniki i publikacje poprawnościowe na temat ortografii i interpunkcji. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W4, A1.W9, C1.W1. [WOI_01]
K_W04 [2/5] K_W09 [2/5] KN_W01 [4/5] KN_W14 [4/5]
Zna i rozumie znaczenie poprawności językowej (ortograficznej i interpunkcyjnej). Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: C1.W2. [WOI_02]
K_W04 [3/5] K_W08 [3/5] KN_W04 [4/5] KN_W12 [4/5]
Zna i rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: C1.W3. [WOI_03]
KN_W01 [4/5] KN_W14 [4/5] KN_W15 [4/5]
Zna i rozumie metodykę realizacji treści kształcenia z zakresu ortografii i interpunkcji w obrębie przedmiotu: język polski – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W1. [WOI_04]
K_W04 [4/5] KN_W04 [4/5] KN_W12 [4/5] KN_W14 [4/5] KN_W15 [4/5]
Zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W2. [WOI_05]
KN_W04 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_W08 [3/5] KN_W09 [4/5] KN_W14 [4/5] KN_W15 [4/5]
Zna i rozumie znaczenie kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W3. [WOI_06]
KN_W04 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_W07 [3/5] KN_W09 [4/5] KN_W12 [4/5] KN_W14 [4/5] KN_W15 [4/5]
Zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktycznej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W4. [WOI_07]
KN_W03 [4/5] KN_W04 [3/5] KN_W06 [3/5] KN_W10 [4/5] KN_W12 [5/5] KN_W13 [4/5]
Zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W5. [WOI_08]
KN_W12 [3/5] KN_W14 [4/5] KN_W15 [3/5]
Potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim. Potrafi zgodnie z obowiązującymi regułami stosować znaki interpunkcyjne oraz uzasadnić ich zastosowanie w tekście; ocenić poprawność ortograficzną i interpunkcyjną różnego typu tekstów, w tym prac uczniowskich. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.U1, A1.U11, A1.U3, C.U8. [WOI_09]
K_U01 [2/5] K_U03 [3/5] K_U11 [4/5] KN_U15 [4/5]
Potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.U1. [WOI_10]
KN_U01 [4/5] KN_U03 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U13 [4/5] KN_U18 [4/5]
Potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.U2. [WOI_11]
KN_U02 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U13 [4/5] KN_U18 [4/5]
Potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.U3. [WOI_12]
K_U11 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U12 [4/5] KN_U13 [3/5] KN_U18 [4/5]
Potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie umiejętności uczniów z zakresu ortografii i interpunkcji. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.U4. [WOI_13]
KN_U01 [4/5] KN_U02 [3/5] KN_U05 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U09 [4/5] KN_U10 [4/5] KN_U12 [3/5] KN_U14 [4/5] KN_U15 [4/5] KN_U16 [4/5]
Potrafi rozpoznać typowe uczniowskie błędy ortograficzne i interpunkcyjne wykorzystać je w procesie dydaktycznym. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.U5. [WOI_14]
KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [4/5] KN_U11 [4/5]
Jest gotów do skutecznego korygowania swoich błędów językowych (ortograficznych i interpunkcyjnych). Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: C.K1. [WOI_15]
KN_K02 [4/5] KN_K03 [4/5] KN_K04 [3/5] KN_K05 [4/5] KN_K06 [4/5] KN_K07 [4/5]
Jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.K1. [WOI_16]
KN_K02 [4/5]
Jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.K2. [WOI_17]
KN_K03 [4/5]
Jest gotów do kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.K3. [WOI_18]
KN_K02 [4/5] KN_K06 [4/5]
Jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.K4. [WOI_19]
K_K05 [2/5] KN_K01 [4/5] KN_K02 [4/5]
Jest gotów do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.K5. [WOI_20]
K_K01 [2/5] KN_K02 [4/5] KN_K03 [4/5] KN_K07 [4/5]
Jest gotów do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.K6. [WOI_21]
K_K04 [2/5] KN_K01 [4/5] KN_K02 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test [WOI_w_01]
Test wyboru z zakresu znajomości reguł orograficznych i interpunkcyjnych.
WOI_01 WOI_02 WOI_03 WOI_04 WOI_05 WOI_11 WOI_12 WOI_13 WOI_17
Dyktanda [WOI_w_02]
Dyktando ortograficzne i dyktando interpunkcyjne.
WOI_01 WOI_02 WOI_03 WOI_04 WOI_05 WOI_11 WOI_12 WOI_13 WOI_17
Ćwiczenia [WOI_w_03]
Ćwiczenia uwzględniające zagadnienia szczegółowe z zakresu poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej (praca indywidualna i grupowa).
WOI_01 WOI_02 WOI_03 WOI_04 WOI_05 WOI_06 WOI_07 WOI_08 WOI_09 WOI_11 WOI_12 WOI_13 WOI_16 WOI_17 WOI_19 WOI_20 WOI_21
Projekt [WOI_w_04]
Przygotowanie wskazanych przez nauczyciela akademickiego rodzajów dyktand (praca indywidualna w domu).
WOI_02 WOI_03 WOI_04 WOI_05 WOI_09 WOI_10 WOI_11 WOI_12 WOI_13 WOI_14 WOI_15 WOI_17 WOI_18 WOI_21
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [WOI_fs_01]
metody podające (w tym: pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody poszukujące (w tym: dyskusja dydaktyczna, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym: metoda projektu, dyktanda, ćwiczenia przedmiotowe)
30
samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, przygotowanie projektu, powtórka i usystematyzowanie materiału przedstawionego na zajęciach
30 Test [WOI_w_01] Dyktanda [WOI_w_02] Ćwiczenia [WOI_w_03] Projekt [WOI_w_04]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)