Podstawy dydaktyki Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2021

Nazwa modułu: Podstawy dydaktyki
Kod modułu: 02-FP-PN-S1-PD
Kod programu: W1-S1FP19.2021
Semestr: semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
W ramach modułu: Podstawy dydaktyki studenci poznają podstawowe treści przedmiotowe, przeczytają najważniejsze opracowania (w wyborze), poddadzą krytycznej ocenie własne doświadczenia szkolne – aby przygotować się do zgłębiania problemów dydaktyki szczegółowej - języka polskiego w kolejnych etapach kształcenia na specjalności nauczycielskiej. Tematyka zajęć dydaktycznych obejmować będzie także następujące zagadnienia: podstawa programowa a programy nauczania; cele nauczania; proces nauczania-uczenia się; zasady nauczania; metody nauczania; formy nauczania; pomoce i środki dydaktyczne (m.in. podręcznik); budowa lekcji; projektowanie zdarzeń edukacyjnych; przestrzeń szkolna (architektura); komunikacja nauczyciel – uczniowie podczas lekcji (akty mowy, dialog na lekcji); motywowanie, aktywizowanie i ocenianie uczniów.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Uczeń zna i rozumie zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: C.W1 [PD_01]
KN_W01 [2/5] KN_W14 [3/5]
Zna i rozumie współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: C.W3 [PD_02]
K_U01 [2/5] KN_W01 [3/5] KN_W14 [3/5] KN_W15 [3/5]
Zna i rozumie zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne; również sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: C.W4, C.W6 [PD_03]
KN_W04 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_W07 [3/5] KN_W08 [4/5] KN_W12 [3/5] KN_W15 [3/5]
Potrafi dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów i działania służące integracji klasy szkolnej, poprawnie dydaktycznie stosować środki dydaktyczne przy zachowaniu zasad kształcenia (wraz z edukacyjnym zastosowaniem mediów). Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: C.U2, C.U3 [PD_04]
KN_U02 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_U04 [3/5] KN_U05 [4/5] KN_U06 [3/5] KN_U07 [3/5] KN_U09 [4/5] KN_U10 [3/5] KN_U13 [3/5]
Potrafi wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: C.U4 [PD_05]
KN_U01 [4/5] KN_U04 [3/5] KN_U06 [3/5] KN_U07 [4/5]
Potrafi dokonać analizy dokumentów szkolnych (podstawa, program, podręcznik i inne dokumenty edukacyjne), zanalizować, zinterpretować i sporządzać podstawową dokumentację szkolną: scenariusz lekcji, arkusz obserwacji lekcji, dziennik lekcyjny i arkusz ocen, dzienniczek praktyk. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: C.U1 [PD_06]
KN_U01 [3/5] KN_U02 [3/5] KN_U04 [3/5] KN_U05 [3/5] KN_U12 [2/5] KN_U13 [3/5] KN_U14 [3/5]
Potrafi dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej, a także zaplanować pracę z uczniem zdolnym i przygotować go do udziału w konkursie przedmiotowym: Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: C.U5, C.U6 [PD_07]
KN_U03 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U10 [3/5] KN_U11 [3/5]
Jest gotów do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: C.K1 [PD_08]
KN_K02 [3/5] KN_K03 [4/5] KN_K04 [4/5] KN_K05 [4/5] KN_K06 [4/5] KN_K07 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test [PD_w_01]
Test wyboru (z wiedzy na temat podstawowych pojęć dydaktyki).
PD_01 PD_02 PD_03 PD_04 PD_05 PD_06 PD_07 PD_08
Projekt [PD_w_02]
Przygotowanie eseju na temat roli wychowawcy i nauczyciela we współczesnej szkole (praca w domu).
PD_02 PD_05 PD_06
Projekt [PD_w_03]
Przygotowanie w grupie studentów projektu zajęć budujących porozumienie między uczniami.
PD_02 PD_03 PD_04 PD_05 PD_06 PD_08
Hospitacja [PD_w_04]
Wypełnienie arkusza obserwacji hospitowanej lekcji.
PD_01 PD_05 PD_06
Projekt [PD_w_05]
Przygotowanie analizy struktury wybranego podręcznika szkolnego ze zwróceniem uwagi na jego funkcje (praca w domu)
PD_02 PD_07
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [PD_fns_01]
metody podające (m.in.: pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody poszukujące (m.in.: dyskusja dydaktyczna, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym: metoda projektu), metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna), metoda badawcza (jawna obserwacja nieuczestnicząca kontrolowana)
30
samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, przygotowanie projektów, wypełnienie arkusza obserwacji, powtórzenie i usystematyzowanie materiału z zajęć oraz samodzielnej lektury
30 Test [PD_w_01] Projekt [PD_w_02] Projekt [PD_w_03] Hospitacja [PD_w_04] Projekt [PD_w_05]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)