Podstawy socjolingwistyki Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: W1-S1FS19.2021

Nazwa modułu: Podstawy socjolingwistyki
Kod modułu: W1-FS1-21-SOLIN
Kod programu: W1-S1FS19.2021
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Podstawy socjolingwistyki obejmuje ćwiczenia (w formie konwersatorium) i zakończony jest zaliczeniem na ocenę. Zajęcia stanowią wprowadzenie do zagadnień funkcjonowania języka w przestrzeni społecznej z perspektywy socjolingwistyki. W trakcie wykładów studenci zapoznają się z teoretycznymi podstawami socjolingwistyki, metodami skierowanymi na uzyskanie praktycznych wyników badań. Przedmiot powinien uzupełnić charakterystykę strukturalnej organizacji wybranych języków słowiańskich i umożliwić ocenę zjawisk językowych zachodzących we współczesnych społeczeństwach. Studenci w trakcie ćwiczeń określają główne idee socjologicznego traktowania języka, analizują teorie bazowe dla socjolingwistyki, zapoznają się z problematyką dwujęzyczności/wielojęzyczności, języka i kultury, języka i polityki, manipulacji językowej oraz z metodami badan socjolingwistycznych.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student zna i rozumie procesy historyczne, kulturowe i językowe kształtujące obszar Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej w tym w zakresie językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej. [W1-FS1-21-SOLIN_1]
K_W04 [5/5]
student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię ogólną i szczegółową w ramach literaturoznawstwa. [W1-FS1-21-SOLIN_2]
K_W08 [4/5]
student potrafi odnieść posiadaną wiedzę historyczną dotyczącą jednego z narodów zachodnio-lub południowosłowiańskich do historycznych i współczesnych procesów kulturowych, politycznych i społecznych krajów Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej. [W1-FS1-21-SOLIN_3]
K_U07 [3/5]
student zna i rozumie najważniejsze procesy historyczne kształtujące tożsamości lokalne, etniczne i narodowe w krajach Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej. [W1-FS1-21-SOLIN_4]
K_W06 [2/5]
student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w obrębie dyscyplin, do których przyporządkowany jest kierunek (literaturoznawstwo, językoznawstwo) w tym w zakresie językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej. [W1-FS1-21-SOLIN_5]
K _K01 [1/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Sprawdzian pisemny i/lub ustny [02-FS1-17-SOLIN_w_3]
Sprawdzian w formie ustnej lub pisemnej weryfikujący stopień przyswojenia przez studenta wymaganej wiedzy i zdobytych umiejętności oraz kompetencji, zgodny z zakresem tematycznym określonym w sylabusie.
W1-FS1-21-SOLIN_1 W1-FS1-21-SOLIN_2 W1-FS1-21-SOLIN_3 W1-FS1-21-SOLIN_4 W1-FS1-21-SOLIN_5
Ocena pracy na zajęciach [W1-FS1-21-SOLIN_w_1]
Ewaluacja stopnia przyswojenia wiedzy na podstawie ocen z pracy studenta na zajęciach i stopnia przygotowania do zajęć, aktywności studenta na zajęciach oraz zadań przygotowywanych samodzielnie (wybór form i ich liczba wskazane w sylabusie).
W1-FS1-21-SOLIN_1 W1-FS1-21-SOLIN_2 W1-FS1-21-SOLIN_3 W1-FS1-21-SOLIN_4 W1-FS1-21-SOLIN_5
Referat i/lub prezentacja multimedialna [W1-FS1-21-SOLIN_w_2]
Ocena opanowania przez studenta umiejętności łączenia i porządkowania wiedzy zdobywanej na zajęciach z wiedzą zdobywaną podczas samodzielnej lektury oraz ocena opanowania przez studenta umiejętności wyszukiwania informacji z różnych źródeł, ich selekcji i syntetycznej prezentacji. Praca realizowana przez studenta samodzielnie lub przez grupę studentów, na temat ustalony z wykładowcą, weryfikująca stopień opanowania wiedzy i jej zastosowania z zakresu realizowanych na zajęciach i zawartych w treściach programowych zagadnień oraz umiejętności wskazanych w efektach uczenia się modułu.
W1-FS1-21-SOLIN_1 W1-FS1-21-SOLIN_2 W1-FS1-21-SOLIN_3 W1-FS1-21-SOLIN_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [W1-FS1-21-SOLIN_fs_1]
Zajęcia poświęcone omawianiu problematyki związanej z pojęciem i metodologią badań socjolingwistycznych. Metody: praktyczne: dyskusja, symulacja; aktywizujące: burza mózgów, inscenizacja, metoda sytuacyjna. Indywidualna praca ze studentem. Praca semestralna (ocenianie).
30
Bieżące przygotowanie do zajęć. Lektura tekstów źródłowych. Przygotowanie referatu i/lub prezentacji multimedialnej. Przygotowanie do sprawdzianu pisemnego i/lub ustnego. Samodzielna realizacja wskazanych partii materiału. Udział w konsultacjach.
30 Sprawdzian pisemny i/lub ustny [02-FS1-17-SOLIN_w_3] Ocena pracy na zajęciach [W1-FS1-21-SOLIN_w_1] Referat i/lub prezentacja multimedialna [W1-FS1-21-SOLIN_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)