Cyberkultura Kierunek studiów: Kultury mediów
Kod programu: W1-N1KM19.2021

Nazwa modułu: Cyberkultura
Kod modułu: 02-MO1N-13-03
Kod programu: W1-N1KM19.2021
Semestr: semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł Cyberkultura ma za zadanie wprowadzić studenta w zagadnienia nowego paradygmatu kultury medialnej, wykształconego w „wieku informacji”. Uczestnik kursu poznaje szczegółowo rozmaite formy manifestowania się cyberkultury w zakresie sztuki (multi)mediów, net artu, zjawiska Virtual Reality, hipertekstów, a także w nowych sposobach komunikacji („computer-mediated communication”, IRC, MUD-y itd.), w życiu społecznym („cyberdemokracja”, „demokracja elektroniczna”) oraz w obszarze badań naukowych. Student uczy się rozpoznawać główne cechy cyberkultury oraz zyskuje świadomość, iż najwybitniejsi jej przedstawiciele łączą w swej działalności refleksję teoretyczną z praktyką naukową, badawczą i artystyczną. Zapoznaje się także ze specyfiką działalności najbardziej wpływowych i inspirujących postaci cyberkultury, takich jak: Stelarc, Jaron Lanier, Howard Rheingold, John Perry Barlow, Mark Amerika. W efekcie student potrafi zdefiniować pojęcie syntopii nauki, technologii i sztuki oraz rozumie potrzebę odwołania się do tych trzech dziedzin podczas badania zjawisk z obszaru cybersztuki.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
Literaturę każdorazowo określa prowadzący.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
aktywnie uczestniczy we współczesnym życiu kulturalnym, wykorzystując wiedzę i narzędzia powiązane z cyberkulturą. [03_K06]
02-MO1SN-13_K03 [5/5]
potrafi przyjąć postawę krytyczną wobec przejawów cyberkultury, a także wyjaśniać ich rolę w funkcjonowaniu społeczeństwa, dzięki analizie i interpretacji konkretnych wytworów kulturowych. [03_U05]
02-MO1SN-13_U05 [5/5]
potrafi wskazać zarówno zalety jak i wady funkcjonowania człowieka w cyberkulturze, rozumie szanse oraz zagrożenia, które niosą ze sobą procesy z nią związane. [03_U13]
02-MO1SN-13_K04 [5/5]
zna podstawową terminologię z zakresu zjawisk związanych z cyberkulturą oraz jej najważniejszych przedstawicieli. [03_W02]
02-MO1SN-13_W03 [5/5]
rozumie powiązania pomiędzy cyberkulturą a innymi zjawiskami kulturowymi i medialnymi. [03_W03]
02-MO1SN-13_W03 [5/5]
zna i rozumie różne metody analizy oraz interpretacji poszczególnych wytworów cyberkultury. [03_W07]
02-MO1SN-13_W07 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [02-MO1SN-13-w_e]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
03_K06 03_U05 03_U13 03_W02 03_W03 03_W07
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [02-MO1N-13-f_w]
Metoda wykładowa
20
Samodzielne przyswojenie wiedzy przekazanej na wykładzie, lektura zadanych tekstów oraz wybranych tekstów poszerzających wiedzę.
35 Egzamin [02-MO1SN-13-w_e]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)