Moduł do wyboru - Aksjologia wychowania Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Moduł do wyboru - Aksjologia wychowania
Kod modułu: 12-PE-N1-AW
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
przedmiot aksjologia wychowania ma na celu kształcenie wrażliwości aksjologicznej studentów oraz poszerzanie ich wiedzy i kompetencji w zakresie aksjologicznych problemów występujących w różnych obszarach i dziedzinach wychowania i nauczania. Studenci analizują specyfikę doświadczania i poznawania wartości, poznają podstawowe rodzaje wartości stanowiących źródła powinności dla czynów wychowawczych i działań wychowanków. Rozróżniają porządki układów hierarchicznych wartości i związane z nimi zalecenia, reguły i normy wychowawcze. Analizują aksjologiczny i wychowawczy wymiar nakazów i zakazów i ich roli w praktyce wychowawczej. Studiujący poznają rolę aksjologii i antropologii w stanowieniu ideałów wychowania i celów kształcenia, analizują aksjologiczny i praktyczny wymiar wzorców osobowych wyłaniających się z programów edukacyjnych czy lektur szkolnych. Studenci rozważają aksjologiczne i normatywne dylematy związane z problemami oceniania czynów wychowawczych, zachowań uczniów i ich osiągnięć edukacyjnych. Istotne jest, aby studiujący nabyli kompetencje w zakresie aksjologicznej analizy sytuacji wychowawczych oraz umiejętności podejmowania decyzji kierując się racjonalnością aksjologiczną
Wymagania wstępne:
zalecane: realizacja efektów kształcenia modułów : wprowadzenie do filozofii, teoria wychowania
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, konieczności refleksji na tematy etyczne i wagi przestrzegania zasad etyki zawodowej; , rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności pedagogiczne [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K04 [3/5]
dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne [_K_2]
K_K05 [3/5] K_K08 [3/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanej z nią aksjologii w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) [_U_1]
K_U02 [3/5] K_U04 [3/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanej z nią aksjologii w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) [_U_2]
K_U06 [3/5] K_U08 [2/5] K_U10 [3/5]
potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych [_U_3]
K_U12 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia oraz ich filozoficznych i społeczno-kulturowych podstawach; ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i zachodzących w nich procesach [_W_1]
K_W03 [3/5] K_W10 [4/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat wartości oraz zasad i norm etycznych; zna wybrane filozoficzne koncepcje człowieka, stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej [_W_2]
K_W04 [3/5] K_W19 [5/5]
zna podstawowe teorie dotyczące procesów wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie aksjologiczne uwarunkowania tych procesów; ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej pomocowej [_W_3]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
esej [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy na temat teorii i aksjologicznych podstaw procesów wychowania i rozumienia ich uwarunkowań ; znajomości podstawowych wartości i norm realizowanych w praktyce wychowawczej
_K_2 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej w związku z przedstawieniem oraz analizą i interpretacją aksjologiczną wybranej sytuacji wychowawczej
_K_1 _K_2 _U_2 _U_3 _W_3
projekt [_w_3]
kontrola umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej do zaprojektowania działań pedagogicznych mających na celu kształcenie wrażliwości aksjologicznej wychowanków
_K_2 _U_2 _U_3 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład podstawowych zagadnień teoretycznych z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych
7
lektura podstawowa i uzupełniająca, praca z tekstem
25 esej [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
prezentacje – przedstawienie przez studentów wyników prac indywidualnych i grupowych Metoda projektów Dyskusja nad przygotowanymi esejami
7
zebranie materiału i przygotowanie w grupach prezentacji wykonanie projektu zajęć pedagogicznych uwzględniających działania wychowawcze kształtujące wrażliwość aksjologiczną wychowanków napisanie eseju
35 esej [_w_1] prezentacja [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)