Psychologia Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S2FP19.2021

Nazwa modułu: Psychologia
Kod modułu: W1-FP-N-S2-PSYCH
Kod programu: W1-S2FP19.2021
Semestr:
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
W ramach modułu realizowane są treści z zakresu psychologii niezbędne do uzyskania ogólnego przygotowania psychologiczno-pedagogicznego (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012.) Wykaz treści, realizowanych w ramach modułu: 1. Jak motywować uczniów. Motywowanie jako wzmacnianie; 2. Techniki behawioralne w dydaktyce. Implikacje praktyczne; 3. Agresja. Formy i sposoby radzenia sobie; 4. Wokół zdolności. Psychologiczne podstawy pracy z dzieckiem zdolnym; 5. Porozumienie bez przemocy, czyli o tym w jaki sposób rozmawiać empatycznie; 6. Wypalenie zawodowe. Teoretyczne i praktyczne podstawy konstruktu; 7. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole. Kontekst psychologiczny projektowania procesów edukacyjnych.
Wymagania wstępne:
Student powinien zaliczyć przedmiot psychologia na wcześniejszych etapach kształcenia.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma pogłębioną wiedzą z zakresu psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.W1 [PSYCH_01]
KN_W01 [4/5]
Zna i rozumie proces rozwoju ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.W2 [PSYCH_02]
KN_W02 [2/5]
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu teorii spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.W3 [PSYCH_03]
KN_W04 [4/5] KN_W12 [3/5]
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.W5 [PSYCH_04]
KN_W03 [4/5]
Potrafi obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U2 [PSYCH_05]
KN_U01 [2/5] KN_U03 [4/5] KN_U13 [4/5]
Potrafi skutecznie i świadomie komunikować się. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U3 [PSYCH_06]
KN_U02 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U09 [4/5] KN_U10 [4/5] KN_U12 [4/5] KN_U14 [4/5] KN_U15 [4/5]
Potrafi porozumieć się w sytuacji konfliktowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U4 [PSYCH_07]
KN_U01 [4/5] KN_U05 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [3/5]
Potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U5 [PSYCH_08]
K_K01 [4/5] K_K02 [4/5] KN_U03 [4/5] KN_U05 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U12 [4/5] KN_U14 [4/5]
Potrafi identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U6 [PSYCH_09]
KN_U02 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [4/5] KN_U10 [3/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [4/5] KN_U14 [3/5]
Potrafi radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U7 [PSYCH_10]
KN_U16 [4/5]
Potrafi zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U8 [PSYCH_11]
KN_U18 [3/5]
Jest gotów do autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.K1 [PSYCH_12]
KN_K01 [4/5] KN_K06 [4/5]
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1K.2 [PSYCH_13]
KN_K03 [4/5] KN_K05 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie [PSYCH_w_01]
Test sprawdzający wiedzę merytoryczną studenta z zakresu wiedzy z psychologii (zadania zamknięte i otwarte).
PSYCH_01 PSYCH_02 PSYCH_03 PSYCH_04 PSYCH_05 PSYCH_06 PSYCH_07 PSYCH_08 PSYCH_09 PSYCH_10 PSYCH_11 PSYCH_12 PSYCH_13
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PSYCH_fs_01]
Przekaz treści programowych odbywa się z wykorzystaniem: - metody podającej (pogadanka, elementy wykładu - wykład informacyjny i aktywizujący, - metody problemowej i metod aktywizujących (gra dydaktyczna, burza mózgów), - metody eksponującej (fragmenty filmu).
15
Student pogłębia wiedzę psychologiczną (samodzielna lektura i analiza wskazanych tekstów); powtarza i ugruntowuje materiał przedstawiony na zajęciach; przygotowuje się do zajęć w oparciu o zadaną wcześniej literaturę przedmiotu.
15 Zaliczenie [PSYCH_w_01]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)