Nauczanie wymowy polskiej z elementami fonetyki Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S2FP19.2021

Nazwa modułu: Nauczanie wymowy polskiej z elementami fonetyki
Kod modułu: W1-FP-NP-S2-NWP
Kod programu: W1-S2FP19.2021
Semestr:
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Studenci poznają specyfikę trudności w opanowaniu głosek języka polskiego przez różne grupy cudzoziemców wraz ze wskazaniem przykładowych ćwiczeń. Powtarzają cechy fonetyczne i dystynktywne głosek polskich. Tworzą przykładowe ćwiczenia z zakresu wymowy (dla ćwiczenia konkretnych głosek, połączeń itp.); konspekty fragmentów lekcji poświęconych wymowie.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna podstawowe tendencje badawcze, a także techniki i metody stosowane wobec analizowanych zjawisk fonetycznych w różnych ośrodkach naukowych w Polsce i na świecie. [PF_01]
K_W02 [5/5]
Posiada wiedzę z zakresu przewidywanych tendencji i zmian zachodzących w obrębie współczesnej fonetyki i zasad poprawnej wymowy. [PF_02]
K_W03 [4/5]
Odznacza się wiedzą na temat wybranych metodologii badawczych mających zastosowanie w fonetyce języka polskiego. [PF_03]
K_W07 [3/5]
Ma świadomość zmian fonetyczno-wymawianiowych wynikających bezpośrednio i pośrednio ze społecznego i regionalnego zróżnicowania polszczyzny. [PF_04]
K_W09 [3/5]
Zdaje sobie sprawę z wpływu zjawisk uwarunkowanych historycznie na stan współczesnego systemu fonetycznego języka polskiego. [PF_05]
K_W10 [3/5]
Potrafi samodzielnie – na zajęciach oraz poza nimi – wyszukać przykłady analizowanych zjawisk fonetycznych, poddać je krytycznej analizie i na tej podstawie wyciągnąć wnioski wobec badanego aspektu. [PF_06]
K_U01 [5/5]
Cechuje się umiejętnością doboru najwłaściwszej i najefektywniejszej metody badawczej dla danego zjawiska ze względu na wybrane kryterium. [PF_07]
K_U02 [4/5]
Potrafi, stosując różnorodne metody i techniki charakterystyczne dla poszczególnych ośrodków, dokonać interpretacji badanych zjawisk wymawianiowych w odniesieniu do przyjętych zasad; potrafi je zestawić w ujęciu konfrontatywnym i podać przykłady. [PF_08]
K_U04 [3/5]
Analizując wybrane przykłady badanych aspektów fonetycznych, potrafi przyjrzeć się krytycznie literaturze naukowej omawiającej dane zjawisko, potrafi także – drogą dedukcji – wyciągnąć właściwe wnioski. [PF_09]
K_U05 [2/5]
Rozumie potrzebę konieczności ciągłego kształcenia się w aspekcie fonetycznym ze względu na szereg zmian zachodzących w wymowie polskiej. [PF_10]
K_K01 [3/5]
Zdaje sobie sprawę z roli i rangi poprawnej wymowy wśród najważniejszych aspektów życia społecznego i kulturowego, chętnie podejmuje działania mające na celu przeciwdziałaniu wykluczeniom z powodu nieświadomości fonetyczno-wymawianiowej. [PF_11]
K_K02 [2/5]
Współpracuje z innymi studentami na zajęciach oraz poza nimi, wspólnie z nimi realizując zadania dotyczące różnych elementów i części zajęć. [PF_12]
K_K03 [2/5]
Docenia rolę polonistów i animatorów kultury w krzewieniu normy wymawianiowej i aktywnemu działaniu na rzecz dążenia do jej osiągnięcia przez jak największą liczbę ludzi używających polszczyzny. [PF_13]
K_K05 [3/5]
Zdaje sobie sprawę ze znaczenia fonetyki i poprawnej wymowy w procesie tworzenia polszczyzny – jednego z najistotniejszych elementów składających się na kulturę Polski, wyróżniającą nasz naród spośród innych. [PF_14]
K_K07 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [PF_w_01]
Test z wiedzy fonetycznej i przygotowanie konspektu fragmentu zajęć poświęconych ćwiczeniu wymowy.
PF_01 PF_02 PF_03 PF_04 PF_05 PF_06 PF_07 PF_08 PF_09 PF_10 PF_11 PF_12 PF_13 PF_14
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [PF_fs_01]
Metoda przedstawieniowa oraz ćwiczenia wykonywane pod kierunkiem nauczyciela.
15
Lektura wybranych materiałów, obserwacja studentów obcokrajowców i przygotowanie ćwiczeń dla nich.
45 Egzamin [PF_w_01]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)