Konteksty literatury w szkole Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S2FP19.2021

Nazwa modułu: Konteksty literatury w szkole
Kod modułu: W1-FP-N-S2-KL
Kod programu: W1-S2FP19.2021
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Podczas zajęć student zostaje wyposażony w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu wykorzystania różnorodnych kontekstów kultury na lekcji języka polskiego. W ramach modułu realizowane są następujące treści: 1. Architektura jako kontekst na lekcji polskiego, czyli motyw katedry w literaturze; 2.Jak oglądać obrazy i czytać wiersze?; 3. Miejsce jako kontekst kulturowy (na przykładzie Czarnobyla); 4. Interpretacja porównawcza. Postać biblijna na lekcji polskiego, czyli odwrócony motyw Judasza. Tekst biblijny, konteksty literackie, malarskie i filmowe; 5. Film na lekcji języka polskiego (przyszły nauczyciel polonista uczy się twórczo, kreatywnie, funkcjonalnie wykorzystać film na lekcjach oraz zostaje wyposażony w narzędzia umożliwiające analizę i interpretację filmów jako autonomicznych tekstów kultury, a także jako mający różne związki z literaturą); 6/ Multikulturowość na lekcji języka polskiego. Studenci pod okiem wykładowcy, z wykorzystaniem jego wiedzy oraz literatury przedmiotu, prezentują swoje autorskie pomysły na lekcje z wykorzystaniem konkretnego kontekstu. Mogą to być: Obraz/Ilustracja; Ekfraza; Fotografia; Komiks; Film (krótko- i długometrażowy); Reklama; Teatr; Rzeźba; Architektura; Muzyka; Muzeum; Sztuka użytkowa; Filozofia; Religia, Inna Kultura etc.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna podstawę programową przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania języka polskiego na poszczególnych etapach edukacyjnych, strukturę wiedzy w zakresie języka polskiego oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania języka polskiego; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W2., D.1.W3. [KL_01]
KN_W06 [3/5] KN_W08 [4/5]
Zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie języka polskiego – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W3, D.1.W6. [KL_02]
KN_W12 [3/5] KN_W15 [4/5]
Zna i rozumie zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego i rozumie jego konieczność na przedmiocie język polski. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W3, D.1.W7. [KL_03]
KN_W04 [3/5] KN_W06 [3/5] KN_W12 [3/5]
Zna różne pomoce dydaktyczne w tym elektroniczne i obcojęzyczne oraz rozumie miejsce sztuki, teatru i filmu na lekcji języka polskiego, a także filmu jako środka dydaktycznego na przedmiocie język polski; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W6., D.1.W8. [KL_04]
K_W04 [3/5] KN_W03 [4/5] KN_W05 [3/5]
Zna metody kształcenia w odniesieniu do języka polskiego, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania różnych kontekstów kulturowych, w tym dzieł filmowych, oraz poszanowania praw własności intelektualnej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W5., D.1.W9. [KL_05]
K_W02 [2/5] KN_W12 [2/5] KN_W15 [4/5]
Ma i rozumie wiedzę na temat związków filologii z wiedzą o historii literatury, wiedzą o sztuce, teatrze i filmie oraz metodologii czytania różnych tekstów kultury. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W4, D.1.W6 [KL_06]
K_W04 [4/5] K_W12 [4/5]
Potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu z innymi treściami nauczania; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.U3., D.1.U7. [KL_07]
KN_U02 [3/5] KN_U07 [3/5] KN_U13 [4/5] KN_U18 [4/5]
Jest gotów do organizowania życia kulturalnego szkoły – organizuje, zachęca i zgłasza uczniów do konkursów związanych z szeroko rozumianą kulturą. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.K2, D1.K9. [KL_08]
KN_K01 [4/5] KN_K02 [4/5] KN_K03 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie [KL_w_01]
Test wyboru (z wiedzy na temat podstawowych pojęć korespondencji sztuk) oraz interpretacja tekstu literackiego z uwzględnieniem innych kontekstów kulturowych (praca w domu) oraz przygotowanie konspektu lekcji uwzględniającego problematykę kontekstów kulturowych (praca w domu).
KL_01 KL_02 KL_03 KL_04 KL_05 KL_06 KL_07 KL_08
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [KL_fs_1]
Metoda podająca (elementy wykładu-wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie), metoda problemowa (heureza), metoda aktywizująca (w tym: metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna), metoda eksponująca (fragmenty filmu, sztuki teatralnej), metoda audiowizualna.
30
Samodzielna analiza materiału literackiego i ikonicznego. Student przygotowuje się do przedstawienia wybranego kontekstu kultury na lekcji języka polskiego.
60 Zaliczenie [KL_w_01]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)