Kształcenie nauczycieli: moduł 1 - Pedagogika
Kierunek studiów: Filologia angielska
Kod programu: W1-N2FA19.2021

Nazwa modułu: | Kształcenie nauczycieli: moduł 1 - Pedagogika |
---|---|
Kod modułu: | W1-FA-NA-N2-P-1 |
Kod programu: | W1-N2FA19.2021 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Przedmiot pedagogika jest zorientowany na zdobywanie szeroko pojętych kompetencji psychologicznych i psychopedagogicznych przydatnych w pracy z uczniami w kontekście dydaktyki nauczania języków obcych w ramach szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Zasadniczym celem kursu jest przekazanie studentom wiedzy i umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do wstępnej identyfikacji szans i zagrożeń dla procesu kształcenia wynikających z dynamiki zmian cech psychologicznych charakteryzującej poszczególne okresy rozwoju ucznia. Przegotowanie psychologiczne i psychopedagogiczne jest warunkiem koniecznym dla efektywnej racjonalizacji procesu oddziaływania pedagogicznego, umożliwia skuteczną indywidualizację zadań oraz, w konsekwencji, pozwala na aktywizację uczniów i wydobycie ich podmiotowego potencjału. |
Wymagania wstępne: | brak |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest gotów do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy; [NA-N2-PDSP-1_K1] |
FAN2_K01 [2/5] |
Jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej; [NA-N2-PDSP-1_K2] |
FAN2_K03 [2/5] |
Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej; [NA-N2-PDSP-1_K3] |
FAN2_K06 [2/5] |
Jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. [NA-N2-PDSP-1_K4] |
FAN2_K07 [2/5] |
Potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela; [NA-N2-PDSP-1_U1] |
FAN2_U18 [2/5] |
Potrafi nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym; [NA-N2-PDSP-1_U2] |
FAN2_U13 [2/5] |
Potrafi rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów; [NA-N2-PDSP-1_U3] |
FAN2_U01 [2/5] |
Potrafi zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie; [NA-N2-PDSP-1_U4] |
FAN2_U03 [2/5] |
Potrafi określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju. [NA-N2-PDSP-1_U5] |
FA2_U06 [2/5] |
Zna i rozumie: system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia prawa oświatowego,
krajowe i międzynarodowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnościami, znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki [NA-N2-PDSP-1_W1] |
FAN2_W08 [2/5] |
Zna i rozumie: rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości, uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela; [NA-N2-PDSP-1_W2] |
FAN2_W03 [2/5] |
Zna i rozumie: wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i
funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę; pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, a także znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym; [NA-N2-PDSP-1_W3] |
FAN2_W02 [2/5] |
Zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako
grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i
inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków
psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami; [NA-N2-PDSP-1_W4] |
FAN2_W03 [2/5] |
Zna i rozumie: sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [NA-N2-PDSP-1_W5] |
FAN2_W07 [2/5] |
Zna i rozumie: zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się, zapobieganie
trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie, specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych, i sposoby ich przezwyciężania; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i
techniki diagnostyczne w pedagogice; [NA-N2-PDSP-1_W6] |
FAN2_W14 [2/5] |
Zna i rozumie doradztwo zawodowe: wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, metody i techniki
określania potencjału ucznia oraz potrzebę przygotowania uczniów do uczenia się przez całe życie. [NA-N2-PDSP-1_W7] |
FAN2_W07 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin pisemny [NA-N2-PDSP-1_w_1] | Pisemna weryfikacja wiedzy studenta dotyczącej zawartych w programie nauczania zagadnień dotyczących pedagogicznych aspektów procesów dydaktyki nauczania języków obcych |
NA-N2-PDSP-1_K1 |
Kolokwium pisemne (ćwiczenia). Ocena aktywności studentów [NA-S2-PDSP-1_w_2] | Pisemna weryfikacja znajomości tekstów źródłowych oraz problematyki poruszanej w toku ćwiczeń. Bieżąca ocena aktywności studenta na ćwiczeniach. |
NA-N2-PDSP-1_K2 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [NA-N2-PDSP-1_fns_1] | Praca z tekstem źródłowym, praca w parach, praca w grupach, dyskusja panelowa, prezentacje wykonywane przez studentów, analiza konkretnych przypadków (case study) |
15 | Przygotowanie się do ćwiczeń w drodze lektury zadanych wcześniej materiałów teoretycznych, przygotowania zaleconych prezentacji, przygotowanie się do dyskusji na forum grupy. |
15 |
Egzamin pisemny [NA-N2-PDSP-1_w_1] |
wykład [NA-N2-PDSP-1_fns_2] | Wykład problemowy |
15 | Samodzielna interpretacja tekstów stanowiących rozszerzenie problematyki wykładu. |
30 |
Egzamin pisemny [NA-N2-PDSP-1_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |