Teacher Training: Module 1 - Pedagogics Field of study: English Philology
Programme code: W1-S1FA19.2021

Module name: Teacher Training: Module 1 - Pedagogics
Module code: W1-FA-NX-S1-P-2
Programme code: W1-S1FA19.2021
Semester:
  • summer semester 2024/2025
  • summer semester 2023/2024
  • summer semester 2022/2023
  • summer semester 2021/2022
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Description:
The aim of the module is to equip students with knowledge of pedagogy that will help them understand the nature of educational processes at the stage of kindergarten and primary school (classes 1-8). The module also familiarises students with the role of upbringing and the role of environment in child development, the functioning of children in a peer group, and specific needs of kindergartners and primary school pupils. Further topics discussed during the course are: the role and functions of pedagogy in the present-day school, the role of schooling, an overview of educational theories, techniques of organizing schoolwork, pedagogy-related problems and their causes, and the role of individual differences. The module prepares students for their student practicum.
Prerequisites:
None
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Jest gotów do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy; [NX-S1-PW-1_K1]
FAN1_KO1 [2/5]
Jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej; [NX-S1-PW-1_K2]
FAN1_KO3 [2/5]
Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej; [NX-S1-PW-1_K3]
FAN1_KO6 [2/5]
Jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. [NX-S1-PW-1_K4]
FAN1_KO7 [2/5]
Potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela; [NX-S1-PW-1_U1]
FAN1_U18 [2/5]
Potrafi nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym; [NX-S1-PW-1_U2]
FA1_U13 [2/5]
Potrafi rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów; [NX-S1-PW-1_U3]
FA1_U01 [2/5]
Potrafi zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie; [NX-S1-PW-1_U4]
FAN1_U03 [2/5] FAN1_U09 [1/5]
Potrafi określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju. [NX-S1-PW-1_U5]
FAN1_U06 [2/5]
Potrafi wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów; [NX-S1-PW-1_U6]
FAN1_U02 [2/5]
Potrafi zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego; [NX-S1-PW-1_U7]
FAN1_U18 [2/5]
Zna i rozumie: system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia prawa oświatowego, krajowe i międzynarodowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnościami, znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki systemu oświaty; [NX-S1-PW-1_W1]
FAN1_W08 [2/5]
Zna i rozumie: rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości, uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela; [NX-S1-PW-1-W2]
FAN1_W03 [2/5]
Zna i rozumie: wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę; pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, a także znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym; [NX-S1-PW-1-W3]
FAN1_W02 [2/5]
Zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami; [NX-S1-PW-1_W4]
FAN1_W03 [2/5]
Zna i rozumie: sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; [NX-S1-PW-1_W5]
FAN1_W07 [2/5]
Zna i rozumie: zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się, zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie, specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych, i sposoby ich przezwyciężania; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne w pedagogice; [NX-S1-PW-1-W6]
FA1_W14 [2/5]
Zna i rozumie doradztwo zawodowe: wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, metody i techniki określania potencjału ucznia oraz potrzebę przygotowania uczniów do uczenia się przez całe życie. [NX-S1-PW-1-W7]
FAN1_W07 [2/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Prezentacja [NX-S1-PW-1 _w_1]
Prezentacja referatu nt. wybranego problemu
NX-S1-PW-1_K1 NX-S1-PW-1_K2 NX-S1-PW-1_K3 NX-S1-PW-1_U1 NX-S1-PW-1_U2 NX-S1-PW-1_U3 NX-S1-PW-1_U4 NX-S1-PW-1_W1
Egzamin [NX-S1-PW-1 _w_2]
Egzamin pisemny obejmujący zagadnienia realizowane w formie wykładów i ćwiczeń
NX-S1-PW-1_K1 NX-S1-PW-1_K2 NX-S1-PW-1_K3 NX-S1-PW-1_K4 NX-S1-PW-1_U1 NX-S1-PW-1_U2 NX-S1-PW-1_U3 NX-S1-PW-1_U4 NX-S1-PW-1_U5 NX-S1-PW-1_U6 NX-S1-PW-1_U7 NX-S1-PW-1_W1 NX-S1-PW-1-W2 NX-S1-PW-1-W3 NX-S1-PW-1_W4 NX-S1-PW-1_W5 NX-S1-PW-1-W6 NX-S1-PW-1-W7
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [NX-S1-PW-1 _fs_1]
Characteristics of the main educational problems, educational aims and objectives, and methods of organizing the teaching-learning process at early education level. Essay combined with discussion and workshop techniques.
30
Student's individual literature reading. Preparing presentation/essay on a selected issue included in the module description.
30 Prezentacja [NX-S1-PW-1 _w_1]
lecture [NX-S1-PW-1 _fs_2]
Lecture
15
Samodzielna interpretacja tekstów stanowiących rozszerzenie problematyki wykładu.
15 Egzamin [NX-S1-PW-1 _w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)