English for Special Purposes: Module 4 - Elective module: Politics and Economy of English-speaking Countries 2 / Introduction to Linguistic Pragmatics Field of study: English Philology
Programme code: W1-S1FA19.2021

Module name: English for Special Purposes: Module 4 - Elective module: Politics and Economy of English-speaking Countries 2 / Introduction to Linguistic Pragmatics
Module code: W1-FA-JB-S1-MW-4
Programme code: W1-S1FA19.2021
Semester:
  • summer semester 2025/2026
  • summer semester 2024/2025
  • summer semester 2023/2024
  • summer semester 2022/2023
Language of instruction: English
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
KURS DO WYBORU: Wstęp do komunikacji międzykulturowej Celem zajęć jest zapoznanie studentów z pojęciem kultury oraz komunikacji; różnymi typami kultur, które występują w świecie biznesu; nabycie wiedzy o sposobach zachowania oraz wartościach wyznawanych w danej kulturze; nabycie wiedzy na temat źródeł oraz rodzajów barier w komunikacji międzykulturowej; wypracowanie umiejętności pokonywania barier utrudniających skuteczną komunikację. Wstęp do pragmatyki językowej: Celem zajęć jest teoretyczne i praktyczne opanowanie podstawowych teorii oraz pojęć z dziedziny pragmatyki, w tym głównych modeli analizy pragmatycznej wypowiedzi. Pojęcia te i ich teoretyczne podłoża analizowane są pod kątem praktycznego zastosowania w aktach mowy, gatunkach literackich i użytkowych. Podczas zajęć omówione zostaną aspekty tworzenia i rozumienia wypowiedzi w kontekście pragmatycznego ujmowania kategorii nadawcy i odbiorcy, z uwzględnieniem kontekstów kulturowych i społecznych. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na ścisły związek semantyki z pragmatyką, czyli na to, w jaki sposób znaczenie wyrażeń językowych wiąże się z ich użyciem.
Prerequisites:
brak
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
ma świadomość różnorodności kulturowej i pragmatycznej, odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowo-językowego, umacnia w sobie poczucie odpowiedzialności za zachowanie i przekaz dziedzictwa kulturowego języka wybranej specjalności; [JB-S1-PGKA2/WP_K_1]
FA1_K01 [2/5]
potrafi współdziałać i pracować w grupie, również wielonarodowej i wielokulturowej, w której przyjmuje różne role, reprezentując otwartą postawę wobec odmiennych zjawisk, przekonań i sądów; [JB-S1-PGKA2/WP_K_2]
FA1_K04 [2/5] FA1_K07 [2/5]
charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności [JB-S1-PGKA2/WP_K_3]
FA1_K02 [2/5] FA1_K07 [2/5]
potrafi czytać ze zrozumieniem teksty z języka/języków danego obszaru kulturowego; [JB-S1-PGKA2/WP_U_1]
FA1_U01 [2/5] FA1_U08 [2/5] FA1_U09 [2/5]
umie rozpoznać rodzaj i gatunkową konwencję poznawanych utworów i obiektów kultury oraz umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowo-pragmatycznym; [JB-S1-PGKA2/WP_U_2]
FA1_U04 [2/5] FA1_U05 [2/5]
posiada umiejętność przygotowania i prezentowania wystąpień ustnych na tematy życia codziennego i popularnonaukowe, wyraża w komunikacji ustnej wszystkie intencje językowe na poziomie C1 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; w przypadku luk w zasobach językowych stosuje odpowiednie strategie kompensacyjne; potrafi sformułować różne akty mowy w wypowiedzi ustnej [JB-S1-PGKA2/WP_U_3]
FA1_U10 [2/5] FA1_U12 [2/5]
posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych na tematy z życia codziennego, popularnonaukowe oraz dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu wybranych dyscyplin, wyraża w komunikacji pisemnej wszystkie intencje językowe na poziomie C1 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; potrafi sformułować różne akty mowy w wypowiedzi pisemnej [JB-S1-PGKA2/WP_U_4]
FA1_U12 [2/5]
rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego i wynikającego z niego różnice pragmatyczne przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur; [JB-S1-PGKA2/WP_U_5]
FA1_U04 [2/5] FA1_U22 [2/5]
Wstęp do komunikacji międzykulturowej: zna podstawową terminologię w języku angielskim z zakresu komunikacji międzykulturowej Wstęp do pragmatyki: ma wiedzę o języku / językach* wybranej specjalności i danego obszaru kulturowego, umożliwiającą posługiwanie się nim w sytuacjach profesjonalnych; [JB-S1-PGKA2/WP_W_1]
FA1_W03 [2/5]
Wstęp do komunikacji międzykulturowej: ma elementarną wiedzę na temat najważniejszych pojęć, oraz szkół badawczych z zakresu komunikacji międzykulturowej Wstęp do pragmatyki: ma elementarną wiedzę na temat pragmatyki językowej; [JB-S1-PGKA2/WP_W_2]
FA1_W04 [2/5]
Wstęp do komunikacji międzykulturowej: ma podstawowa wiedzę o główych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie badań nad komunikacją międzykulturową Wstęp do pragmatyki ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych, ekonomicznych, prawnych i politycznych związanych ze studiowanym obszarem kulturowym - warunkującą podstawową świadomość pragmatyczną i czynników na nią oddziałowujących ; [JB-S1-PGKA2/WP_W_3]
FA1_W07 [2/5]
Wstęp do komunikacji międzykulturowej: ma uporządkowaną wiedzę na temat komunikacji międzykulturowej Wstęp do pragmatyki: ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach pragmatyki językowej w aspekcie kontrastywnym i międzykulturowym; [JB-S1-PGKA2/WP_W_4]
FA1_W10 [2/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
zaliczenie [JB-S1-PGKA2/WP _w_1]
Zaliczenie modułu w formie pisemnej i/lub ustnej. Szczegóły zaliczenia modułu zostały opisane w sylabusie.
JB-S1-PGKA2/WP_K_1 JB-S1-PGKA2/WP_K_2 JB-S1-PGKA2/WP_K_3 JB-S1-PGKA2/WP_U_1 JB-S1-PGKA2/WP_U_2 JB-S1-PGKA2/WP_U_3 JB-S1-PGKA2/WP_U_4 JB-S1-PGKA2/WP_U_5 JB-S1-PGKA2/WP_W_1 JB-S1-PGKA2/WP_W_2 JB-S1-PGKA2/WP_W_3 JB-S1-PGKA2/WP_W_4
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [JB-S1-PGKA2/WP_fs_1]
- wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja; burza mózgów ćwiczenia; konwersatorium. Szczegółowy opis został zawarty w sylabusie.
30
Zapoznanie się z literaturą przedmiotu; przygotowanie do zajęć; przygotowanie do zaliczenia modułu
30 zaliczenie [JB-S1-PGKA2/WP _w_1]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)