Knowledge of the Text I
Field of study: Romance Philology
Programme code: W1-S1FN19.2021
| Module name: | Knowledge of the Text I |
|---|---|
| Module code: | W1-FNHTHA-S1-WT-1 |
| Programme code: | W1-S1FN19.2021 |
| Semester: |
|
| Language of instruction: | Spanish |
| Form of verification: | exam |
| ECTS credits: | 4 |
| Description: | W ramach modułu Wiedza o tekście I omawiane są następujące zagadnienia:
1. Podstawowe pojęcia: tekst, dyskurs, lingwistyka tekstu, analiza dyskursu
2. Dyskurs jako obiekt wielowymiarowy: struktury informacyjne, ontologiczne, wypowiedzeniowe, funkcjonalne, aksjologiczne i gatunkowe.
3. Spójność tekstu – definicja i 4 podstawowe warunki
4. Reguła powtarzania informacji:
4.1. Pronominalizacja; typologia zaimków ze względu na ich użycie w tekstach;
4.2. Środki języka służące do określania zasięgu syntagm nominalnych;
4.3. Anafora konceptualna;
4.4. Anafora leksykalna. Relacje semantyczne między wyrażeniami w tekście: synominia, antonimia, hiponimia, hiperonimia, gradacja;
4.5. Relacje między częścią a całością wyrażane w tekstach;
4.6. Czynniki pragmatyczne w interpretacji informacji przekazywanych przez tekst: presupozycje pragmatyczne i inferencje.
5. Reguła rozwoju informacji (progresji):
5.1. Pojęcie struktury informacyjnej tekstu;
5.2. Nawiązania tematyczne i ich typologia;
5.3. Identyfikacja architektury informacyjnej tekstu: tworzące się w tekście ścieżki tematyczne
6. Reguła niesprzeczności informacji w tekście. Typy sprzeczności:
6.1. Sprzeczności dotyczące treści implicytnych (presupozycje, implikacje, inferencje);
6.2. Sprzeczności związane z typem uniwersum dyskursywnego;
6.3. Sprzeczności dotyczące struktury wypowiedzeniowej;
6.4. Sprzeczności aksjologiczne.
7. Reguła relacji: dziedzina tematyczna, kongruencja, poszukiwanie spójności przez interpretującego tekst. |
| Prerequisites: | brak |
| Key reading: | Bibliografia zawarta w sylabusie. |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
is interested in linguistic phenomena [K10] |
K_K10 [4/5] |
is conscious of mistakes that influence the cohesion of texts, including translated texts [K11] |
K_K11 [4/5] |
is able to recognize different kinds of texts and products of material culture from the field of philology, and conduct their critical analysis and interpretation [U10] |
K_U10 [4/5] |
knows basic linguistic terminology and identifies its sources [W02] |
K_W02 [4/5] |
knows and identifies the basic means of analyzing and interpreting various cultural phenomena arising from select traditions, theories and schools within the humanistic discipline studied [W07] |
K_W07 [5/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| prace kontrolne [w-1] | formalna ocena postępów (kolokwia, zadania wykonywane na ocenę) |
K11 |
| obserwacja postępów [w-2] | obserwacja (formalna lub nieformalna) postępów studenta dokonywana przez nauczyciela i sprzyjająca uczeniu się |
K10 |
| egzamin końcowy [w-3] | (no information given) |
K11 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| discussion classes [f-1] | wykład wprowadzający problematykę (patrz: Opis modułu) |
15 | lektura literatury przedmiotu, poszerzanie i utrwalanie wiedzy zdobytej na zajęciach |
45 |
prace kontrolne [w-1] |
| discussion classes [f-2] | ćwiczenia na tekstach oryginalnych i zaburzonych, przygotowanych przez prowadzącego lub zaczerpniętych z prasy / mediów hispanojęzycznych: analiza wybranych zjawisk językowych |
15 | samodzielna analiza tekstów pod kątem wskazanej przez prowadzącego problematyki |
45 |
prace kontrolne [w-1] |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||