Applied linguistics II
Field of study: Romance Philology
Programme code: W1-S1FN19.2021
| Module name: | Applied linguistics II |
|---|---|
| Module code: | W1-FN-S1-JS-2 |
| Programme code: | W1-S1FN19.2021 |
| Semester: |
|
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | exam |
| ECTS credits: | 2 |
| Description: | Celem modułu jest przedstawienie studentom wybranych zagadnień z zakresu socjolingwistyki. W ramach wykładów poruszane są następujące tematy: językoznawstwo strukturalne a socjolingwistyka (wymiar społeczny językoznawstwa strukturalnego, definicja socjolingwistyki, obiekt badań i podstawowe pojęcia); początki socjolingwistyki (A. Meillet); rozwój socjolingwistyki (koncepcja kodów językowych B. Bernsteina, typy reguł językowych, pojęcie wspólnoty językowej według W. Labova); pojęcie normy językowej (język potoczny/język staranny, normy obiektywne/subiektywne, reguły deskryptywne/preskryptywne, pojęcie niepewności językowej); czynniki społeczne determinujące badania socjolingwistyczne (wiek, płeć, grupa społeczna, położenie geograficzne etc); różne typy odmian językowych (podstawowe różnice między stylem kobiet i mężczyzn, cechy charakterystyczne języka młodzieży); dialekty w języku francuskim i języku polskim. |
| Prerequisites: | brak |
| Key reading: | Josiane Boutet: Langage Et Société, Seuil, 2002.
Henri Boyer: Introduction à la sociolinguistique, série Les Topos, DUNOD, 2001.
Louis-Jean Calvet : La sociolinguistique, PUF, 2013.
Françoise Gadet : La variation sociale en français, OPHRYS, 2007.
|
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
understands the need for lifelong learning [K01] |
K_K01 [4/5] |
by using various communication channels and techniques he or she is able to communicate with specialists in the humanities field studied in the native and foreign language [U01] |
K_U01 [3/5] |
identifies the role and place of humanities among other sciences and understands the specificity of the subject matter of humanities and their tools [W01] |
K_W01 [4/5] |
is aware of the complex nature of language, the sophistication of meaning and diachronic change in the meaning of vocabulary items [W05] |
K_W05 [4/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| egzamin [w-1] | Studenci przystępują do testu egzaminacyjnego |
K01 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| lecture [f-1] | Prezentacja multimedialna, komentarz prowadzącego |
30 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu, powtórzenie materiału, przygotowanie się do testu końcowego |
25 |
egzamin [w-1] |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||