Podmiotowość nauczyciela
Field of study: Individual Teacher Training Studies
Programme code: 38-S1NI20.2020

Module name: | Podmiotowość nauczyciela |
---|---|
Module code: | S1ISN_PN |
Programme code: | 38-S1NI20.2020 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Description: | Podmiotowość nauczyciela to moduł, który ma pomóc studentom w odkrywaniu nauczycielskiej tożsamości i rozbudzaniu ich podmiotowości. Dostarcza wiedzy przede wszystkim o: 1. modelach kształcenia i różnych wymiarach pracy nauczyciela, 2. środowisku szkolnym, w którym nauczycielska podmiotowość się liczy, i w którym natrafia na przeszkody, 3. związkach pedagogiki z terapią oraz egzystencjalnym zapleczu edukacji, które stanowi dla nauczyciela wyzwanie, 4. podstawowych zasadach komunikacji, prowadzenia dialogu i konstruowania publicznych wystąpień. Chodzi o to, aby nauczyciel zyskiwał samoświadomość własnego miejsca i znaczenia – poznawał siebie, rozumiał sytuację szkolną, uodparniał się na różne rodzaje stresu, aspirował do mistrzostwa, miał świadomość odpowiedzialności, jaka na nim spoczywa, zdawał sobie sprawę z egzystencjalnego wymiaru swojej pracy, potrafił publicznie zabierać głos, upominając się o siebie, uczniów i kształt świata społecznego. Moduł realizowany jest w ćwiczeniowej i warsztatowej formie. |
Prerequisites: | brak |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna procesy kształtowania tożsamości i rozbudzania podmiotowości nauczyciela i ucznia; zna podstawowe modele kształcenia, rozwoju zawodowego i profesjonalizmu nauczycieli; ma orientację w problematyce samoświadomości i poznawania siebie; [S1ISN_PN_1] |
K_W04 [5/5] |
ma wiedzę o instytucji szkoły i potrafi konfrontować założenia na temat podmiotowości nauczyciela z informacjami o środowisku szkolnym (w tym: o kulturze organizacyjnej szkoły, modelach szkoły, uwikłaniach edukacji w zmiany społeczno-kulturowe i wyzwania cywilizacyjne); [S1ISN_PN_2] |
K_W03 [4/5] |
ma wiedzę o podstawowych wymiarach pracy nauczyciela, w tym o: metodach nauczania, sytuacji wychowawczej, inwencji twórczej, pracy emocjonalnej, podstawowych zasadach komunikacji interpersonalnej i kierowania małą grupą, etycznej odpowiedzialności, profilach autorytetu); [S1ISN_PN_3] |
KN_W04 [4/5] |
zna relacje łączące edukację i terapię; ma wiedzę na temat egzystencjalnego zaplecza procesów edukacyjnych – m.in. poczucia własnej wartości i sensu życia, lęku, stresu, agresji i przemocy, stanów rozproszenia, radzenia sobie ze stratą i zranieniem; [S1ISN_PN_4] |
K_W15 [4/5] |
potrafi przygotować wystąpienie publiczne z wykorzystaniem wiedzy o podstawowych zasadach komunikacji i z uwzględnieniem m.in. technik radzenia sobie z tremą, wykorzystania ciała jako tworzywa komunikacji, zachowania zasad sytuacji dialogicznej; [S1ISN_PN_5] |
K_U01 [3/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
aktywność [PN_sw_1] | Po drugim semestrze moduł kończy się zaliczeniem na podstawie aktywnego udziału w zajęciach (merytoryczne zabieranie głosu, interpretowanie literatury). |
S1ISN_PN_1 |
wystąpienie publiczne [PN_sw_2] | Po trzecim semestrze moduł kończy się zaliczeniem na podstawie przygotowania wybranego wystąpienia zgodnie z podstawowymi zasadami komunikacji. |
S1ISN_PN_4 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
discussion classes [PN_fpz_1] | konwersatorium z elementami: wykładu, dyskusji, interpretacji tekstów, prezentacji wystąpień publicznych (30h w II semestrze, 30h w III semestrze). |
30 | studiowanie literatury przedmiotu, przygotowywanie wystąpienia publicznego |
30 |
aktywność [PN_sw_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |