Prawne aspekty zawodu nauczyciela I
Field of study: Individual Teacher Training Studies
Programme code: 38-S1NI20.2020

Module name: | Prawne aspekty zawodu nauczyciela I |
---|---|
Module code: | S1ISN_PAZN_1 |
Programme code: | 38-S1NI20.2020 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 1 |
Description: | W ramach modułu student zapoznaje się z najważniejszymi zagadnieniami funkcjonowania nauczyciela w polskim systemie prawnym, m.in. zakres i sposób weryfikacji obowiązków nauczyciela, ocena pracy nauczyciela, podstawy prawne wynagradzania nauczycieli, kodeks etyki zawodowej, prawa i obowiązki wychowawcy, udział nauczyciela w posiedzeniach rady pedagogicznej i jego uprawnienia, funkcjonowanie komisji dyscyplinarnych w oświacie, prawa nauczyciela (m.in. do urlopów, ochrona związkowa), kwestie mobbingu w pracy, rozwój zawodowy nauczycieli. Analizuje najważniejsze akty prawne, w szczególności na bazie konkretnych case study (np. w zakresie orzeczeń Sądu Najwyższego i kazusów oświatowych). Założeniem modułu jest wyposażenie studenta w niezbędną wiedzę, umiejętności i kompetencje umożliwiające świadome uprawianie zawodu w kontekście funkcjonującego prawa, jego możliwości i obostrzeń, jak również w szerszym kontekście społecznym. |
Prerequisites: | brak |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna przepisy prawa oświatowego, obywatelskie prawa ucznia oraz przepisy pokrewne; [PAZN_1] |
KN_W01 [5/5] |
zna wymogi egzaminacyjne, rozumie metody i narzędzia egzaminowania, jak również sposób osiągania uprawnień egzaminacyjnych; [PAZN_2] |
KN_W01 [5/5] |
potrafi wiedzę prawną odnieść do konkretnych sytuacji szkolnych (case study); [PAZN_3] |
K_U21 [5/5] |
zna i rozumie wzajemne powiązania między organizacjami systemu edukacji w Polsce; [PAZN_4] |
KN_W01 [5/5] |
zna i rozumie kontekst szkolny funkcjonowania przepisów prawnych, potrafi przeanalizować zależności między systemowym postrzeganiem prawa a praktyczną realizacją przepisów; potrafi krytycznie odnieść się do w/w kontekstu; [PAZN_5] |
K_W16 [5/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
aktywność [PAZN_sw_1] | ocena aktywności studenta w trakcie zajęć (zadawanie pytań, reaktywność wobec pytań prowadzącego, rozpoznawanie i śledzenie toku zajęć) |
PAZN_1 |
praca pisemna [PAZN_sw_2] | krótka praca pisemna na zasadach określonych w sylabusie |
PAZN_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [PAZN_fpz_1] | Omówienie podstaw prawnych systemu oświaty - najważniejszych aktów prawnych i ich wykładni, przepisów pokrewnych, zagadnień administracyjnych i najważniejszych dokumentów pracy nauczyciela. Zapoznanie studentów ze źródłami informacji i sposobami weryfikowania aktualnego stanu prawnego na ich postawie. |
15 | Student analizuje szczegółowo źródła poznane na zajęciach, dokonuje ich wnikliwej lektury i przygotowuje swój warsztat pracy do kontynuacji modułu w ramach ćwiczeń. |
15 |
aktywność [PAZN_sw_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |