Programy wychowawcze i profilaktyczne w edukacji
Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2020
Module name: | Programy wychowawcze i profilaktyczne w edukacji |
---|---|
Module code: | PS_D4_PWP |
Programme code: | W3-NMPC19.2020 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Description: | Moduł przedmiotu Programy wychowawcze I profilaktyczne w edukacji umożliwia zdobycie wiedzy z zakresu konstruowania szkolnych programów wychowawczo-profilaktycznych, szczegółowych programów profilaktycznych, ich podstaw prawnych i merytorycznych. W trakcie zajęć student kształtuje umiejętności konstruowania programów I ich wdrażania w systemie edukacji włączającej, poprzez pomysł własny.
Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta. |
Prerequisites: | brak |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie konteksty wychowania: kulturę i współczesne media; istotę programu wychowawczego szkoły; pojęcia stylów i postaw wychowawczych w przedszkolu i szkole, postaw nauczycieli, dzieci i uczniów; cechy środowiska kształcenia i wychowania; zasady życia społecznego i wychowania [PS_D4_PWP_1] |
K_W01 [4/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie uwarunkowania agresji i przemocy w szkole; pojęcia przemocy symbolicznej, przemocy dorosłych i przemocy rówieśniczej; zachowania ryzykowne (tradycyjne i nowoczesne), uwarunkowania podejmowania tych zachowań oraz zachowania ryzykowne online i offline; problematykę uzależnienia i zagrożenia uzależnieniem [PS_D4_PWP_2] |
K_W02 [4/5] |
W zakresie umiejętności społecznych absolwent potrafi rozpoznać relacje społeczne w przedszkolu i grupie przedszkolnej lub w szkole i klasie szkolnej; diagnozować potrzeby, oczekiwania i zasoby podmiotów życia przedszkolnego i szkolnego; określić cele podejmowanych działań wychowawczych w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej, konstruować programy wychowawcze oraz dokonywać ich ewaluacji [PS_D4_PWP_3] |
K_U07 [4/5] K_U08 [5/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi diagnozować zachowania świadczące o wystąpieniu konfliktu w grupie zróżnicowanej; rozpoznać przyczyny agresji i przemocy w przedszkolu i szkole oraz podejmować działania profilaktyczne; odróżnić sprawcę od ofiary przemocy [PS_D4_PWP_4] |
K_U02 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi budować programy kształtowania postaw wobec dzieci i uczniów z
niepełnosprawnościami i relacji rówieśniczych w grupach integracyjnych [PS_D4_PWP_5] |
K_U08 [5/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu edukacyjno-terapeutycznego w przedszkolu i grupie przedszkolnej lub w szkole i klasie szkolnej [PS_D4_PWP_6] |
K_K02 [4/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Kolokwium [PS_D4_PWP_w_1] | forma pisemna; znajomość treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu |
PS_D4_PWP_1 PS_D4_PWP_2 |
Projekt [PS_D4_PWP_w_2] | Skonstruowanie i wdrożenie programu wychowawczo-profilaktycznego w systemie edukacji włączającej – projekt grupowy |
PS_D4_PWP_3 PS_D4_PWP_4 PS_D4_PWP_5 PS_D4_PWP_6 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
practical classes [PS_D4_PWP_fns_1] | Metody podające
metody aktywizujące
metody gier dydaktycznych
metoda projektu |
20 | Zapoznanie i przyswojenie literatury przedmiotu, przepisów prawa oświatowego, przygotowanie i realizacja projektu grupowego |
40 | Kolokwium [PS_D4_PWP_w_1] Projekt [PS_D4_PWP_w_2] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |