Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej
Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2020
Module name: | Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej |
---|---|
Module code: | PS_C3_WPS |
Programme code: | W3-NMPC19.2020 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 5 |
Description: | Podstawy pedagogiki specjalnej są modułem wprowadzającym w szczegółową wiedzę na temat niepełnosprawności, jej uwarunkowań, społecznych mechanizmów inkluzji i ekskluzji osób z niepełnosprawnościami i z zaburzonym zachowaniem. Ważnym celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami pedagogiki specjalnej – jej celami, subdyscyplinami, paradygmatami, terminologią. Prócz tego do ważnych założeń należy realizacja treści dotyczących szeroko pojętego wsparcia społecznego, procesów rehabilitacji społecznej, resocjalizacji, wychowania i edukacji osób z zaburzeniami w rozwoju i zachowaniu. Ważne by w trakcie zajęć studenci nabyli prawidłowych postaw wobec osób z zaburzeniami, wdrożyli się do ciągłego aktualizowania swojej wiedzy i systematycznego działania na rzecz osób niepełnosprawnych w środowiskach lokalnych.Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module. |
Prerequisites: | Brak wymagań wstępnych |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie podstawowe problemy pedagogiki specjalnej jako nauki interdyscyplinarnej: pojęcia, cele, zadania, zasady i zakres, historyczny kontekst opieki i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i niedostosowanych społecznie w ujęciu historycznym; współczesne tendencje w pedagogice specjalnej; wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (od mikrodeficytów centralnego układu nerwowego po całościowe zaburzenia w rozwoju), niedostosowanych społecznie lub uzdolnionych; skalę i dynamikę zjawiska niepełnosprawności w Polsce i na świecie; systemy kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce i innych państwach; zasady wyrównywania szans edukacyjnych; system kształcenia pedagogów specjalnych [PS_C3_WPS_1] |
K_W03 [5/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zakresy pedagogiki specjalnej: surdopedagogikę, tyflopedagogikę, edukację i rehabilitację osób z niepełnosprawnością intelektualną, pedagogikę resocjalizacyjną, pedagogikę korekcyjną (terapię pedagogiczną), pedagogikę leczniczo-terapeutyczną [PS_C3_WPS_2] |
K_W04 [5/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi identyfikować i interpretować złożone zjawiska i systemy wsparcia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ukazując ich powiązania z różnymi zakresami
pedagogiki specjalnej i dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych, medycznych i nauk o zdrowiu [PS_C3_WPS_3] |
K_U02 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi dokonać krytycznej analizy systemów wsparcia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wykorzystując wybrane aktualne ujęcia koncepcyjne [PS_C3_WPS_4] |
K_U04 [4/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do przestrzegania zasad etyki w pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PS_C3_WPS_5] |
K_K01 [4/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do ciągłego dokształcania zawodowego [PS_C3_WPS_6] |
K_K03 [3/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Egzamin pisemny [PS_C3_WPS_W_1] | Sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu. |
PS_C3_WPS_1 PS_C3_WPS_2 PS_C3_WPS_3 PS_C3_WPS_4 |
Projekt [PS_C3_WPS_w_2] | Moje doświadczenia w kontaktach z osobą z niepełnosprawnością |
PS_C3_WPS_5 PS_C3_WPS_6 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [PS_C3_WPS_fns_1] | Wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych |
20 | Przygotowanie do egzaminu, kwerenda literatury przedmiotu |
70 | Egzamin pisemny [PS_C3_WPS_W_1] |
practical classes [PS_C3_WPS_fns_2] | Prezentacje projektów indywidualnych |
10 | Przygotowanie prezentacji projektów |
50 | Projekt [PS_C3_WPS_w_2] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |