Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2020
Module name: | Diagnostyka w pedagogice specjalnej |
---|---|
Module code: | PS_C6_DPS |
Programme code: | W3-NMPC19.2020 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 5 |
Description: | Moduł umożliwia studentowi nabycie rozszerzonej wiedzy z zakresu diagnozy psychopedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Treści w ramach tego przedmiotu koncentrują się na omówieniu i pracy na temat poniższych kategorii:
-Podstawowe terminy w diagnozie psychopedagogicznej.
-Podstawowe techniki diagnostyczne w psychologii i pedagogice: rozmowa i wywiad, ankieta, obserwacja, analiza dokumentów i wytworów, pomiar w naukach społecznych, kwestionariusz.
-Teoretyczne i praktyczne podstawy konstruowania narzędzi diagnostycznych
-Charakterystyka podstawowych metod, technik i narzędzi badawczych w diagnozie pedagogicznej.
-Diagnoza psychopedagogiczna dziecka pełnosprawnego oraz dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych
-Diagnoza środowiska rodzinnego |
Prerequisites: | Brak wymagań wstępnych |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie podstawy, cele, założenia, obszary i cechy diagnozy [PS_C6_DPS_1] |
K_W01 [4/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej – analizy jakościowe i ilościowe [PS_C6_DPS_2] |
K_W02 [4/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie rolę i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji [PS_C6_DPS_3] |
K_W07 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować dokumenty i prace dziecka i ucznia pod kątem określenia jego możliwości i specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz środowiskowych uwarunkowań jego funkcjonowania [PS_C6_DPS_4] |
K_U01 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi interpretować wyniki diagnozy pedagogicznej [PS_C6_DPS_5] |
K_U02 [4/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego i postdiagnostycznego [PS_C6_DPS_6] |
K_K01 [3/5] |
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do podejmowania współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, dziećmi i uczniami w poszukiwaniu przyczyn trudności [PS_K_DPS_C6_7] |
K_K02 [4/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Egzamin [PS_C6_DPS_w_1] | Forma (ustna/pisemna) do wyboru; znajomość treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu. |
PS_C6_DPS_1 PS_C6_DPS_2 PS_C6_DPS_3 |
Projekt [PS_C6_DPS_w_2] | Projekt indywidualny zakładający diagnozę osoby z niepełnosprawnością. |
PS_C6_DPS_4 PS_C6_DPS_5 PS_C6_DPS_6 PS_K_DPS_C6_7 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [PS_C6_DPS_fns_1] | metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny) |
20 | Studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do egzaminu;
przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu. |
40 | Egzamin [PS_C6_DPS_w_1] |
practical classes [PS_C6_DPS_fns_2] | Metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film), metody aktywizujące (eksperyment, drama). |
20 | Studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do egzaminu;
przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu. |
70 | Projekt [PS_C6_DPS_w_2] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |