Metodyka wychowania i kształcenia uczniów ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacyjnym
Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2020
Module name: | Metodyka wychowania i kształcenia uczniów ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacyjnym |
---|---|
Module code: | PS_ASD_MS_E2 |
Programme code: | W3-NMPC19.2020 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 6 |
Description: | Podstawowym celem zajęć realizowanych w ramach modułu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami nauczania oraz wychowania uczniów ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacyjnym. Podczas zajęć ćwiczeniowych studenci będą mieli również możliwość doskonalenia umiejętności planowania, organizacji zajęć oraz sprawdzania osiągnięć uczniów. Zakładane efekty uczenia się powinny być osiągane dzięki aktywnemu uczestnictwu studentów w wykładach, ćwiczeniach oraz ich pracy własnej, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie wymaganych zagadnień i prac zaliczeniowych. |
Prerequisites: | Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii rozwojowej, pedagogiki specjalnej, pedagogiki osób ze spektrum autyzmu i dydaktyki specjalnej. |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zasady planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacyjnym; potrzebę dostosowania wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PS_ASD_MS_E2_1] |
K_W05 [4/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie rolę zajęć
specjalistycznych i wszechstronną interdyscyplinarną rehabilitację oraz metodykę zajęć rehabilitacji indywidualnej ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; metodykę zajęć aktywizujących w grupie szkolnej;
znaczenie rozwijania zamiłowań i zainteresowań, a także problematykę doradztwa zawodowego i wspierania rozwoju zawodowego osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PS_ASD_MS_E2_2] |
K_W10 [5/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi planować pracę dydaktyczno-wychowawczą i terapeutyczną
z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacyjnym; dostosowywać wymagania edukacyjne do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PS_ASD_MS_E2_3] |
K_U07 [3/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi określać rolę zajęć specjalistycznych i wszechstronnej
interdyscyplinarnej rehabilitacji oraz metodyki zajęć rehabilitacji indywidualnej ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; planować metodykę zajęć aktywizujących w grupie szkolnej; rozwijać zamiłowania i zainteresowania uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; planować i realizować doradztwo zawodowe oraz wspierać rozwój zawodowy osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. [PS_ASD_MS_E2_4] |
K_U07 [4/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy [PS_ASD_MS_E2_5] |
K_K07 [4/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Egzamin pisemny [PS_ASD_MS_E2_w_1] | Test pytań otwartych obejmujący znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia w obrębie tego przedmiotu. |
PS_ASD_MS_E2_1 PS_ASD_MS_E2_2 PS_ASD_MS_E2_3 |
Zaliczenie pisemne [PS_ASD_MS_E2_w_2] | Opracowanie dostosowania jako składowej IPET-u dla ucznia ze spektrum autyzmu na II lub III etapie edukacyjnym. |
PS_ASD_MS_E2_1 PS_ASD_MS_E2_3 PS_ASD_MS_E2_5 |
Zaliczenie pisemne [PS_ASD_MS_E2_w_3] | Opracowanie liniowego tekstu programowanego dla uczniów ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacyjnym, poddanie go grupowej analizie i dyskusji. |
PS_ASD_MS_E2_2 PS_ASD_MS_E2_3 PS_ASD_MS_E2_4 PS_ASD_MS_E2_5 |
Zaliczenie pisemne [PS_ASD_MS_E2_w_4] | Opracowanie narzędzi sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacyjnym, ocena narzędzi skonstruowanych przez inne osoby. |
PS_ASD_MS_E2_2 PS_ASD_MS_E2_4 PS_ASD_MS_E2_5 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [PS_ASD_MS_E2_fns_1] | Metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja). |
10 | Czytanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej, przygotowanie się do egzaminu pisemnego (test pytań otwartych). |
80 | Egzamin pisemny [PS_ASD_MS_E2_w_1] |
practical classes [PS_ASD_MS_E2_fns_2] | Metody asymilacji wiedzy (opis, dyskusja), metody samodzielnego dochodzenia
do wiedzy (metoda przypadków), metody praktyczne (metody ćwiczebne, metody zadań wytwórczych). |
20 | Analiza zalecanej literatury. Indywidualne opracowanie dostosowania jako składowej IPET-u dla wybranego ucznia ze spektrum autyzmu na II lub III etapie edukacyjnym.Indywidualne opracowanie liniowego tekstu programowanego dla uczniów ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacyjnym i ewentualna modyfikacja w wyniku grupowej dyskusji.
Zespołowe opracowanie narzędzi sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacyjnym, analiza i ocena narzędzi skonstruowanych przez inne osoby. |
70 | Zaliczenie pisemne [PS_ASD_MS_E2_w_2] Zaliczenie pisemne [PS_ASD_MS_E2_w_3] Zaliczenie pisemne [PS_ASD_MS_E2_w_4] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |