Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2020

Module name: Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
Module code: PS_NI_PAE_E1
Programme code: W3-NMPC19.2020
Semester:
  • summer semester 2023/2024
  • summer semester 2022/2023
  • summer semester 2021/2022
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 5
Description:
Moduł umożliwia studentowi nabycie rozszerzonej wiedzy z zakresu psychologii osób niepełnosprawnych intelektualnie, psychologii emocji i motywacji i psychologii rozwojowej osób z obniżonym intelektem. Powinien umieć pracować w zespole; wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; twórczo animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się, posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych, twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych. Treści w ramach tego przedmiotu koncentrują się na omówieniu: 1. niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim – diagnostyka, cechy rozwojowe, funkcjonowanie w społeczeństwie, psychologia edukacji i rehabilitacja; 2. niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym – diagnostyka, cechy rozwojowe, funkcjonowanie w społeczeństwie, psychologia edukacji i rehabilitacja; 3. niepełnosprawność intelektualna w stopniu znacznym – diagnostyka, cechy rozwojowe, funkcjonowanie w społeczeństwie, psychologia edukacji i rehabilitacja; 4. niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim – diagnostyka, cechy rozwojowe, funkcjonowanie w społeczeństwie, psychologia edukacji i rehabilitacja; Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Prerequisites:
Student posiada wiedzę ogólno-psychologiczną i ogólno-pedagogiczną, zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: psychologii ogólnej, podstaw pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, biomedyki, psychopatologii oraz dydaktyki.
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną; kryteria definiowania niepełnosprawności intelektualnej w psychologii klinicznej; genezę niepełnosprawności intelektualnej [PS_NI_PAE_E1_1]
K_W03 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie podstawy diagnostyki; psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną [PS_NI_PAE_E1_2]
K_W02 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie wybrane metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej [PS_NI_PAE_E1_3]
K_W05 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną; prezentować kryteria definiowania niepełnosprawności intelektualnej w psychologii klinicznej [PS_NI_PAE_E1_4]
K_U06 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi określać genezę niepełnosprawności intelektualnej; stosować podstawy diagnostyki; analizować i stosować psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną [PS_NI_PAE_E1_5]
K_U02 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi stosować wybrane metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej [PS_NI_PAE_E1_6]
K_U07 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów autorefleksji nad rozwojem zawodowym [PS_NI_PAE_E1_7]
K_K01 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych [PS_NI_PAE_E1_8]
K_K06 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Egzamin [PS_NI_PAE_E1_w_1]
Forma (ustna/pisemna) do wyboru; znajomość treści programowych modułu,
PS_NI_PAE_E1_1 PS_NI_PAE_E1_2 PS_NI_PAE_E1_3
Kolokwium [PS_NI_PAE_E1_w_2]
Forma (ustna/pisemna) do wyboru; znajomość treści programowych modułu, krytyczne i refleksyjne podejście do problematyki przedmiotu
PS_NI_PAE_E1_4 PS_NI_PAE_E1_5 PS_NI_PAE_E1_6 PS_NI_PAE_E1_7 PS_NI_PAE_E1_8
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [PS_NI_PAE_E1_fns_1]
Metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny)
20
Studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do egzaminu; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu
70 Egzamin [PS_NI_PAE_E1_w_1]
practical classes [PS_NI_PAE_E1_fns_2]
Metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film), metody aktywizujące (eksperyment, drama)
10
Studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do egzaminu; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu
50 Kolokwium [PS_NI_PAE_E1_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)