Dydaktyka specjalna 1 Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2020

Module name: Dydaktyka specjalna 1
Module code: PS_C5_DS1
Programme code: W3-NMPC19.2020
Semester:
  • winter semester 2023/2024
  • winter semester 2022/2023
  • winter semester 2021/2022
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 4
Description:
Dydaktyka specjalna 1 jest modułem wprowadzającym w szczegółową wiedzę na temat kształcenia osób z niepełnosprawnościami (w zakresie wszystkich typów niepełnosprawności, różnych form edukacji - zróżnicowanych pod względem organizacji pracy w placówkach). Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami dydaktyki specjalnej, takimi jak: cele kształcenia, zasady kształcenia, struktura systemu kształcenia w Polsce i w innych krajach, typami kształcenia, a także instytucjami prowadzącymi edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami czy historią oświaty specjalnej. Ważne by studenci w trakcie zajęć nabyli podstawową wiedzę z zakresu dydaktyki specjalnej oraz przyjęli postawę wrażliwą i empatyczną w stosunku do zróżnicowanych potrzeb i oczekiwań osób z niepełnosprawnościami. Wszystkie efekty kształcenia zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie prezentacji oraz wymaganych zagadnień. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
Prerequisites:
Podstawy pedagogiki specjalnej, dydaktyka ogólna
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie dydaktykę specjalną jako naukę teoretyczną i empiryczną, klasyfikację dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe; dydaktykę specjalną w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym [PS_C5_DS1_1]
K_W01 [3/5] K_W03 [3/5] K_W04 [2/5] K_W05 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego [PS_C5_DS1_2]
K_W09 [5/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie organizację procesu kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dzieci i uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju, zasady ewaluacji i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych [PS_C5_DS1_3]
K_W10 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi projektować zajęcia edukacyjne, stosować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów z zakresu dydaktyki specjalnej; indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści nauczania do potrzeb dzieci i uczniów, zwiększać umiejętności poznawcze, kompetencje społeczne i integrację rówieśniczą [PS_C5_DS1_4]
K_U07 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, planować i realizować złożone działania pedagogiczne [PS_C5_DS1_5]
K_U09 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością dydaktyczną [PS_C5_DS1_6]
K_K01 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej oraz do samodoskonalenia [PS_K_DS1_C5_7]
K_K06 [2/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Kolokwium zaliczeniowe [PS_C5_DS1_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu.
PS_C5_DS1_1 PS_C5_DS1_2 PS_C5_DS1_3 PS_C5_DS1_4
Projekt indywidualny [PS_C5_DS1_w_2]
Zaprojektowanie konspektu zajęć dla wybranego ucznia lub grupy uczniów o specjalnych potrzebach z edukacyjnych z wykorzystaniem metod stosowanych w dydaktyce specjalnej.
PS_C5_DS1_5 PS_C5_DS1_6 PS_K_DS1_C5_7
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [PS_C5_DS1_fns_1]
Wykład podstawowych, teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych 15
10
Analiza literatury przedmiotu
50 Kolokwium zaliczeniowe [PS_C5_DS1_w_1]
practical classes [PS_C5_DS1_fns_2]
Dyskusja, praca z tekstem, analiza indywidualnych przypadków, praca zespołowa, metody problemowe, metody działania praktycznego, metody eksponujące, metody aktywizujące
10
Analiza literatury przedmiotu, praca nad projektami indywidualnymi i grupowymi, przygotowanie do dyskusji, analiza przypadków uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, przygotowanie konspektu zajęć
50 Projekt indywidualny [PS_C5_DS1_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)