Dydaktyka specjalna 1
Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2020
Module name: | Dydaktyka specjalna 1 |
---|---|
Module code: | PS_C5_DS1 |
Programme code: | W3-NMPC19.2020 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 4 |
Description: | Dydaktyka specjalna 1 jest modułem wprowadzającym w szczegółową wiedzę na temat kształcenia osób z niepełnosprawnościami (w zakresie wszystkich typów niepełnosprawności, różnych form edukacji - zróżnicowanych pod względem organizacji pracy w placówkach). Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami dydaktyki specjalnej, takimi jak: cele kształcenia, zasady kształcenia, struktura systemu kształcenia w Polsce i w innych krajach, typami kształcenia, a także instytucjami prowadzącymi edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami czy historią oświaty specjalnej. Ważne by studenci w trakcie zajęć nabyli podstawową wiedzę z zakresu dydaktyki specjalnej oraz przyjęli postawę wrażliwą i empatyczną w stosunku do zróżnicowanych potrzeb i oczekiwań osób z niepełnosprawnościami. Wszystkie efekty kształcenia zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie prezentacji oraz wymaganych zagadnień.
Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module. |
Prerequisites: | Podstawy pedagogiki specjalnej, dydaktyka ogólna |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie dydaktykę specjalną jako naukę teoretyczną i empiryczną, klasyfikację dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe; dydaktykę specjalną w kontekście porównawczym
i interdyscyplinarnym [PS_C5_DS1_1] |
K_W01 [3/5] K_W03 [3/5] K_W04 [2/5] K_W05 [3/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego [PS_C5_DS1_2] |
K_W09 [5/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie organizację procesu kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dzieci i uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju, zasady ewaluacji i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych [PS_C5_DS1_3] |
K_W10 [3/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi projektować zajęcia edukacyjne, stosować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów z zakresu dydaktyki specjalnej; indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści nauczania do potrzeb dzieci i uczniów, zwiększać umiejętności poznawcze, kompetencje społeczne i integrację rówieśniczą [PS_C5_DS1_4] |
K_U07 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, planować i realizować złożone działania pedagogiczne [PS_C5_DS1_5] |
K_U09 [4/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością dydaktyczną [PS_C5_DS1_6] |
K_K01 [3/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej oraz do samodoskonalenia [PS_K_DS1_C5_7] |
K_K06 [2/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Kolokwium zaliczeniowe [PS_C5_DS1_w_1] | Sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu. |
PS_C5_DS1_1 PS_C5_DS1_2 PS_C5_DS1_3 PS_C5_DS1_4 |
Projekt indywidualny [PS_C5_DS1_w_2] | Zaprojektowanie konspektu zajęć dla wybranego ucznia lub grupy uczniów o specjalnych potrzebach z edukacyjnych z wykorzystaniem metod stosowanych w dydaktyce specjalnej. |
PS_C5_DS1_5 PS_C5_DS1_6 PS_K_DS1_C5_7 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [PS_C5_DS1_fns_1] | Wykład podstawowych, teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych 15 |
10 | Analiza literatury przedmiotu |
50 | Kolokwium zaliczeniowe [PS_C5_DS1_w_1] |
practical classes [PS_C5_DS1_fns_2] | Dyskusja, praca z tekstem, analiza indywidualnych przypadków, praca zespołowa, metody problemowe, metody działania praktycznego, metody eksponujące, metody aktywizujące |
10 | Analiza literatury przedmiotu, praca nad projektami indywidualnymi i grupowymi, przygotowanie do dyskusji, analiza przypadków uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, przygotowanie konspektu zajęć |
50 | Projekt indywidualny [PS_C5_DS1_w_2] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |