Problemy dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2020

Module name: Problemy dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną
Module code: PS_NI_D_C4
Programme code: W3-NMPC19.2020
Semester:
  • winter semester 2026/2027
  • winter semester 2025/2026
  • winter semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Description:
Problemy dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną to moduł, którego celem jest poznanie specyfiki funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w wieku dorosłym, z uwzględnieniem różnych obszarów dorosłego życia oraz osobowych i środowiskowych uwarunkowań. W ramach modułu omawiane będą zagadnienia związane z pełnieniem ról społecznych, formami mieszkalnictwa oraz zatrudnieniem. Treści modułu obejmować będą również problematykę seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu oraz wymaganych zagadnień.
Prerequisites:
Brak wymagań wstępnych
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie znaczenie udziału osób dorosłych z niepełnosprawnościami w życiu obywatelskim i projektowania przestrzeni informacyjnej i materialnej, z uwzględnieniem zróżnicowanych możliwości intelektualnych odbiorców [PS_NI_D_C4_1]
K_W13 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie szczególne problemy osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin; koncepcję vulnerability oraz jej praktyczne implikacje w zakresie systemu edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną; zachowania dewiacyjne i pseudodewiacyjne w kontekście niepełnosprawności intelektualnej; problem marginalizacji i wykluczenia społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin [PS_NI_D_C4_2]
K_W05 [5/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi zaprojektować program wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną [PS_NI_D_C4_3]
K_U11 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do zachowania zasad etyki zawodowej [PS_NI_D_C4_4]
K_K01 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Egzamin [PS_NI_D_C4_w_1]
Przedmiot: Problemy dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną kończy się egzaminem ustnym lub pisemnym obejmującym znaczną część treści /działań zmierzających do osiągnięcia efektów uczenia się w obrębie tego przedmiotu.
PS_NI_D_C4_1 PS_NI_D_C4_2 PS_NI_D_C4_3
Zaliczenie pisemne [PS_NI_D_C4_w_2]
W ramach ćwiczeń przewidziany jest projekt pisemny z zakresu problemów dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną
PS_NI_D_C4_1 PS_NI_D_C4_2 PS_NI_D_C4_3 PS_NI_D_C4_4
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [PS_NI_D_C4_fns_1]
Metoda asymilacji wiedzy (wykład z prezentacją multimedialną)
20
Student przygotowuje się do egzaminu
40 Egzamin [PS_NI_D_C4_w_1]
practical classes [PS_NI_D_C4_fns_2]
Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda przypadków, metoda sytuacyjna, burza mózgów, mikronauczanie)
20
Student przygotowuje projekt pisemny
40 Zaliczenie pisemne [PS_NI_D_C4_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)