Dydaktyka Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej Field of study: History
Programme code: W1-S2HI19.2020

Module name: Dydaktyka Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej
Module code: DWOSSP
Programme code: W1-S2HI19.2020
Semester: winter semester 2021/2022
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Description:
Celem modułu jest uzupełnienie wiedzy i umiejętności nabytych podczas realizacji modułów z zakresu dydaktyki historii w szkole podstawowej i w szkole ponadpodstawowej o treści i kompetencje przydatne w pracy nauczyciela Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej.
Prerequisites:
Zalecona realizacja modułów z dydaktyki historii w szkole podstawowej
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Zna i rozumie miejsce wos-u w ramowych planach nauczania na etapie szkoły podstawowej; [DWOSSP _1]
HI2N_W09 [3/5]
Zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej (na poziomie szkoły podstawowej); ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny; [DWOSSP _10]
HI2N_W07 [3/5]
Zna i rozumie specyfikę egzaminów kończących szkołę podstawową i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach edukacji obywatelskiej; [DWOSSP _11]
HI2N_W08 [3/5]
Zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście wos-u w szkole podstawowej oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności, w zakresie wos-u w szkole podstawowej; [DWOSSP _12]
HI2N_W07 [3/5]
Zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych w zakresie wos-u w szkole podstawowej; [DWOSSP _13]
HI2N_W06 [3/5]
Zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela wos-u w szkole podstawowej; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej; [DWOSSP _14]
HI2N_W03 [3/5]
Zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia na lekcjach wos-u w szkole podstawowej pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy. [DWOSSP _15]
HI2N_W04 [3/5]
Potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi w zakresie wos-u w szkole podstawowej; [DWOSSP _16]
HI2N_U02 [3/5]
Potrafi przeanalizować rozkład materiału z wos-u w szkole podstawowej; [DWOSSP _17]
HI2N_U05 [3/5]
Potrafi identyfikować powiązania treści wos-u w szkole podstawowej z innymi treściami nauczania; [DWOSSP _18]
HI2N_U04 [3/5]
Potrafi dostosować sposób komunikacji (także własnej) do poziomu rozwojowego uczniów; [DWOSSP _19]
HI2N_U15 [3/5]
Zna i rozumie podstawę programową wos-u, cele kształcenia i treści nauczania na etapie szkoły podstawowej, strukturę wiedzy w zakresie wos-u oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach edukacji obywatelskiej w szkole podstawowej; [DWOSSP _2]
HI2N_W09 [3/5]
Potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy i postaw obywatelskich (na poziomie szkoły podstawowej); [DWOSSP _20]
HI2N_U13 [3/5]
Potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym (na poziomie szkoły podstawowej); [DWOSSP _21]
HI2N_U14 [3/5]
Potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne (na poziomie szkoły podstawowej); [DWOSSP _22]
HI2N_U03 [3/5]
Potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów szkoły podstawowej, wykonywaną w klasie i w domu; [DWOSSP _23]
HI2N_U10 [3/5]
Potrafi skonstruować sprawdzian z zakresu wos-u dla uczniów szkoły podstawowej, służący ocenie danych umiejętności uczniów; [DWOSSP _24]
HI2N_U11 [3/5]
Potrafi rozpoznać typowe dla wos-u w szkole podstawowej błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym; [DWOSSP _25]
HI2N_U11 [3/5]
Potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia w zakresie edukacji obywatelskiej w szkole podstawowej. [DWOSSP _26]
HI2N_U10 [3/5]
Jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów szkoły podstawowej; [DWOSSP _27]
HI2N_K04 [3/5]
Jest gotów do popularyzowania wiedzy i postaw obywatelskich wśród uczniów szkoły podstawowej w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym; [DWOSSP _28]
HI2N_K07 [3/5]
Jest gotów do zachęcania uczniów szkoły podstawowej do podejmowania prób badawczych w zakresie edukacji obywatelskiej; [DWOSSP _29]
HI2N_K06 [3/5]
Zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału wos-u w szkole podstawowej; [DWOSSP _3]
HI2N_W13 [3/5]
Jest gotów do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej; [DWOSSP _30]
HI2N_K01 [3/5]
Jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów (na poziomie szkoły podstawowej), w tym grupowego rozwiązywania problemów; [DWOSSP _31]
HI2N_K07 [3/5]
Jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych (w tym proobywatelskich) uczniów (na poziomie szkoły podstawowej) oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; [DWOSSP _32]
HI2N_K01 [3/5]
Jest gotów do rozwijania u uczniów szkoły podstawowej ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia; [DWOSSP _33]
HI2N_K02 [3/5]
Jest gotów do kształtowania u uczniów szkoły podstawowej nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu; [DWOSSP _34]
HI2N_K04 [3/5]
Jest gotów do stymulowania uczniów szkoły podstawowej do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę. [DWOSSP _35]
HI2N_K04 [3/5]
Zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela wos-u szkoły podstawowej, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; [DWOSSP _4]
HI2N_W02 [3/5]
Zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla nauczania-uczenia się wos-u w szkole podstawowej; [DWOSSP _5]
HI2N_W14 [3/5]
Zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie wos-u w szkole podstawowej – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; [DWOSSP _6]
HI2N_W13 [3/5]
Zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach (na poziomie szkoły podstawowej): potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla edukacji obywatelskiej: wycieczki, zajęcia terenowe, doświadczenia, konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową; [DWOSSP _7]
HI2N_W04 [3/5]
Zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie wos-u w szkole podstawowej; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów; [DWOSSP _8]
HI2N_W04 [3/5]
Zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do wos-u w szkole podstawowej, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej; [DWOSSP _9]
HI2N_W14 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
zaliczenie na ocenę [DWOSSP _w_1]
Zaliczenie, uwzględniające wiedzę uzyskaną w ramach wykładu i samokształcenia, uzyskane zgodnie z informacjami przekazanymi studentom w sylabusie
DWOSSP _1 DWOSSP _10 DWOSSP _11 DWOSSP _12 DWOSSP _13 DWOSSP _14 DWOSSP _15 DWOSSP _16 DWOSSP _17 DWOSSP _18 DWOSSP _19 DWOSSP _2 DWOSSP _20 DWOSSP _21 DWOSSP _22 DWOSSP _23 DWOSSP _24 DWOSSP _25 DWOSSP _26 DWOSSP _27 DWOSSP _28 DWOSSP _29 DWOSSP _3 DWOSSP _30 DWOSSP _31 DWOSSP _32 DWOSSP _33 DWOSSP _34 DWOSSP _35 DWOSSP _4 DWOSSP _5 DWOSSP _6 DWOSSP _7 DWOSSP _8
zaliczenie na ocenę [DWOSSP _w_2]
Zaliczenie, uwzględniające wiedzę i umiejętności, uzyskane w ramach ćwiczeń i samokształcenia, zgodnie z informacjami przekazanymi studentom w sylabusie
DWOSSP _1 DWOSSP _10 DWOSSP _11 DWOSSP _12 DWOSSP _13 DWOSSP _14 DWOSSP _15 DWOSSP _16 DWOSSP _17 DWOSSP _18 DWOSSP _19 DWOSSP _2 DWOSSP _20 DWOSSP _21 DWOSSP _22 DWOSSP _23 DWOSSP _24 DWOSSP _25 DWOSSP _26 DWOSSP _27 DWOSSP _28 DWOSSP _29 DWOSSP _3 DWOSSP _30 DWOSSP _31 DWOSSP _32 DWOSSP _33 DWOSSP _34 DWOSSP _35 DWOSSP _4 DWOSSP _5 DWOSSP _6 DWOSSP _7 DWOSSP _8 DWOSSP _9
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [DWOSSP _fs_1]
wykład z wykorzystaniem innych metod oraz użyciem środków audiowizualnych
15
praca pod kierunkiem, samokształcenie
10
practical classes [DWOSSP_fs_2]
Pogadanka, dyskusja, praca pod kierunkiem
30
praca pod kierunkiem, samokształcenie
30
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)