Andragogika specjalna Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-S1PE19.2020

Module name: Andragogika specjalna
Module code: W6-PE-KT-S1-C4.AS
Programme code: W6-S1PE19.2020
Semester:
  • summer semester 2023/2024
  • summer semester 2022/2023
  • summer semester 2021/2022
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Description:
Podczas zajęć realizowanych w ramach modułu studenci będą mogli zapoznać się z teoretycznymi i teleologicznymi podstawami andragogiki specjalnej, jej miejscem w systemie nauk, terminologią oraz współczesnymi wyzwaniami. W oparciu o treści podejmowane podczas wykładów i ćwiczeń oraz analizę literatury przedmiotu będą mogli podjąć dyskusję nad problemami funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin ( w tym swoistymi czy wspólnymi potrzebami), rolami społecznymi.
Prerequisites:
Znajomość podstawowych treści z zakresu pedagogiki, historii wychowania, teorii wychowania, dydaktyki ogólnej, pedagogiki specjalnej i psychologii rozwojowej
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
potrafi analizować procesy i zjawiska dotyczące funkcjonowania dorosłych i starszych osób z niepełnosprawnościami, wykorzystuje aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu andragogiki specjalnej (C.4.U2) [_U_1]
KN_U02 [3/5]
Student zna i rozumie potrzeby człowieka dorosłego z niepełnosprawnością: wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnościami w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia, możliwości i ograniczenia w realizacji autonomii, potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnościami - formy realizacji, indywidualne i społeczne uwarunkowania problemu, potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnościami, w tym w zakresie zdrowia seksualnego oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji. [_W_1]
K_W10 [5/5] KN_W02 [5/5]
rozumie znaczenie udziału osób dorosłych z niepełnosprawnościami w życiu obywatelskim i projektowania przestrzeni informacyjnej i materialnej, z uwzględnieniem zróżnicowanych możliwości intelektualnych, sensorycznych i ruchowych odbiorców [_W_2]
KN_W02 [2/5]
rozumie proces starzenia się i starość w warunkach długotrwałej niepełnosprawności, specyfikę starzenia się na tle specjalnych potrzeb związanych z niepełnosprawnością intelektualną i fizyczną, osobowe i środowiskowe uwarunkowania pomyślnego starzenia się osób z długotrwałą niepełnosprawnością, instytucjonalne i pozainstytucjonalne wsparcie osób starzejących się i starych z niepełnosprawnością w Polsce i innych państwach, systemy opieki i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnościami [_W_3]
KN_W02 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
zaliczenie pisemne [_w_1]
praca pisemna dotycząca dobrych praktyk w zakresie wspierania autonomii i samorealizacji dorosłych osób z niepełnosprawnościami
_U_1 _W_1 _W_2 _W_3
zaliczenie ustne [_w_2]
dyskusja panelowa - prezentacja własnego stanowiska dotyczącego etycznych aspektów pracy andragoga specjalnego oraz dylematów moralnych związanych z praca z dorosłymi osobami z niepełnosprawnościami
_U_1 _W_1 _W_2 _W_3
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [fs_1]
metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda sytuacyjna)
15
student czyta literaturę obowiązkową i uzupełniająca, poszukuje dobrych praktyk w zakresie pracy z dorosłymi i starzejącymi się osobami z niepełnosprawnościami, argumentacji dla własnego stanowiska w dyskusji grupowej; wraz z kolegami, w ramach pracy w małych grupach, opracowuje projekt wsparcia dorosłych lub starzejących się osób z niepełnosprawnościami w zakresie pogłębiania ich kompetencji , rozwijania zainteresowań i talentów
60 zaliczenie pisemne [_w_1] zaliczenie ustne [_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)