Statystyczne metody opracowania danych doświadczalnych
Field of study: Biophysics
Programme code: W4-S1BF19.2020
Module name: | Statystyczne metody opracowania danych doświadczalnych |
---|---|
Module code: | W4-1BF-20-05 |
Programme code: | W4-S1BF19.2020 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Description: | Podczas wykładu student zapoznaje się z następującymi zagadnieniami:
- znaczenie błędów pomiarowych i ich rodzaje oraz zasady prezentacji niepewności pomiarowych,
- szacowanie błędów w pomiarach bezpośrednich i porównywanie wyników pomiarów z wynikami otrzymanymi w innym doświadczeniu lub tablicowymi,
- prezentacja błędów wyników pomiarów na wykresach,
- niepewność względna,
- przenoszenie niepewności w pomiarach pośrednich (maksymalne i minimalne niepewności sumy i różnicy, iloczynu i ilorazu oraz potęgi wielkości mierzonej bezpośrednio, iloczynu wielkości mierzonej i stałej; przenoszenie niepewności dla pomiarów niezależnych,
- przenoszenie niepewności pomiarowych wielkości mierzonych bezpośrednio na niepewności wyniku w postaci dowolnej funkcji jednej i wielu zmiennych (wykorzystanie różniczki funkcji jednej zmiennej i różniczki zupełnej funkcji wielu zmiennych),
- pomiary wielokrotne i ich cel,
- podstawy teoretyczne rachunku prawdopodobieństwa w zastosowaniu do statystycznej analizy danych doświadczalnych: wartość oczekiwana, wariancja, wartość modalna, mediana, kwantyle, kowariancja, liniowy współczynnik korelacji Pearsona,
- statystyczna analiza niepewności przypadkowych: wartość średnia i odchylenie standardowe dla wielu pomiarów, odchylenie standardowe średniej, histogramy i rozkłady, rozkład graniczny, warunek normalizacji rozkładu granicznego),
- rozkład normalny: wartość oczekiwana i odchylenie standardowe, przedział ufności, uzasadnienie wyboru wartości średniej i odchylenia standardowego jako najlepszych parametrów rozkładu normalnego, uzasadnienie reguł przenoszenia błędów, odchylenie standardowe średniej,
- podstawy teorii testowania hipotez statystycznych (testy Fischera-Snedecora, Studenta i ich warianty).
Podczas konwersatorium student:
- rozwiązuje przykłady wykorzystując poznane podczas wykładu podstawowe wiadomości ze statystycznej analizy danych,
- przedstawia błędy wyników pomiarów na wykresach,
- oblicza, w jaki sposób niepewności pomiarowe wielkości fizycznych przenoszą się na wyniki obliczeń,
- przeprowadza testy Fischera-Snedecora, Studenta i ich wariantów dla wybranych przykładów,
- poznaje zastosowania narzędzi numerycznych do opracowania wyników oraz stosuje je w praktyce. |
Prerequisites: | Podstawy matematyki: pojęcie funkcji, funkcje elementarne, podstawy analizy matematycznej (pojęcie pochodnej). |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Rozumie znaczenie statystycznej analizy danych w biofizyce - interdyscyplinarnej nauki pełniącej istotną rolę we współczesnej fizyce, biologii i medycynie. [1BF_05_1] |
KBF_W01 [4/5] |
Zna podstawowe prawa i wzory wybranych działów statystyki matematycznej. [1BF_05_2] |
KBF_W02 [5/5] |
Zna podstawy statystyki i analizy danych. [1BF_05_3] |
KBF_W01 [5/5] |
Zna podstawy technik obliczeniowych stosowanych w statystycznej analizie danych, wspomagających pracę biofizyka i rozumie ich ograniczenia. [1BF_05_4] |
KBF_W01 [5/5] |
Zna różne metody numeryczne pomocne w analizie danych i opracowywaniu wyników pomiarów. [1BF_05_5] |
KBF_W09 [4/5] |
Umie wykorzystać odpowiednie programy komputerowe do rozwiązywania wybranych zagadnień analizy danych fizycznych i biologicznych [1BF_05_6] |
KBF_U02 [4/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
zaliczenie [1BF_05_w_1] | Warunkiem przystąpienia do zaliczenia wykladu jest zaliczenie laboratorium; zakres materiału – wszystkie zagadnienia omawiane na wykładach; skala ocen 2-5; |
1BF_05_1 |
kolokwium [1BF_05_w_2] | Pisemne kolokwium dwa razy w semestrze; termin kolokwium podany do wiadomości; skala ocen 2-5. |
1BF_05_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [1BF_05_fs_1] | Wykład o treściach podanych w punkcie 3 z wykorzystaniem tablicy i kredy oraz środków audiowizualnych (komputer+rzutnik multimedialny) w celu zilustrowania podawanych wiadomości. |
15 | praca z podręcznikiem, lektura uzupełniająca |
15 |
zaliczenie [1BF_05_w_1] |
discussion classes [1BF_05_fs_2] | Rozwiązywanie zadań rachunkowych na tablicy:
analiza, wybór metody, przeprowadzenie obliczeń i dyskusja wyników; wyprowadzenie niektórych wzorów i omówienie wybranych przykładów zasygnalizowanych na wykładach, dyskusja; praca przy komputerze |
15 | przyswojenie wiedzy z wykładów; praca z podręcznikiem i zbiorami zadań; opracowanie zadanych problemów |
30 |
kolokwium [1BF_05_w_2] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |