Rytmikoterapia 1 Field of study: Music Education
Programme code: W6-S2EM19.2020

Module name: Rytmikoterapia 1
Module code: W6-EM-TM-S2-RYT1
Programme code: W6-S2EM19.2020
Semester:
  • winter semester 2021/2022
  • winter semester 2020/2021
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
Zajęcia w ramach modułu Rytmikoterapia 1 są wprowadzeniem w zagadnienie metody E. Jaques-Dalcroze’a i rozległych możliwości jej wykorzystania w działaniach edukacyjnych i terapeutycznych, szczególnie w zakresie: muzykoterapii aktywnej stosowanej we wsparciu rozwoju osób niepełnosprawnych oraz osób w wieku senioralnym, a także jako jednej z form edukacji muzycznej u uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Prerequisites:
Wymagana ogólna wiedza z zakresu zasad muzyki (rytm muzyczny, metrum muzyczne, zjawiska rytmiczno-metryczne), form muzycznych (pojęcie formy muzycznej, systematyka form muzycznych, elementy dzieła muzycznego, elementarne współczynniki formy) i historii muzyki (epoki, style, kierunki, techniki).
Key reading:
R. Kloppel, S. Vliex Rytmika w terapii i wychowaniu, Warszawa 1995 E. Bogdanowicz Rytmika Emila Jaques-Dalcroze’a w edukacji i terapii dzieci z symptomami nadpobudliwości psychoruchowej, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2015 Grażyna Durlow, Metoda rytmiki Emila Jaques-Dalcroze’a w edukacji dziecka z niepełnosprawnością intelektualną – między pedagogiką a sztuką, [w:] Problematyka niepełności w oglądzie teoretyków i praktyków z serii Problemy edukacji, socjalizacji osób niepełnosprawnych, Kraków 2012
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Posiada ogólna wiedzę dotyczącą metody wychowania muzycznego E. Jaques-Dalcroze’a oraz jej usytuowania w działaniach edukacyjnych i terapeutycznych, a także orientuje się w literaturze związanej z zastosowaniem rytmiki Jaques-Dalcroze’a w edukacji i terapii. [W6-EM-TM-S2-RYT1_1]
W6-EM-S2-W08 [3/5] W6-EM-S2-W10 [3/5] W6-EM-S2-W14 [3/5] W6-EM-S2-W15 [3/5]
Ma umiejętność tworzenia ćwiczeń z wykorzystaniem założeń, idei, celów i zadań metody rytmiki Jaques-Dalcroze’a oraz potrafi je umiejscowić w procesie edukacji i terapii uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. [W6-EM-TM-S2-RYT1_2]
W6-EM-S2-W08 [3/5] W6-EM-S2-U01 [3/5] W6-EM-S2-U06 [3/5] W6-EM-S2-U07 [3/5]
Umie organizować i realizować działania muzykoterapeutyczne oparte na metodzie Jaques-Dalcroze’a korelując je z innymi - w zakresie pedagogiki specjalnej. [W6-EM-TM-S2-RYT1_3]
W6-EM-S2-W14 [4/5] W6-EM-S2-W15 [4/5] W6-EM-S2-U16 [4/5] W6-EM-S2-K11 [4/5]
Ma potrzebę nieustannego doskonalenia się przez doświadczenie osobiste i potrafi je wykorzystać w działaniach edukacyjnych, terapeutycznych i artystycznych z zastosowaniem metody rytmiki, a służącym stymulowaniu rozwoju ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych. [W6-EM-TM-S2-RYT1_4]
W6-EM-S2-U06 [3/5] W6-EM-S2-U07 [3/5] W6-EM-S2-K02 [3/5] W6-EM-S2-K06 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
zaliczenie praktyczne [W6-EM-TM-S2-RYT1_w_1]
Realizacja własnej koncepcji fragmentu zajęć muzykoterapeutycznych wykorzystujących elementy rytmiki, z jednoczesnym określeniem ich celowości i krytyczna analiza przeprowadzonych zadań; sprawdzenie wiedzy związanej z terapeutycznymi możliwościami zastosowania rytmiki w działaniach edukacyjnych.
W6-EM-TM-S2-RYT1_1 W6-EM-TM-S2-RYT1_2 W6-EM-TM-S2-RYT1_3 W6-EM-TM-S2-RYT1_4
ocena bieżąca [W6-EM-TM-S2-RYT1_w_2]
Bieżąca ocena regularnego i systematycznego przygotowywania się studenta do zajęć oraz aktywności na zajęciach.
W6-EM-TM-S2-RYT1_1 W6-EM-TM-S2-RYT1_2 W6-EM-TM-S2-RYT1_3 W6-EM-TM-S2-RYT1_4
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [RYT1_fs_1]
Prezentacja z uwzględnieniem różnych sposobów realizacji ćwiczeń znajdujących najczęstsze zastosowanie w muzykoterapii aktywnej w oparciu o metodę Jaques-Dalcroze’a
15
- przegląd literatury dotyczącej metody rytmiki i jej terapeutycznych możliwości; - aktywne uczestnictwo w realizacji zadań z zakresu rytmikoterapii w celu doskonalenia własnych dyspozycji psychomotorycznych, umożliwiających efektywne prowadzenie zadań z wykorzystaniem metody rytmiki
35 zaliczenie praktyczne [W6-EM-TM-S2-RYT1_w_1] ocena bieżąca [W6-EM-TM-S2-RYT1_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)