Wprowadzenie do rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a 2 Field of study: Music Education
Programme code: W6-S1EM19.2020

Module name: Wprowadzenie do rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a 2
Module code: W6-EM-RE-S1-RJD2
Programme code: W6-S1EM19.2020
Semester:
  • summer semester 2023/2024
  • summer semester 2022/2023
  • summer semester 2021/2022
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 2
Description:
Zajęcia w ramach modułu Wprowadzenie do rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a mają na celu pogłębienie problematyki dotyczącej metody rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a. Stanowią także przygotowanie do realizacji przedmiotów przewidzianych w pozostałych modułach z zakresu Rytmiki w edukacji dziecka. Praktyczne zajęcia mają na celu kształcenie umiejętności precyzyjnego i estetycznego wykonywania zadań metrorytmicznych oraz określania ich celów i zakresu działania.
Prerequisites:
Realizacja efektów uczenia się modułu Wprowadzenie do rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a 1.
Key reading:
- Bernacka B. (2005), Rytmika Emila Jaques-Dalcroze’a kluczem do umysłu dziecka. W: Ostrowska B. (red.), Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Łódź: Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów. - Bogdanowicz E. (2015), Rytmika Emila Jaques-Dalcroze’a w edukacji i terapii dzieci z nadpobudliwością psychoruchową. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. - Bogdanowicz E., Durlow G. (2010), Rytmika w edukacji i terapii dziecka. W: Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji, nr 3 (8) zima 2010. Gdynia: Fundacja Instytut Promocji Edukacji. - Brzozowska-Kuczkiewicz M. (1991), Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika. Warszawa: WSiP. - Klöppel R., Vliex S. (1995), Rytmika w wychowaniu i terapii. Warszawa: PNO. - Jaques-Dalcroze E. (1992), Pisma wybrane. Warszawa: WS i P. - Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 4/2008, Czasopismo dla nauczycieli. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Posiada ogólną wiedzę dotyczącą metody wychowania muzycznego E. Jaques-Dalcroze’a, jej genezy, założeń oraz zakresu wykorzystywanych ćwiczeń oraz literatury związanej z metodą. [W6-EM-RE-S1-RJD2_1]
W6-EM-S1-W02 [3/5] W6-EM-S1-W08 [3/5] W6-EM-S1-W09 [3/5]
Posiada umiejętność przełożenia wiedzy teoretycznej dotyczącej metody rytmiki Jaques-Dalcroze na działania praktyczne wykorzystywane w muzycznej edukacji dziecka. [W6-EM-RE-S1-RJD2_2]
W6-EM-S1-W08 [3/5] W6-EM-S1-W09 [3/5]
Potrafi precyzyjnie wykonać podstawowe ćwiczenia z zakresu metrorytmiki E.Jaques-Dalcroze’a wykorzystywane w edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. [W6-EM-RE-S1-RJD2_3]
W6-EM-S1-U01 [3/5] W6-EM-S1-U03 [3/5] W6-EM-S1-U09 [3/5]
Rozumie i potrafi wykorzystać w działaniach muzyczno-ruchowych zależności pomiędzy dźwiękiem i ruchem oraz zależności między czasem, przestrzenią i ruchem. [W6-EM-RE-S1-RJD2_4]
W6-EM-S1-U09 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
egzamin praktyczny [W6-EM-RE-S1-RJD2_w_2]
- sprawdzenie wiedzy dotyczącej metody wychowania muzycznego E. Jaques-Dalcroze’a; - sprawdzenie umiejętności precyzyjnej, estetycznej i ekspresyjnej realizacji ruchowej reprezentatywnych dla metody zadań z jednoczesnym określeniem celów i zakresu ich działania; - sprawdzenie umiejętności tworzenia ćwiczeń charakterystycznych dla metody rytmiki.
W6-EM-RE-S1-RJD2_1 W6-EM-RE-S1-RJD2_2 W6-EM-RE-S1-RJD2_3 W6-EM-RE-S1-RJD2_4
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [RJD2_fs_1]
- prezentacja ćwiczeń i zagadnień związanych z metodą rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a; - kształcenie umiejętności samodzielnego tworzenia ćwiczeń rytmicznych zuwzględnieniem podstawowych zasad metodycznych obowiązujących przy wykorzystaniu problemów metrorytmicznych; - określenie celowości zastosowanych działań w edukacji muzycznej dziecka
30
- omówienie i wykonanie ćwiczeń opartych na metodzie Jaques-Dalcroze’a; - przygotowanie ćwiczeń z zakresu metody rytmiki dostosowanych do możliwości rozwojowych dzieci i młodzieży; - określenie celowości opracowanych ćwiczeń.
30 egzamin praktyczny [W6-EM-RE-S1-RJD2_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)