Psychologia komunikowania masowego Field of study: Journalism and Social Communication
Programme code: W3-N2DK19.2020

Module name: Psychologia komunikowania masowego
Module code: PKM
Programme code: W3-N2DK19.2020
Semester:
  • winter semester 2021/2022
  • winter semester 2020/2021
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 5
Description:
Kurs psychologii komunikowania masowego to przedmiot mający na celu zaprezentowanie wiedzy z zakresu przede wszystkim psychologii społecznej, ale również poznawczej i rozwojowej, mający na celu uświadomienie studentom wielorakiego wpływu środków masowego komunikowania na funkcjonowanie jednostek, zmienność tego oddziaływania a także wypracowanie postaw świadomego korzystania z mediów i tworzenia przekazów medialnych. Uczestnicy zapoznają się z ustaleniami teoretycznymi i wynikami badań z tego zakresu, odnajdują treści medialne, które odpowiadają danej tematyce, uczą się diagnozować możliwe kierunki oddziaływania, rozważają nad sposobami zapobiegania negatywnemu wpływowi mediów
Prerequisites:
Brak wymagań wstępnych
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Docenia znaczenie nauki o mediach i nauk pokrewnych zajmujących się zjawiskami komunikacji i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych [K1]
K01 [3/5]
Potrafi efektywnie współdziałać i pracować w grupie, pełniąc w niej różne role, łącząc twórczy indywidualizm z zespołowym działaniem, charakterystycznym dla zespołów dziennikarskich i podobnego typu grup [K2]
K02 [3/5]
Ma pogłębioną świadomość znaczenia refleksji społecznej i humanistycznej dla kształtowania więzi społecznych w dobie powszechnej technologizacji i informatyzacji życia społecznego społecznego [K3]
K01 [3/5]
Potrafi wykorzystywać poszerzoną wiedzę teoretyczną z zakresu nauki o mediach oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizowania, interpretowania procesów komunikacyjnych z wykorzystaniem terminologii i paradygmatów właściwych tym naukom [U1]
U02 [4/5]
Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów w zakresie różnych zjawisk komunikacji społecznej i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych dla innych przejawów życia społecznego [U2]
U02 [3/5]
Zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w nauce o mediach i rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych zajmujących się badaniem zjawiska komunikacji, zwłaszcza w wymiarze masowym [W1]
W01 [3/5]
Rozumie i posiada pogłębioną wiedzę na temat wpływu mediów na zachowania społeczne oraz ich rolę w procesie socjalizacji jednostki oraz w odniesieniu do komunikacyjnych wymiarów życia indywidualnego i zbiorowego [W2]
W03 [4/5]
Ma pogłębioną wiedzę na temat tendencji rozwojowych i uwarunkowań funkcjonowania współczesnych mediów masowych (także nowych mediów) i ich rolę w różnych aspektach funkcjonowania nowoczesnego społeczeństwa informacyjnego [W3]
W09 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Testowy egzamin pisemny [W1]
Na zakończenie semestru przewidziany jest test uwzględniający wiedzę teoretyczną prezentowaną na wykładach i ćwiczeniach. Ma on na celu weryfikację przyswojenia prezentowanych teorii, znajomości ważniejszych eksperymentów i zrozumienia mechanizmów oddziaływania mediów.
W1 W2 W3
Krótkie wypowiedzi na ćwiczeniach na temat omawianej problematyki na podstawie literarury przedmi [W2]
Na każdych ćwiczeniach następuje omówienie teoretycznych aspektów podejmowanej problematyki. Studenci prezentują wiedzę na podstawie przeczytanej literatury, materiałów w prasie popularnonaukowej itp.
W1 W2 W3
Prezentacje multimedialne [W3]
Każdy z omawianych tematów ilustrowany jest przygotowywanymi w grupach prezentacjami, zawierającymi przykłady występowania w środkach masowego komunikowania zjawisk, mechanizmów i procesów omawianych na zajęciach.
K2 U1
Dyskusja moderowana przez prowadzącą [W4]
Na każdych zajęciach odbywa się dyskusja na temat poznanych mechanizmów psychologicznych, ich wykorzystania w środkach masowego komunikowania, etyczności ich zastosowania, możliwych skutków, sposobów zapobiegania skutkom negatywnym, perspektyw zastosowania w przyszłej pracy dziennikarskiej.
K1 K3 U1 U2
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [FZ1]
Prezentacja wiedzy z zakresu psychologii społecznej, poznawczej, rozwojowej i elementami dostępnych wyników badań z psychologii komunikowania masowego. Metoda podająca z elementami prezentacji multimedialnych
20
Studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie do pisemnego egzaminu testowego na koniec semestru
45 Testowy egzamin pisemny [W1]
practical classes [FZ2]
Uzupełnienie wiedzy z wykładu, zapoznanie z przykładami występowania omawianych zjawisk we współczesnych środkach masowego komunikowania, kształtowanie postaw świadomego korzystania z mediów i ich tworzenia. Metoda podająca, dyskusja moderowana przez prowadzącego, prezentacje multimedialne.
20
Studiowanie literatury przedmiotu przed każdymi zajęciami, przygotowanie w grupie prezentacji multimedialnej na podstawie analizy mediów.
45 Krótkie wypowiedzi na ćwiczeniach na temat omawianej problematyki na podstawie literarury przedmi [W2] Prezentacje multimedialne [W3] Dyskusja moderowana przez prowadzącą [W4]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)