Diagnostyka w pedagogice specjalnej Field of study: Special Education
Programme code: W3-SMPC19.2020

Module name: Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Module code: PS_C6_DPS
Programme code: W3-SMPC19.2020
Semester:
  • winter semester 2024/2025
  • winter semester 2023/2024
  • winter semester 2022/2023
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 5
Description:
Moduł umożliwia studentowi nabycie rozszerzonej wiedzy z zakresu diagnozy psychopedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Treści w ramach tego przedmiotu koncentrują się na omówieniu i pracy na temat poniższych kategorii: -Podstawowe terminy w diagnozie psychopedagogicznej. -Podstawowe techniki diagnostyczne w psychologii i pedagogice: rozmowa i wywiad, ankieta, obserwacja, analiza dokumentów i wytworów, pomiar w naukach społecznych, kwestionariusz. -Teoretyczne i praktyczne podstawy konstruowania narzędzi diagnostycznych -Charakterystyka podstawowych metod, technik i narzędzi badawczych w diagnozie pedagogicznej. -Diagnoza psychopedagogiczna dziecka pełnosprawnego oraz dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych -Diagnoza środowiska rodzinnego
Prerequisites:
Brak wymagań wstępnych
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie podstawy, cele, założenia, obszary i cechy diagnozy [PS_C6_DPS_1]
K_W01 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej – analizy jakościowe i ilościowe [PS_C6_DPS_2]
K_W02 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie rolę i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji [PS_C6_DPS_3]
K_W07 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować dokumenty i prace dziecka i ucznia pod kątem określenia jego możliwości i specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz środowiskowych uwarunkowań jego funkcjonowania [PS_C6_DPS_4]
K_U01 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi interpretować wyniki diagnozy pedagogicznej [PS_C6_DPS_5]
K_U02 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego i postdiagnostycznego [PS_C6_DPS_6]
K_K01 [3/5]
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do podejmowania współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, dziećmi i uczniami w poszukiwaniu przyczyn trudności [PS_K_DPS_C6_7]
K_K02 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Egzamin [PS_C6_DPS_w_1]
Forma (ustna/pisemna) do wyboru; znajomość treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu.
PS_C6_DPS_1 PS_C6_DPS_2 PS_C6_DPS_3
Projekt [PS_C6_DPS_w_2]
Projekt indywidualny zakładający diagnozę osoby z niepełnosprawnością.
PS_C6_DPS_4 PS_C6_DPS_5 PS_C6_DPS_6 PS_K_DPS_C6_7
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [PS_C6_DPS_fs_1]
metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny)
30
Studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do egzaminu; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu.
30 Egzamin [PS_C6_DPS_w_1]
practical classes [PS_C6_DPS_fs_2]
Metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film), metody aktywizujące (eksperyment, drama).
30
Studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do egzaminu; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu.
60 Projekt [PS_C6_DPS_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)