Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka Field of study: Special Education
Programme code: W3-SMPC19.2020

Module name: Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka
Module code: PS_C2_PWP
Programme code: W3-SMPC19.2020
Semester:
  • summer semester 2024/2025
  • summer semester 2023/2024
  • summer semester 2022/2023
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
Moduł "Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka" ma na celu zaznajomienie studenta z podstawowymi zagadnieniami psychologii wychowawczej, takimi jak np. najważniejsze psychologiczne koncepcje procesu wychowania, psychologiczne mechanizmy wychowania, trudności wychowawcze itp. Kolejnym celem jest przedstawienie podstaw psychoprofilaktyki, w tym wyjaśnienie takich zagadnień jak rodzaje psychoprofilaktyki, cele psychoprofilaktyki, warunki jej skuteczności itp. Ostatnim celem będzie odniesienie wiedzy dotyczącej psychologii wychowania i psychoprofilaktyki do wyzwań, jakie rodzi praca pedagogiczna z osobami ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.
Prerequisites:
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej i rozwojowej
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie podstawy psychologii wychowawczej i psychoprofilaktyki: proces wychowawczy w kontekście wyzwań rozwojowych dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, psychologiczne wymiary interakcji wychowawczej oraz strategii oddziaływań wychowawczych, wychowanie do wartości i odpowiedzialności,kształtowanie postaw prospołecznych, kompetencje emocjonalno-społeczne (rozwój,zakłócenia, diagnoza, warunki i możliwości kształtowania), źródła niedostosowania społecznego i diagnozę jego ryzyka, psychologiczne konsekwencje zaniedbań środowiskowych, trudności wychowawcze i adaptacyjne wynikające ze zmiany środowiska życia, założenia profilaktyki uniwersalnej i selektywnej, postawy i style wychowawcze [PS_C2_PWP_1]
K_W02 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi opisać przebieg procesu psychospołecznej adaptacji do życia z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą w kontekście uzyskania satysfakcjonującej jakości życia, odwołując się do wybranych koncepcji psychologicznych [PS_C2_PWP_2]
K_U01 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do korzystania z wiedzy z zakresu psychologii rehabilitacji i niepełnosprawności w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii psychologów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów [PS_C2_PWP_3]
K_K03 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Zaliczenie pisemne [PS_C2_PWP_w_1]
Studenci przystąpią do pisemnego kolokwium zaliczającego wykłady z tego przedmiotu.
PS_C2_PWP_1 PS_C2_PWP_2 PS_C2_PWP_3
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [PS_C2_PWP_fs_1]
Metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych).
15
Studenci przygotowują się do kolokwium pisemnego.
45 Zaliczenie pisemne [PS_C2_PWP_w_1]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)