Praca z rodziną w kryzysie Field of study: Special Education
Programme code: W3-SMPC19.2020

Module name: Praca z rodziną w kryzysie
Module code: PS_C3_PRK
Programme code: W3-SMPC19.2020
Semester:
  • summer semester 2025/2026
  • summer semester 2024/2025
  • summer semester 2023/2024
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
Głównym celem modułu jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy z rodziną w kryzysie. Podczas zajęć studenci mają możliwość zapoznania się ze specjalistyczną wiedzą na temat rodziny, różnych wzorów życia rodzinnego we współczesnych kontekstach. Treści modułu obejmują zatem problematykę dotyczącą konfliktów i kryzysów w rodzinie oraz różnorodnych strategii ich rozwiązywania, polityki społecznej wobec rodziny oraz wsparcia. Powinny umożliwić kształtowanie umiejętności diagnozowania, rozumienia i przewidywania różnych sytuacji rodzinnych oraz wrażliwości na problemy rodzin we współczesnym świecie. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Prerequisites:
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie sytuację rodziny dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności lub choroby przewlekłej dziecka i ucznia, problemy adaptacji, utrudnienia życiowe, wsparcie społeczne; uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, założenia i metody wspierania rodziny tego dziecka w całym cyklu jego życia; możliwości wspierania funkcjonowania dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie; zagadnienia relacji między rodziną dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami [PS_C3_PRK_1]
K_W02 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi poddać analizie zachowania, procesy i zjawiska dotyczące psychospołecznych potrzeb członków rodzin dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; wyjaśnić i określić czynniki moderujące zróżnicowanie rodzin z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zależności od rodzaju zaburzenia u dziecka lub ucznia i stylu radzenia sobie rodziców lub opiekunów z tymi zaburzeniami; rozpoznać i zinterpretować potrzeby rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w odniesieniu do konkretnych problemów rodziny [PS_C3_PRK_2]
K_K04 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi zaprojektować proces wspierania rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PS_C3_PRK_3]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. [PS_C3_PRK_4]
K_K03 [5/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Zaliczenie pisemne [PS_C3_PRK_w_1]
Opracowanie planu pracy (studium przypadku) z rodziną w kryzysie
PS_C3_PRK_1 PS_C3_PRK_2 PS_C3_PRK_3 PS_C3_PRK_4
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [PS_C3_PRK_fs_1]
Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda dochodzenia do wiedzy, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, burza mózgów mikronauczanie, gry symulacyjne).
30
Student zapoznaje się z literaturą przedmiotu oraz przygotowuje się do napisania studium przypadku rodziny w kryzysie oraz przedstawia możliwości pomocy.
30
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)