Społeczne podziały i nierówność
Field of study: Special Education
Programme code: W3-SMPC19.2020
Module name: | Społeczne podziały i nierówność |
---|---|
Module code: | SP_D1_SPN |
Programme code: | W3-SMPC19.2020 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 1 |
Description: | Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do problematyki podziałów społecznych i nierówności społecznej. Ukazana zostanie złożoność pojęcia (zagadnienia) nierówności i trudności w definiowaniu go, jak również konteksty pojmowania nierówności: globalny, subiektywny, historyczny. Wskazane zostaną skutki nierówności społecznej w różnych obszarach życia (jednostek i zbiorowości). Krytyczna dyskusja (uwzględniająca różne stanowiska ideologiczne) posłuży ukazaniu mechanizmów kształtowania i podtrzymywania nierówności. W dalszej części ukazane zostaną relacje pomiędzy społeczną nierównością a licznymi podziałami społecznymi (ze względu na wiek, płeć/gender, zdrowie, niepełnosprawność, seksualność, miejsce zamieszkania, przynależność etniczną, religia), także relacje pomiędzy statusem społecznym i charakterystykami społecznymi a doświadczaniem nierówności. Omówione zostaną różne koncepcje teoretyczne wyjaśniające istnienie podziałów społecznych. Bardziej szczegółowa analiza dotyczyć będzie złożonej relacji pomiędzy gender a nierównością społeczną, z uwzględnieniem globalnego kontekstu; przedstawiona zostanie dyskusja (koncepcje teoretyczne) wyjaśniająca trwałość problemu nierówności genderowych we wszystkich społeczeństwach współczesnego świata.
Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta. |
Prerequisites: | Student/ka wykazuje zaangażowanie, gotowość do twórczego uczestnictwa w procesie kształcenia, do samodzielnego poszukiwania i weryfikowania wiedzy; |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie podstawy i konsekwencje procesu wykluczania; zagadnienie grup defaworyzowanych; zagrożenia wykluczeniem [SP_D1_SPN_1] |
K_W01 [3/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie postawy społeczne – stereotypy, stygmaty, piętna; strategie przeciwdziałania postawom dyskryminacyjnym [SP_D1_SPN_2] |
K_W02 [3/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi identyfikować obszary wykluczenia społecznego oraz wskazywać jego przyczyny i symptomy w powiązaniu z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej i dziedziną nauk społecznych [SP_D1_SPN_3] |
K_U02 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi wyjaśnić proces wykluczenia społecznego oraz wskazać jego konsekwencje, wykorzystując aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w powiązaniu z dziedzinami nauk społecznych i humanistycznych [SP_D1_SPN_4] |
K_U02 [4/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do poszerzania wiedzy w celu własnego rozwoju zawodowego [SP_D1_SPN_5] |
K_K01 [4/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do świadomego podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego [SP_D1_SPN_6] |
K_K05 [4/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Kolokwium pisemne [SP_D1_SPN_w_1] | sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu. |
SP_D1_SPN_1 SP_D1_SPN_2 SP_D1_SPN_3 SP_D1_SPN_4 SP_D1_SPN_5 SP_D1_SPN_6 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [SP_D1_SPN_fn_1] | Metody podające z elementami metod problemowych i wykorzystaniem środków audiowizualnych |
15 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu, pogłębianie znajomości zagadnień omawianych na wykładach, przygotowanie się do kolokwium |
15 | Kolokwium pisemne [SP_D1_SPN_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |