Alternatywna i wspomagająca komunikacja osób ze spektrum autyzmu Field of study: Special Education
Programme code: W3-SMPC19.2020

Module name: Alternatywna i wspomagająca komunikacja osób ze spektrum autyzmu
Module code: PS_ASD_AAC_E2
Programme code: W3-SMPC19.2020
Semester:
  • winter semester 2026/2027
  • winter semester 2025/2026
  • winter semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Description:
Celem modułu Komunikacja alternatywna i wspomagająca osób ze spektrum autyzmu jest nabycie przez słuchaczy umiejętności praktycznego wykorzystania w pracy z osobami ze spektrum autyzmu wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się. Treści modułu dotyczyć będą podstawowych założeń AAC oraz najczęściej stosowanych systemów porozumiewania się osób ze spektrum autyzmu. W ramach modułu student zostanie wyposażony w umiejętności wykorzystywania różnych strategii wprowadzania komunikacji alternatywnej oraz pozna sposoby korzystania z alternatywnych metod porozumiewania w sytuacjach dydaktycznych i w życiu codziennym osób ze spektrum autyzmu. Wszystkie efekty uczenia się planuje się osiągnąć w trakcie zajęć ćwiczeniowych oraz w ramach pracy własnej studenta.
Prerequisites:
Zaliczenie modułu "Mowa, język i komunikacja osób ze spektrum autyzmu"
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie rolę zajęć rozwijających komunikację osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i oraz metodykę zajęć rehabilitacji indywidualnej skierowanej na rozwijanie komunikacji ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PS_ASD_AAC_E2_1]
K_W02 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi określać rolę zajęć specjalistycznych rozwijających komunikację z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz metodyki zajęć rehabilitacji indywidualnej skierowanej na rozwój komunikacji ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PS_ASD_AAC_E2_2]
K_U07 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy [PS_ASD_AAC_E2_3]
K_K04 [4/5] K_K05 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Zaliczenie pisemne [PS_ASD_AAC_E2_w_1]
Forma pisemna obejmująca znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu
PS_ASD_AAC_E2_1 PS_ASD_AAC_E2_2
Projekt pisemny z pokazem praktycznym [PS_ASD_AAC_E2_w_2]
Projekt zajęć tematycznych dla osoby ze spektrum autyzmu z użyciem wybranej alternatywnej lub wspomagającej metody komunikacji -opracowanie teoretyczne
PS_ASD_AAC_E2_2 PS_ASD_AAC_E2_3
Mikronauczanie –realizacja projektu [PS_ASD_AAC_E2_w_3]
Prowadzenie pokazowych zajęć dla osób ze spektrum autyzmu (warunki symulowane) z użyciem wybranej alternatywnej lub wspomagającego metody komunikacji zgodnie z opracowanym projektem. Autorefleksja.
PS_ASD_AAC_E2_2 PS_ASD_AAC_E2_3
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [PS_ASD_AAC_E2_fs_1]
Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda przypadków, giełda pomysłów), metody praktyczne, metody waloryzacyjne (metody ekspresyjne)
30
Zapoznanie z literaturą obowiązkową oraz uzupełniającą; opracowanie projektu zajęć tematycznych wraz z dokładnym przygotowaniem niezbędnych pomocy dydaktycznych; przygotowanie do praktycznej prezentacji zajęć z użyciem odpowiedniej alternatywnej lub wspomagającej metody komunikacji.
60
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)