Antropologia krajobrazu
Field of study: Ethnology and Cultural Anthropology
Programme code: W6-S1AK19.2020
| Module name: | Antropologia krajobrazu |
|---|---|
| Module code: | 12-AK-S1-AK |
| Programme code: | W6-S1AK19.2020 |
| Semester: | winter semester 2022/2023 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | course work |
| ECTS credits: | 2 |
| Description: | Głównym celem modułu Antropologia krajobrazu jest analiza i identyfikacja cech kulturowego krajobrazu wsi polskiej. Student poznaje podstawową specjalistyczną terminologię, główne założenia urbanistyczne wsi, rozwiązania konstrukcyjne i materiałowe budownictwa mieszkalnego, gospodarczego i sakralnego. Poznaje zróżnicowanie i specyfikę regionalną oraz charakterystykę budownictwa peryferyjnego. Przyjęte dla modułu podejście interdyscyplinarne (architektura, archeologia, sztuka) pozwala na zrozumienie wzajemnych relacji krajobrazu fizycznego i kulturowego, śledzenie uwarunkowań społeczno – kulturowych przeobrażeń polskiej wsi. Perspektywa antropologiczna daje możliwość interpretacji krajobrazu jako nośnika informacji o przeszłości i teraźniejszości oraz procesach oswajania i waloryzowania przestrzeni. |
| Prerequisites: | Zalecana realizacja modułu kształcenia: Etnologia Polski. |
| Key reading: | (no information given) |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności i wykorzystania w zachowaniu kulturowego krajobrazu wsi polskiej [_K_1] |
K_K01 [3/5] |
ma przekonanie o wartości kulturowego krajobrazu wsi polskiej oraz potrzebie podejmowania działań zmierzających do jego ochrony i zachowania [_K_2] |
K_K04 [4/5] |
potrafi rozpoznać w terenie rozwiązania urbanistyczne i architektoniczne, wskazać ich specyfikę regionalną oraz kulturowo – społeczne uwarunkowania przeobrażeń [_U_1] |
K_U02 [4/5] |
potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do opisu i analizy kulturowego krajobrazu wsi w perspektywie etnograficznej i antropologicznej [_U_2] |
K_U02 [4/5] |
zna podstawową wiedzę w zakresie klasyfikacji tradycyjnej architektury polskiej wsi: specjalistyczną terminologię, główne założenia urbanistyczne, rozwiązania konstrukcyjne i materiałowe budownictwa mieszkalnego, gospodarczego i sakralnego; poznaje zróżnicowanie regionalne budownictwa i jej specyfikę oraz charakterystykę budownictwa peryferyjnego [_W_1] |
K_W01 [4/5] |
zna podstawową wiedzę o genezie rozwiązań urbanistycznych i architektonicznych, rozumienie wzajemne relacje krajobrazu fizycznego i kulturowego, poznaje uwarunkowania społeczno – kulturowe przeobrażeń polskiej wsi [_W_2] |
K_W05 [3/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| prezentacja [_w_1] | sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia i poddania analizie wybranych elementów krajobrazu kulturowego |
_K_1 |
| projekt [_w_2] | sprawdzenie czy student potrafi przedstawić specyfikę krajobrazu kulturowego regionu, z którego pochodzi oraz dokonać opisu obiektu architektonicznego in situ |
_K_2 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| discussion classes [_fs_1] | przedstawienie podstawowych zagadnień z wykorzystaniem środków audiowizualnych oraz prezentacja pracy zespołowej |
15 | praca z tekstem, zgromadzenie materiału i jego selektywna ocena, przygotowanie w grupach prezentacji
oraz wykonanie projektu indywidualnego dotyczącego wybranego elementu krajobrazu kulturowego wsi w regionie słuchacza (analiza w aspekcie architektonicznym i kulturowym) |
40 |
prezentacja [_w_1] |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||