Podstawy dydaktyki Field of study: History
Programme code: W1-S1HI19.2019

Module name: Podstawy dydaktyki
Module code: 05-HI-N-S1-014
Programme code: W1-S1HI19.2019
Semester: summer semester 2020/2021
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 4
Description:
Przedmiot obejmuje wprowadzenie do dydaktyki przedmiotowej. Jego zadaniem jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami z zakresu dydaktyki. Realizację przywołanych elementów przewidziano poprzez przedstawienie części zagadnień podczas wykładów kursowych, w oparciu o które (i literaturę przedmiotu) realizowane będą zajęcia warsztatowe (ćwiczenia), w trakcie których studenci będą musieli wykazać się opanowaniem wiedzy i konkretnych umiejętności poprzez przygotowywane projekty.
Prerequisites:
Zalecona realizacja modułów z psychologii i pedagogiki.
Key reading:
1. B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa 2007; 2. C. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa 1996; 3. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1996; 4. K. Stróżyński, Ocenianie szkolne dzisiaj. Warszawa 2003; 5. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. K. Kruszewski. Warszawa 2008; 6. Sztuka nauczania. Szkoła , red. K. Kruszewski. Warszawa 2008; 7. P. Bąbel, M. Wiśniak, Jak uczyć, żeby nauczyć. Warszawa 2008; 8. R. Fisher, Uczymy jak się uczyć. Warszawa 1999.
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów; [C.K1.]
KN_K01: [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego; [C.U1.]
KN_U01: [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi zaprojektować działania służące integracji klasy szkolnej; [C.U2.]
KN_U02: [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów; [C.U3.]
KN_U03: [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę; [C.U4.]
KNHI1_K04 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi zaplanować pracę z uczniem zdolnym, przygotowującą go do udziału w konkursie przedmiotowym lub współzawodnictwie sportowym; [C.U5.]
KN_U05: [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej [C.U6.]
KN_U06: [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, a także przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych; [C.W1.]
KN_W01: [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego; [C.W2.]
KN_W02: [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów; C.W4. zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne; [C.W3.]
KN_W03: [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne; [C.W4.]
KN_W04: [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; autonomię dydaktyczną nauczyciela; [C.W5.]
KN_W05: [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły oraz edukacyjną wartość dodaną; [C.W6.]
KN_W06: [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Praca pisemna [05-HI-N-S1-014_w_1]
Praca pisemna stanowi przygotowaną samodzielnie przez studenta odpowiedź na zestaw poleceń, przedstawionych podczas wykładów z przedmiotu.
C.W1. C.W2. C.W3. C.W4. C.W5. C.W6.
Aktywny udział w zajęciach [05-HI-N-S1-014_w_2]
Uczestnictwo w dyskusji (albo innej z metod poszukujących) podczas zajęć
C.W1. C.W2. C.W3. C.W4. C.W5. C.W6.
Projekt [05-HI-N-S1-014_w_3]
Przygotowanie w oparciu o nabyte wiedzę i umiejętności pracy pisemnej (projektu)
C.W1. C.W2. C.W3. C.W4. C.W5. C.W6.
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [05-HI-N-S2-014_fs_1]
wykład akademicki z elementami innych metod oraz wykorzystaniem środków audiowizualnych
15
analiza przedstawionych i omówionych zagadnień, reinterpretacja wiedzy uzyskanej podczas wykładów, przygotowanie pracy pisemnej wskazującej na przyswojenie poruszanych treści i osiągnięcie założonych efektów kształcenia
15 Praca pisemna [05-HI-N-S1-014_w_1]
laboratory classes [05-HI-N-S2-014_fs_2]
zajęcia z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania-uczenia się, podczas których studenci indywidualnie i grupowo pracują pod kierunkiem
15
przygotowanie do kolejnych zajęć na podstawie zaleconej literatury oraz podręczników do nauki przedmiotu, utrwalanie wiedzy nabytej podczas zajęć, przygotowywanie części projektów
55 Aktywny udział w zajęciach [05-HI-N-S1-014_w_2] Projekt [05-HI-N-S1-014_w_3]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)