Dyrygowanie z czytaniem partytur 5
Field of study: Music Education
Programme code: W6-S1EM19.2019

Module name: | Dyrygowanie z czytaniem partytur 5 |
---|---|
Module code: | 13-EM-S1-DCP5 |
Programme code: | W6-S1EM19.2019 |
Semester: | winter semester 2021/2022 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 1 |
Description: | Moduł Dyrygowanie z czytaniem partytur 5 ma umożliwić studentowi utrwalenie i pogłębienie zdobytej wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych z zakresu dyrygowania i czytania partytur. W oparciu o poznane zasady teoretyczne i praktyczne będzie mógł w przyszłości stworzyć własne metody pracy z zespołem muzycznym. Ponadto zrozumienie, iż istota pracy dyrygenta zespołu muzycznego nie leży tylko
w zagadnieniach technicznych dyrygowania czy też w znajomości treści partytury, powinno wskazać na treści organizacyjno - wychowawcze,
a co za tym idzie – uświadomienie sobie przez przyszłych dyrygentów ich odpowiedzialności za kierunek i poziom pracy w zespole. |
Prerequisites: | Zalecane: realizacja efektów uczenia się modułów Dyrygowanie z czytaniem partytur 1-4. |
Key reading: | 1. Z. Noskowski: Pory roku
2. I. Pfeiffer: Śpiewajmy razem
3. F. Ryling: Śpiewnik swojski
4. J. Lasocki: Z pieśnią, zeszyt I, II, III,
5. M. Gomółka: Psalmy
6. J.S. Bach: Chorały z kantat
7. A. Sołtysik: Antologia muzyki gospel
8. A. Koszewski: Gry
9. S. Moniuszko: Pieśni wybrane (na 3-głosowy chór mieszany z fortepianem)
10. Zbiory: Muzyka Polskiego Odrodzenia, Antologia Muzyki Chóralnej – Renesans
Muzyka w Starym Krakowie, Cantica Selecta
11. J. Haydn: Symfonie (łatwiejsza część, np. menuet)
12. W.A. Mozart: Eine kleine Nachtmusic
13. Utwory kompozytorów romantycznych (S. Moniuszko, A. Bruckner, J. Brahms) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Posiada pogłębioną i utrwaloną wiedzę dotyczącą techniki dyrygowania (z uwzględnieniem problematyki prowadzenia różnego typu zespołów muzycznych). [13-EM-S1-DCP5_1] |
13-EM-S1-W01 [3/5] |
Posiada pogłębioną i utrwaloną wiedzę z zakresu historii dyrygentury, stylów wykonawczych oraz literatury muzycznej, związaną z dyrygowaniem (reprezentatywne utwory polskiej i obcej literatury chóralnej a cappella, instrumentalnej, wokalno-instrumentalnej i zespołowej). [13-EM-S1-DCP5_2] |
13-EM-S1-W02 [3/5] |
Rozumie wzajemne relacje zachodzące pomiędzy elementami dzieła muzycznego w kontekście właściwej interpretacji utworu muzycznego. [13-EM-S1-DCP5_3] |
13-EM-S1-W04 [3/5] |
Posiada udoskonalone umiejętności związane z dyrygowaniem i realizowaniem partytur na fortepianie, potrafi kształtować wyrazową i estetyczną mimikę twarzy, właściwe używać batuty. [13-EM-S1-DCP5_4] |
13-EM-S1-U01 [3/5] |
Posiada umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych i interpretacyjnych w utworach polskiej i obcej literatury chóralnej a cappella, instrumentalnej, wokalno-instrumentalnej i zespołowej. [13-EM-S1-DCP5_5] |
13-EM-S1-U02 [3/5] |
Posiada umiejętności konstruowania, w oparciu o reprezentatywną literaturę muzyczną, programów wykonawczych na potrzeby samodzielnego prowadzenia zespołów wokalnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych. [13-EM-S1-DCP5_6] |
13-EM-S1-U06 [3/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
wystąpienie praktyczne [13-EM-S1-DCP5_w_1] | weryfikacja praktycznych umiejętności dyrygowania i czytania partytur w oparciu
o wybrane pozycje repertuarowe z literatury obowiązkowej (i opcjonalnie poszerzającej) |
13-EM-S1-DCP5_4 |
aktywność na zajęciach [13-EM-S1-DCP5_w_2] | weryfikacja aktywnego pod względem teoretyczno-praktycznym przygotowania do zajęć |
13-EM-S1-DCP5_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
practical classes [13-EM-S1-DCP5_fs_1] | - przedstawienie i wyjaśnienie najważniejszych zagadnień dotyczących modułu;
- przedstawianie i wyjaśnianie danego zagadnienia przy pomocy przykładowych partytur; analiza słuchowa, analiza tekstu muzycznego wybranych utworów;
- ćwiczenia manualne dotyczące podstaw ruchów dyrygenckich;
- granie na fortepianie przez studenta partytur wokalnych i instrumentalnych; analiza muzyczna partytury;
- dyrygowanie wybranymi utworami wokalnymi, instrumentalnymi lub wokalno-instrumentalnymi, których wyciąg realizowany jest przez akompaniatora na fortepianie |
15 | - praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmującą samodzielne przyswojenie wiedzy odnośnie zagadnień podstawowych;
- praca ze wskazaną literaturą muzyczną przedmiotu obejmującą samodzielne przyswojenie wiedzy i umiejętności odnośnie wskazanych zagadnień podstawowych;
- przygotowanie do prezentacji w ramach ćwiczeń;
- przygotowanie do dyrygenckiej prezentacji manualnej w oparciu o doskonalony technicznie warsztat dyrygencki |
15 |
wystąpienie praktyczne [13-EM-S1-DCP5_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |