Aktualne problemy surdopedagogiki Field of study: Special Education
Programme code: W6-NMPC19.2020

Module name: Aktualne problemy surdopedagogiki
Module code: PS_SA_APS
Programme code: W6-NMPC19.2020
Semester:
  • winter semester 2023/2024
  • winter semester 2022/2023
  • winter semester 2021/2022
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 5
Description:
W ramach modułu aktualne problemy surdopedagogiki student uzyskuje wiedzę na temat funkcjonowania osób z niepełnosprawnością słuchu oraz ze sprzężoną niepełnosprawnością słuchu w różnych obszarach życia, ze szczególnym uwzględnieniem procesu edukacji. Poznaje specyfikę rozwoju dzieci, uczniów, osób dorosłych w kontekście potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i prorozwojowego i psychopedagogicznego wsparcia; zagadnienia kompensacji zmysłów, komunikacji werbalnej i pozawerbalnej, sprawności intelektualnej, specyfiki uczenia się, rozwoju kompetencji życiowych i kontaktów społecznych; wychowania wspomagania rozwoju, edukacji, terapii, , systemów kształcenia tych osób z Polsce i innych krajach. Uzyskuje wiedzę dotyczącą aktualnych problemów związanych z dostępem do wsparcia, edukacji oraz rehabilitacji słuchu a także dostępem do zdobywania zawodu oraz pracy. Poznaje podstawowe założenia procesu edukacji dziecka z wadą słuchu (szkoły dla niesłyszących i niedosłyszących, warunki niezbędne do prawidłowego przebiegu edukacji dziecka, trudności w nauce wynikające z zaburzonego analizatora słuchu). Wdraża się w sytuację społeczną osób głuchych/niedosłyszących w zakresie dostępu do dóbr społecznych (pracy, kultury, edukacji etc.). Potrafi wykorzystać metody arteterapeutyczne w podejściu do, i w pracy z osobą z wadą słuchu. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
Prerequisites:
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu definicji zaburzeń słuchu oraz problemów z tym związanych.
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student zna i rozumie aktualne problemy surdopedagogiki; specyfikę rozwoju dzieci, uczniów, osób dorosłych w kontekście potrzeb rozwojowych, edukacyjnych, prorozwojowego i psychopedagogicznego wsparcia; zagadnienia kompensacji zmysłów, komunikacji werbalnej, pozawerbalnej, sprawności intelektualnej, specyfiki uczenia się, rozwoju kompetencji życiowych i kontaktów społecznych [PS_SA_APS_1/E.1S.W4]
K_W01 [3/5]
Zna i rozumie wychowania, wspomagania rozwoju, edukacji, terapii, rehabilitacji i socjalizacji, systemów kształcenia tych osób w Polsce i innych państwach; problemy emancypacji i tożsamości społeczno-kulturowej osób głuchych [PS_SA_APS_2/E.1S.W4]
K_W09 [3/5]
Student potrafi określać aktualne problemy surdopedagogiki; opisywać specyfikę rozwoju dzieci, młodzieży, osób dorosłych w kontekście potrzeb rozwojowych, edukacyjnych, prorozwojowego i psychopedagogicznego wsparcia, kompensację zmysłów, komunikację werbalną, pozawerbalną, sprawność intelektualną, rozwój kompetencji życiowych i kontaktów społecznych [PS_SA_APS_3/E.S1.U3]
K_U02 [2/5]
Potrafi analizować wspomaganie rozwoju, edukacji, terapii, rehabilitacji i socjalizacji; scharakteryzować systemy kształcenia tych osób w Polsce i innych państwach; wymienić problemy emancypacji i tożsamości społecznokulturowej osób głuchych [PS_SA_APS_4/E.S1.U4]
K_U06 [2/5]
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych [PS_SA_APS_5/E.1S.K2]
K_K08 [2/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Egzamin pisemny [PS_SA_APS_w_1]
Sprawdzający podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania osoby z dysfunkcją słuchu oraz teoretycznych założeń surdopedagogiki.
PS_SA_APS_1/E.1S.W4 PS_SA_APS_2/E.1S.W4 PS_SA_APS_5/E.1S.K2
Projekt grupowy [PS_SA_APS_w_2]
Grupowy projekt zawierający diagnozę sytuacji osoby z wadą słuchu pod kątem etiologii jej społecznego funkcjonowania wraz z propozycją ewentualnego wsparcia ( jeśli dana osoba tego wymaga).
PS_SA_APS_3/E.S1.U3 PS_SA_APS_4/E.S1.U4 PS_SA_APS_5/E.1S.K2
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [PS_SA_APS_fs_1]
Wykład interaktywny na temat wybranych zagadnień z przedmiotu z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych.
15
Kwerenda literatury z zakresu surdopedagogiki.
60 Egzamin pisemny [PS_SA_APS_w_1]
practical classes [PS_SA_APS_fs_2]
Metoda rozmowy, poglądowa, poszukująca, działania praktycznego.
15
Studium literatury, analiza dokumentów. analiza przypadku i przygotowanie projektu.
60 Projekt grupowy [PS_SA_APS_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)