Główne doktryny i systemy pedagogiczne Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-N1PE19.2019

Module name: Główne doktryny i systemy pedagogiczne
Module code: 12-PE-N1-1GDSP
Programme code: W6-N1PE19.2019
Semester: winter semester 2020/2021
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Description:
„Główne doktryny i systemy pedagogiczne” to przedmiot nauczania akademickiego, który stanowi wprowadzenie w szeroko pojętą problematykę nauk pedagogicznych. Pełni on funkcję ogólnego, propedeutycznego, a zarazem naukowo-aksjologicznego fundamentu dla studiów pedagogicznych. Przedmiot ma na celu: wprowadzenie studentów w wiedzę na temat doktryn i systemów pedagogicznych; przygotowanie do rozumienia i posługiwania się podstawowymi kategoriami używanymi w badaniach nad edukacją i wychowaniem; ukazanie możliwości analizy odmiennych koncepcji wychowania, rekonstruowania ich założeń i ideologii; zaprezentowanie zróżnicowania doktryn i systemów pedagogicznych, które mogą być z powodzeniem wykorzystywane w praktyce edukacyjnej.
Prerequisites:
Zalecana realizacja efektów kształcenia z modułów: wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, wprowadzenie do filozofii, wprowadzenie do socjologii, historia wychowania, podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej.
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego [_K_1]
K_K01 [3/5]
wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań; angażuje się we współpracę [_K_2]
K_K02 [3/5]
posiada podstawowe umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat głównych doktryn i systemów pedagogicznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych [_U_1]
K_U01 [4/5]
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu głównych doktryn i systemów pedagogicznych w celu analizy podstawowych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych, potrafi generować oryginalne rozwiązania problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych [_U_2]
K_U02 [3/5] K_U09 [3/5]
potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, posiada umiejętność konstruowania pisemnych i ustnych uzasadnień na tematy dotyczące głównych doktryn i systemów pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych [_U_3]
K_U03 [3/5] K_U04 [3/5]
zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie podstawowym, ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych [_W_1]
K_W01 [4/5] SKN_W12 [3/5]
ma podstawową wiedzę o źródłach i rozwoju głównych doktryn i systemów pedagogicznych oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk, [_W_2]
K_W02 [4/5]
ma uporządkowaną wiedzę o głównych doktrynach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania [_W_3]
K_W03 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
prezentacja [_w_1]
sprawdzenie umiejętności pracy w zespole oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia i interpretacji wybranych doktryn i systemów pedagogicznych
_K_2 _U_1 _U_2 _U_3 _W_3
kolokwium [_w_2]
sprawdzenie stopnia znajomości treści ćwiczeń
_K_1 _U_1 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [_fns_1]
prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów grupowej pracy Analiza tekstów i analiza przypadków z dyskusją
20
zebranie materiału i przygotowanie w grupach prezentacji Przygotowanie tekstów do dyskusji
55 prezentacja [_w_1] kolokwium [_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)