Psychologia Field of study: Polish Philology
Programme code: W1-S2FP19.2019

Module name: Psychologia
Module code: 02-FP-PN-S2-Ps
Programme code: W1-S2FP19.2019
Semester:
  • summer semester 2020/2021
  • summer semester 2019/2020
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
W ramach modułu realizowane są treści z zakresu psychologii niezbędne do uzyskania ogólnego przygotowania psychologiczno-pedagogicznego (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012.) Wykaz treści, realizowanych w ramach modułu: 1. Jak motywować uczniów. Motywowanie jako wzmacnianie. 2. Techniki behawioralne w dydaktyce. Implikacje praktyczne. 3. Agresja. Formy i sposoby radzenia sobie. 4. Wokół zdolności. Psychologiczne podstawy pracy z dzieckiem zdolnym. 5. Porozumienie bez przemocy, czyli o tym w jaki sposób rozmawiać empatycznie. 6. Wypalenie zawodowe. Teoretyczne i praktyczne podstawy konstruktu. 7. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole. Kontekst psychologiczny projektowania procesów edukacyjnych.
Prerequisites:
Student powinien zaliczyć przedmiot psychologia na wcześniejszych etapach kształcenia.
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Ma pogłębioną wiedzą z zakresu psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.W1 [Ps_1]
KN_W01 [4/5]
Potrafi radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U7 [Ps_10]
KN_U16 [4/5]
Potrafi zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U8 [Ps_11]
KN_U18 [3/5]
Jest gotów do autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.K1 [Ps_12]
KN_K01 [4/5] KN_K06 [4/5]
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1K.2 [Ps_13]
KN_K03 [4/5] KN_K05 [4/5]
Zna i rozumie proces rozwoju ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.W2 [Ps_2]
KN_W02 [2/5]
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu teorii spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.W3 [Ps_3]
KN_W04 [4/5] KN_W12 [3/5]
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.W5 [Ps_4]
KN_W03 [4/5]
Potrafi obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U2 [Ps_5]
KN_U01 [2/5] KN_U03 [4/5] KN_U13 [4/5]
Potrafi skutecznie i świadomie komunikować się. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U3 [Ps_6]
KN_U02 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U09 [4/5] KN_U10 [4/5] KN_U12 [4/5] KN_U14 [4/5] KN_U15 [4/5]
Potrafi porozumieć się w sytuacji konfliktowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U4 [Ps_7]
KN_U01 [4/5] KN_U05 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [3/5]
Potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U5 [Ps_8]
K_K01 [4/5] K_K02 [4/5] KN_U03 [4/5] KN_U05 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U12 [4/5] KN_U14 [4/5]
Potrafi identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U6 [Ps_9]
KN_U02 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [4/5] KN_U10 [3/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [4/5] KN_U14 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Test [Ps_w_1]
Test) sprawdzający wiedzę merytoryczną studenta z zakresu wiedzy z psychologii (zadania zamknięte i otwarte).
Ps_1 Ps_10 Ps_11 Ps_12 Ps_13 Ps_2 Ps_3 Ps_4 Ps_5 Ps_6 Ps_7 Ps_8 Ps_9
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [Ps_fs_1]
Przekaz treści programowych odbywa się z wykorzystaniem: - metody podającej (pogadanka, elementy wykładu - wykład informacyjny i aktywizujący, - metody problemowej i metod aktywizujących (gra dydaktyczna, burza mózgów), - metody eksponującej (fragmenty filmu).
15
Student pogłębia wiedzę psychologiczną (samodzielna lektura i analiza wskazanych tekstów). Student powtarza i ugruntowuje materiał przedstawiony na zajęciach. Student przygotowuje się do zajęć w oparciu o zadaną wcześniej literaturę przedmiotu.
45 Test [Ps_w_1]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)