Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych Field of study: Polish Philology
Programme code: W1-S2FP19.2019

Module name: Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Module code: 02-FP-PN-S2-WUSPE
Programme code: W1-S2FP19.2019
Semester:
  • winter semester 2021/2022
  • winter semester 2020/2021
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 4
Description:
W ramach przedmiotu wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych wzbogacona zostanie wiedza studentów na temat zwykłych i specyficznych trudności w uczeniu się. Studenci poznają dysfunkcje, które nie były omawiane na studiach pierwszego stopnia. Uzupełniona zostanie ich wiedza o możliwych formach pracy z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych.
Prerequisites:
Zajęcia dla studentów, którzy wybrali specjalność nauczycielską.
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Zna i rozumie dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zagadnienia dotyczące trudności w uczeniu się, ich przyczyn i strategii ich przezwyciężania, metod i technik identyfikacji oraz zagadnienie zdolności i wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.W2 [WUSPE_1]
K_W04 [3/5] KN_W02 [3/5]
Jest gotów do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: C.K1 [WUSPE_10]
K_K03 [2/5] KN_K02 [4/5] KN_K03 [4/5] KN_K04 [2/5] KN_K05 [2/5] KN_K06 [2/5] KN_K07 [4/5]
Jest gotów do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.K1 [WUSPE_11]
KN_K02 [3/5] KN_K03 [4/5] KN_K04 [5/5]
Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej, a także do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.K2, B2.K3 [WUSPE_12]
KN_K01 [3/5] KN_K02 [4/5] KN_K03 [4/5] KN_K05 [4/5] KN_K06 [3/5]
Zna i rozumie zagadnienia dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogiczną w szkole – regulacji prawnych, form i zasad udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.W4 [WUSPE_2]
KN_W02 [4/5]
Zna i rozumie sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, problemy dzieci z różnymi zaburzeniami i ich funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.W2 [WUSPE_3]
KN_W02 [4/5]
Zna i rozumie sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania, konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.W4 [WUSPE_4]
K_W04 [4/5] KN_W02 [5/5]
Zna i rozumie zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się, zapobieganie trudnościom w uczeniu się, specyficzne trudności w uczeniu się oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych, i sposoby ich przezwyciężania; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.W4 [WUSPE_5]
KN_W02 [4/5]
Zna i rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: C.W5 [WUSPE_6]
KN_W03 [4/5] KN_W04 [4/5] KN_W05 [4/5] KN_W06 [3/5] KN_W07 [4/5] KN_W10 [4/5] KN_W12 [5/5]
Potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się, identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań, określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U1, B1.U2, B2.U6 [WUSPE_7]
KN_U01 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U03 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U05 [4/5] KN_U06 [5/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [3/5] KN_U09 [5/5] KN_U10 [5/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [2/5] KN_U13 [4/5] KN_U14 [4/5]
Potrafi dostosować program nauczania do potrzeb edukacyjnych uczniów, zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.U3, B2.U4 [WUSPE_8]
K_K03 [5/5] KN_U01 [3/5] KN_U05 [5/5] KN_U06 [4/5] KN_U08 [5/5] KN_U09 [3/5] KN_U10 [5/5]
Potrafi zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: C.U1 [WUSPE_9]
K_K03 [3/5] KN_U01 [4/5] KN_U02 [5/5] KN_U04 [3/5] KN_U05 [4/5] KN_U12 [4/5] KN_U13 [4/5] KN_U14 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Test [WUSPE_1]
Test sprawdzający – zadania (otwarte i zamknięte) będą nawiązywać do tematyki zajęć i materiału omówionego w trakcie wykładów; warunkiem zaliczenia jest zdobycie 60% punktów; test na ocenę niedostateczną musi zostać ponownie napisany. Czas przeznaczony na napisanie kolokwium: 1, 5 godziny . Termin – ostatnie zajęcia; wyniki – tydzień później.
WUSPE_1 WUSPE_10 WUSPE_2 WUSPE_3 WUSPE_4 WUSPE_5 WUSPE_6 WUSPE_7 WUSPE_8 WUSPE_9
Projekt [WUSPE_2]
Przygotowanie prezentacji wraz z materiałami dydaktycznymi (np. zestawem ćwiczeń) na temat pracy na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (m.in. arteterapia, biblioterapia, kinezjologia edukacyjna, ćwiczenia relaksacyjno-odprężające). Oceniana będzie poprawność merytoryczna prezentacji, sposób jej przedstawienia oraz wykonanie (przejrzystość, czytelność, estetyka).
WUSPE_1 WUSPE_10 WUSPE_11 WUSPE_12 WUSPE_2 WUSPE_3 WUSPE_4 WUSPE_5 WUSPE_6 WUSPE_7 WUSPE_8 WUSPE_9
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
laboratory classes [WUSPE_fs_1]
metody podające (w tym: wykład aktywizujący, pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym, film), metody poszukujące (w tym: dyskusja dydaktyczka, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym: metoda projektu), metody aktywizujące ( w tym: metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna), pokaz (prezentacja multimedialna)
30
Samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, przygotowanie projektu, powtórka i usystematyzowanie materiału przedstawionego na zajęciach. Samodzielna lektura wskazanych opracowań.
90 Test [WUSPE_1] Projekt [WUSPE_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)