Pedagogika
Field of study: Polish Philology
Programme code: W1-S1FP19.2019

Module name: | Pedagogika |
---|---|
Module code: | 02-FP-PN-S1-Ped |
Programme code: | W1-S1FP19.2019 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 2 |
Description: | Moduł obejmuje następujące zagadnienia: Nauczyciel jako wychowawca i opiekun ucznia w szkole – analiza zakresów pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej.
Diagnoza ucznia - pozyskiwanie i zasady stosowania narzędzi do rozpoznawania wybranych elementów stanu zdrowia, środowiska rodzinnego i innych elementów społecznego otoczenia ucznia, uzdolnień i zainteresowań, stanu motywacji, przyczyn zaburzeń w zachowaniu.
Praca wychowawcza z klasą szkolną - analiza cech i procesów społecznych klasy, dyscyplinowanie i motywowanie, komunikacja z grupą uczących się.
Planowanie i organizacja pracy wychowawczej (konstruowanie programów wychowawczych, prowadzenie dokumentacji, projekty zajęć w ramach godzin wychowawczych, planowanie pozalekcyjnych i pozaszkolnych form pracy wychowawczej – wycieczki, zabawy, uroczystości klasowe i szkolne )
Współpraca z opiekunami ucznia (rodzicami) – projektowanie spotkań (zajęć) zbiorowych i indywidualnych z rodzicami. |
Prerequisites: | Moduł dla specjalności nauczycielskiej |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia
prawa oświatowego, krajowe i międzynarodowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z
niepełnosprawnościami, znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej,
modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz
działania wychowawczo-profilaktyczne, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki systemu oświaty. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.W1 [Ped_1] |
KN_W01 [2/5] |
Potrafi nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.U4 [Ped_10] |
KN_U01 [3/5] |
Potrafi rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.U5 [Ped_11] |
KN_U01 [3/5] |
Potrafi zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.U6 [Ped_12] |
KN_U01 [3/5] |
Jest gotów do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.K1 [Ped_13] |
KN_K02 [4/5] |
Jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.K2 [Ped_14] |
KN_K01 [4/5] |
Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.K3 [Ped_15] |
KN_K01 [5/5] |
Jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu
pracy. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.K4 [Ped_16] |
KN_K02 [5/5] |
Zna i rozumie rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę
zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela,
wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości, uwarunkowaniasukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.W2 [Ped_2] |
KN_W03 [3/5] |
Zna i rozumie wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania;
istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę;
pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia
w placówkach systemu oświaty, a także znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.W3 [Ped_3] |
KN_W02 [3/5] |
Zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy,
metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę,
poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami,
funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie
lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów,
rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych
do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną
i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich
funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym;
problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i
przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także
zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.W4 [Ped_4] |
KN_W04 [4/5] |
Zna i rozumie sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów
i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie),
konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia,
konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.W5 [Ped_5] |
KN_W05 [4/5] |
Zna i rozumie zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w
uczeniu się, zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie, specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja,
dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej
oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych, i sposoby ich
przezwyciężania; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne w pedagogice. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.W6 [Ped_6] |
KN_W06 [4/5] |
Potrafi wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować
go do potrzeb edukacyjnych uczniów. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.U1 [Ped_7] |
KN_U01 [4/5] |
Potrafi zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.U2 [Ped_8] |
KN_U01 [4/5] |
Potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B2.U3 [Ped_9] |
KN_U06 [3/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Projekt [Ped_fs_1] | Opis przypadku lub sytuacji trudnej wychowawczo wraz z modelem działań (praca w domu). |
Ped_10 |
Test [Ped_w_1] | Test wyboru (z wiedzy na temat podstawowych pojęć pedagogiki). |
Ped_1 |
Projekt [Ped_w_2] | Model dobrego nauczyciela i wychowawcy z uwzględnieniem kompetencji specjalistycznych, dydaktycznych i psychologicznych (praca w domu). |
Ped_10 |
Test egzaminacyjny [Ped_w_4] | Test sprawdzający holistyczny (zbudowany z małej liczby zadań dużych i swoistych). |
Ped_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
practical classes [Ped_fs_1] | metody podające (w tym: pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody poszukujące (w tym: dyskusja dydaktyczka, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym: metoda projektu, metoda MTP), metody aktywizujące ( w tym: metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna) |
30 | samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, przygotowanie projektów, powtórka i usystematyzowanie materiału przedstawionego na zajęciach |
30 |
Projekt [Ped_fs_1] |
lecture [Ped_fs_2] | metody podające (w tym: wykład aktywizujący, pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym) |
15 | samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, czytanie i analiza wskazanych tekstów |
15 |
Test egzaminacyjny [Ped_w_4] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |