Wybrane zagadnienia z turystyki religijnej (wybrany region) Field of study: Historical Tourism
Programme code: 05-N1TH13.2019

Module name: Wybrane zagadnienia z turystyki religijnej (wybrany region)
Module code: 05-TH-S1-TRE
Programme code: 05-N1TH13.2019
Semester:
  • summer semester 2023/2024
  • summer semester 2022/2023
  • summer semester 2021/2022
  • summer semester 2020/2021
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Description:
Student powinien rozumieć znaczenie dziedzictwa kultury religijnej dla współczesnego człowieka oraz jego tożsamości kulturowej. Student zna dzieje poszczególnych obiektów lub zjawisk związanych z miejscami kultu różnych religii i wyznań w danym regionie. Student rozumie związki między zjawiskami religijnymi a innymi zjawiskami społecznymi zachodzącymi w danym regionie.
Prerequisites:
Ogólne informacje historyczne dotyczące danego regionu uzyskane w czasie nauki w szkole średniej i w czasie studiów w semestrze 1-3.
Key reading:
1. Baliński, M., Pielgrzymka do Jasnej Góry w Częstochowie, Warszawa 1846, 2. Geografia i sacrum, red. B. Domański, S. Skiba, t. 1, Kraków 2005, 3. Historie cudownych obrazów Najświętszej Maryi Panny w Polsce, Kraków 2008 (reprint z 1903 r.), 4. Jackowski A., Pielgrzymki i turystyka religijna w Polsce, Warszawa 1991, 5. Jackowski A., Święta przestrzeń świata, Kraków 2003, 6. Jackowski A., Witkowska A., Jabłoński Z., Sołjan I., Bilska E., Przestrzeń i sacrum. Geografia kultury religijnej w Polsce i jej przemiany w okresie od XVII do XX w. na przykładzie ośrodków kultu i migracji pielgrzymkowych, Kraków 1995, 7. Zwyczaje, obrzędy i symbole religijne, red. J. Keller, Warszawa 1974, 8.Kolberg O., Dzieła wszystkie, t. 5-8, Krakowskie, t. 18, Kieleckie, cz. 1, Kraków 1885 (reprint z 1963 r.), 9. Korcz, J., Miejsca święte w Polsce łaskami i cudami słynące, Warszawa 2001, 2003, 10. Kuchowicz Z., Obyczaje i postacie Polski szlacheckiej XVI-XVIII wieku, Warszawa 1993, 11. Miejsca święte Rzeczypospolitej. Leksykon, red. A. Jackowski, Kraków 1998, 12. O cudownych obrazach w Polsce przenajświętszej Matki Bożej, zebrał Wacław z Sulgostowa, (W. Nowakowski kapucyn), Kraków 1902, 13. Bystroń S., Dzieje obyczajów w dawnej Polsce. Wiek XVI-XVIII, t. 1, Warszawa 1994, 14. Olszewski D., Przemiany społeczno-religijne w Królestwie Polskim w pierwszej połowie XIX wieku, Lublin 1984, 15. Wiśniewski J., Diecezja częstochowska. Opis historyczny kościołów i zabytków w dekanatach: będzińskim, dąbrowskim, sączowskim, zawierckim i żareckim oraz parafii Olsztyn, Mariówka Opoczyńska 1936, 16. Wiśniewski J., Historyczny opis kościołów, miast, zabytków i pamiątek w Olkuskiem, Kielce 2000, 17. Strony internetowe ośrodków turystyki religijnej.
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zaawansowanym stopniu zna i rozumie: wybrane fakty, procesy i zjawiska historyczne oraz terminologię historyczną, przydatną w turystyce historycznej [05-TH-S1-TRE_1]
KNTHI1_W01 [3/5]
Posiada uporządkowane: wiedzę ogólną, przydatną do studiowania turystyki historycznej oraz wiedzę szczegółową z zakresu turystyki historycznej [05-TH-S1-TRE_2]
KNTHI1_W02 [3/5]
Zna i rozumie podstawowe metody i techniki badań historycznych (warsztatu badawczego historyka) [05-TH-S1-TRE_3]
KNTHI1_W03 [3/5]
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie typowych i nietypowych problemów oraz wykonywanie zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych (właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, przeprowadzać krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobierać i stosować metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka [05-TH-S1-TRE_4]
KNTHI1_U01 [3/5]
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii charakterystycznej dla nauk humanistycznych (ze szczególnym uwzględnieniem historii), m.in. przedstawiając i oceniają różne opinie i stanowiska [05-TH-S1-TRE_5]
KNTHI1_U02 [3/5]
Potrafi samodzielnie planować i realizować własny rozwój naukowy (identyfikuje i dostrzega dylematy, związane z wykonywaniem zawodu związanego z turystyką historyczną) oraz organizować pracę indywidualną i zespołową [05-TH-S1-TRE_6]
KNTHI1_U04 [3/5]
Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz otoczenia (w szczególności społecznego); inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, a także do myślenia w sposób przedsiębiorczy [05-TH-S1-TRE_7]
KNTHI1_K03 [3/5]
Jest przygotowany do odpowiedzialnego pełnienia wybranego zawodu związanego z turystyką historyczną [05-TH-S1-TRE_8]
KNTHI1_K04 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Kolokwium zaliczeniowe [05-TH-S1-TRE_w_1]
Studenci na zakończenie zajęć piszą pracę pisemną, która sprawdza stopień opanowania materiału przedstawionego w czasie wykładu i ćwiczeń.
05-TH-S1-TRE_1 05-TH-S1-TRE_2 05-TH-S1-TRE_3 05-TH-S1-TRE_4 05-TH-S1-TRE_5 05-TH-S1-TRE_6 05-TH-S1-TRE_7 05-TH-S1-TRE_8
Przygotowanie projektu z wykorzystaniem środków multimedialnych [05-TH-S1-TRE_w_2]
Student przygotowuje wypowiedź ustną na wybrany temat , w oparciu o literaturę i wygłasza ją w czasie ćwiczeń; przygotowanie trasy wycieczki oraz informacji merytorycznych dotyczących obiektów turystyki religijnej w danym regionie.
05-TH-S1-TRE_1 05-TH-S1-TRE_2 05-TH-S1-TRE_3 05-TH-S1-TRE_4 05-TH-S1-TRE_5 05-TH-S1-TRE_6 05-TH-S1-TRE_7 05-TH-S1-TRE_8
Aktywność studenta na zajęciach [05-TH-S1-TRE_w_3]
W czasie wykładu i ćwiczeń prowadzący zajęcia ocenia aktywność ich uczestników, poprawność poszczególnych wypowiedzi, ich zbieżność z omawianymi problemami, wiedzę studentów, znajomość materiałów wyznaczonych do przestudiowania.
05-TH-S1-TRE_1 05-TH-S1-TRE_2 05-TH-S1-TRE_3 05-TH-S1-TRE_4 05-TH-S1-TRE_5 05-TH-S1-TRE_6 05-TH-S1-TRE_7 05-TH-S1-TRE_8
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [05-TH-S1-TRE_fs_1]
Wykład z elementami dyskusji i z wykorzystaniem środków audiowizualnych dotyczący podstawowych problemów i zagadnień Turystki religijnej z epoki średniowiecza
15
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień
20 Kolokwium zaliczeniowe [05-TH-S1-TRE_w_1] Aktywność studenta na zajęciach [05-TH-S1-TRE_w_3]
discussion classes [05-TH-S1-TRE_fs_2]
Zajęcia z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania-uczenia się, podczas których studenci dyskutują wybrane problemy i zagadnienia Turystyki religijnej wybranego regionu Polski (czy Europy)z okresu średniowiecza na podstawie wskazanych publikacji (książek i artykułów).
30
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień; wycieczka do wybranego obiektu sakralnego, przygotowywanie projektu
25 Kolokwium zaliczeniowe [05-TH-S1-TRE_w_1] Przygotowanie projektu z wykorzystaniem środków multimedialnych [05-TH-S1-TRE_w_2] Aktywność studenta na zajęciach [05-TH-S1-TRE_w_3]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)