Praktyki historii w szkole podstawowej
Field of study: History
Programme code: 05-N1HI13.2019

Module name: | Praktyki historii w szkole podstawowej |
---|---|
Module code: | 05-HI-N-S1-021 |
Programme code: | 05-N1HI13.2019 |
Semester: | winter semester 2021/2022 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 4 |
Description: | Celem modułu jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela historii oraz konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki oraz dydaktyki historii z rzeczywistością pedagogiczną szkoły w działaniu praktycznym. |
Prerequisites: | Zalecona realizacja modułów: z psychologii, pedagogiki, podstaw dydaktyki oraz dydaktyki historii w szkole podstawowej. |
Key reading: | - Sztuka nauczania. Szkoła. Pod red. Krzysztofa Konarzewskiego, Warszawa 1991;
- Jerzy Maternicki, Czesław Majorek, Adam Suchoński, Dydaktyka historii,. Warszawa 1993;
- Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny, Wydawnictwo Juka, Warszawa 2004;
- Alojzy Zielecki, Środki dydaktyczne w nauczaniu i uczeniu się historii,. Warszawa 1976;
- Maria Bieniek, Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007; |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
ma uporządkowaną wiedzę na temat organizacji (zasad, metod, form pracy, lekcji, rodzajów ćwiczeń, środków dydaktycznych) procesu nauczania historii i społeczeństwa w szkole podstawowej i pracy lekcyjnej oraz pozalekcyjnej z uczniami na drugim etapie edukacyjnym [05-HI-N-S1-021_1] |
HI1AN_W07 [4/5] |
potrafi pracować w zespole i pełnić w nim różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania dydaktyczne i wychowawcze; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wobec uczniów na drugim etapie edukacyjnym, ma umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów [05-HI-N-S1-021_10] |
HI1AN_U08 [5/5] |
potrafi właściwie diagnozować, kontrolować i oceniać wyniki kształcenia historycznego uczniów na drugim etapie edukacyjnym [05-HI-N-S1-021_11] |
HI1AN_U09 [4/5] |
potrafi pracować z uczniami na drugim etapie edukacyjnym, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce [05-HI-N-S1-021_12] |
HI1AN_U10 [5/5] |
potrafi analizować własne działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne [05-HI-N-S1-021_13] |
HI1AN_U11 [5/5] |
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy nauczyciela historii i społeczeństwa i wychowawcy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) [05-HI-N-S1-021_14] |
HI1AN_K01 [5/5] |
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności merytorycznych, psychologiczno-pedagogicznych, dydaktycznych, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnej wiedzy i umiejętności, wyznacza kierunki swojego rozwoju i zdobywania dodatkowych kwalifikacji, potrafi uzupełnić swoją wiedzę i umiejętności [05-HI-N-S1-021_15] |
HI1AN_K02 [5/5] |
potrafi w sposób świadomy budować swój autorytet w relacjach z uczniami i z innymi nauczycielami oraz w sposób profesjonalny współpracować z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami edukacyjnymi [05-HI-N-S1-021_16] |
HI1AN_K03 [5/5] |
jest zdolny do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy zespołu humanistycznego i jakości pracy szkoły [05-HI-N-S1-021_17] |
HI1AN_K04 [5/5] |
potrafi określić priorytety w pracy z uczniami, w tym z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów edukacyjnych wspierających rozwój uczniów [05-HI-N-S1-021_18] |
HI1AN_K05 [5/5] |
na podstawie analizy nowych sytuacji i problemów w życiu zawodowym potrafi samodzielnie wskazać sposoby ich rozwiązania [05-HI-N-S1-021_19] |
HI1AN_K05 [5/5] |
ma uporządkowaną wiedzę na temat możliwości i zakresu współpracy nauczyciela z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem [05-HI-N-S1-021_2] |
HI1AN_W13 [4/5] |
ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu i kraju, sam uczestniczy w życiu kulturalnym i potrafi podejmować działania mające służyć upowszechnieniu wśród młodego pokolenia wiedzy o polskiej kulturze, będącej integralnym składnikiem europejskiej różnorodności [05-HI-N-S1-021_20] |
HI1AN_K07 [5/5] |
na podstawie analizy nowych sytuacji i problemów w życiu zawodowym potrafi samodzielnie wskazać sposoby ich rozwiązania [05-HI-N-S1-021_21] |
HI1AN_K06 [3/5] |
potrafi, wykorzystując wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, dydaktyczną oraz merytoryczną, dokonywać obserwacji i elementarnej analizy sytuacji oraz zdarzeń pedagogicznych i dydaktycznych [05-HI-N-S1-021_3] |
HI1AN_U01 [5/5] |
potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na drugim etapie edukacyjnym [05-HI-N-S1-021_4] |
HI1AN_U02 [5/5] |
potrafi analizować i oceniać dokumenty dydaktyczne dla edukacji historycznej na drugim etapie edukacyjnym [05-HI-N-S1-021_5] |
HI1AN_U03 [5/5] |
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z drugim etapem edukacyjnym [05-HI-N-S1-021_6] |
HI1AN_U04 [5/5] |
potrafi umiejętnie dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki, metody i formy pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wobec uczniów na drugim etapie edukacyjnym oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej nauczyciela historii i społeczeństwa [05-HI-N-S1-021_7] |
HI1AN_U05 [5/5] |
ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi dobrze porozumiewać się z uczniami w celach dydaktycznych i wychowawczych, potrafi nawiązać kontakt z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej i całej szkole [05-HI-N-S1-021_8] |
HI1AN_U06 [5/5] |
potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania uczniów na drugim etapie edukacyjnym, wspierać ich rozwój intelektualny, językowy i osobowościowy, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym) [05-HI-N-S1-021_9] |
HI1AN_U07 [5/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Karta zaliczenia praktyki [05-HI-N-S1-021_w_1] | W karcie student zamieszcza syntetyczne zestawienie odnośnie przeprowadzonych i hospitowanych zajęć oraz innych działań podejmowanych w szkole. Opiekun praktyki z ramienia szkoły wystawia w niej opisową ocenę z uwzględnieniem m.in. wykorzystania środków dydaktycznych, stosowanych metod kształcenia oraz zademonstrowanych umiejętności radzenia sobie z grupą. Zawiera w niej również informacje na temat dokumentacji szkolnej, z którą student zapoznał się podczas praktyk |
05-HI-N-S1-021_1 |
Raport z przebiegu praktyki [05-HI-N-S1-021_w_2] | W raporcie praktyki student syntetycznie zestawia własne działania w ramach realizowanej praktyki |
05-HI-N-S1-021_1 |
Dzienniczek praktyk [05-HI-N-S1-021_w_3] | W sprawozdaniu student syntetycznie zestawia własne działania w ramach realizowanej praktyki, potwierdzone przez opiekuna praktyki w placówce, w której jest realizowana oraz dyrektora placówki |
05-HI-N-S1-021_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
internship [05-HI-N-S1-021_fs_1] | W trakcie praktyki student zapoznaje się ze specyfiką placówki szkolnej, obserwuje czynności opiekuna praktyk, tok metodyczny lekcji, metody i formy pracy, pełni rolę nauczyciela w tym planuje lekcje (cele, metody, środki dydaktyczne), a następnie je prowadzi |
120 | Zapoznaje się z treściami lekcji, przygotowuje i gromadzi środki dydaktyczne, analizuje swoje działania dydaktyczne i wychowawcze, sprawdza prace domowe uczniów, sprawdza i ocenia sprawdziany wiadomości |
5 |
Raport z przebiegu praktyki [05-HI-N-S1-021_w_2] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |