Dydaktyka historii w szkole podstawowej 2 Field of study: History
Programme code: 05-N1HI13.2019

Module name: Dydaktyka historii w szkole podstawowej 2
Module code: 05-HI-N-S1-020
Programme code: 05-N1HI13.2019
Semester: winter semester 2021/2022
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Description:
Realizacja modułu ma za zadanie przygotować studenta do wykonywania zawodu nauczyciela historii w szkole podstawowej. Realizację modułu przewidziano poprzez przedstawienie części zagadnień podczas wykładów kursowych, w oparciu o które (i literaturę przedmiotu) realizowane będą zajęcia warsztatowe (ćwiczenia), w trakcie których studenci będą musieli wykazać się opanowaniem wiedzy i konkretnych umiejętności poprzez przygotowywane projekty.
Prerequisites:
Niezbędna realizacja modułów z podstaw dydaktyki oraz dydaktyki historii w szkole podstawowej 1
Key reading:
- Aktywizacja uczniów w nauczaniu historii, red. A. Zielecki, Rzeszów 1989. - Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007. - Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000. - Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole: teoria i praktyka, Warszawa 2008. - Kruszewski K., 45 minut. Prawie cała historia pewnej lekcji, Warszawa 1993. - Kujawska M., Problemy współczesnej edukacji historycznej, Poznań 2001. - Maternicki J., Majorek C., Suchoński A., Dydaktyka historii. Warszawa 1994. - Metodyka nauczania historii w szkole podstawowej, red. C. Majorek, Warszawa 1988. - Panner A., Kosznicki M., Metody wprowadzania, utrwalania i kontroli nowego materiału na lekcji historii, Gdańsk 1994. - Współczesna dydaktyka historii – zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, red. J. Maternicki. Warszawa 2004. - Zielecki A., Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007.
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna podstawową terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk oraz sytuacji z zakresu dydaktyki historii [05-HI-N-S1-020_1]
HI1AN_W02 [4/5]
potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu dydaktyki w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na drugim etapie edukacyjnym [05-HI-N-S1-020_10]
HI1AN_U02 [2/5]
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych związanych z drugim etapem edukacyjnym [05-HI-N-S1-020_11]
HI1AN_U04 [4/5]
potrafi umiejętnie dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki, metody i formy pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych wobec uczniów na drugim etapie edukacyjnym oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej nauczyciela historii i społeczeństwa [05-HI-N-S1-020_12]
HI1AN_U05 [5/5]
potrafi pracować w zespole i pełnić w nim różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania dydaktyczne; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań dydaktycznych wobec uczniów na drugim etapie edukacyjnym, ma umiejętność współpracy z innymi [05-HI-N-S1-020_13]
HI1AN_U08 [3/5]
potrafi analizować własne działania dydaktyczne oraz wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne [05-HI-N-S1-020_14]
HI1AN_U11 [3/5]
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy nauczyciela historii i społeczeństwa, projektuje i wykonuje działania dydaktyczne [05-HI-N-S1-020_15]
HI1AN_K01 [3/5]
jest zdolny do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy zespołu [05-HI-N-S1-020_16]
HI1AN_K04 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat szkoły jako instytucji dydaktycznej, wspomagającej rozwój jednostki i społeczeństwa [05-HI-N-S1-020_2]
HI1AN_W03 [4/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat pracy dydaktycznej nauczyciela historii [05-HI-N-S1-020_3]
HI1AN_W04 [4/5]
zna cele kształcenia, treści specyfikę i prawidłowości nauczania historii na drugim etapie edukacyjnym [05-HI-N-S1-020_4]
HI1AN_W05 [5/5]
zna podstawę programową, wybrane programy, podręczniki szkolne dla edukacji historycznej na drugim etapie edukacyjnym [05-HI-N-S1-020_5]
HI1AN_W06 [5/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat organizacji (zasad, metod, form pracy, lekcji, rodzajów ćwiczeń, środków dydaktycznych) procesu nauczania historii i społeczeństwa w szkole podstawowej i pracy lekcyjnej oraz pozalekcyjnej z uczniami na drugim etapie edukacyjnym [05-HI-N-S1-020_6]
HI1AN_W07 [5/5]
ma uporządkowaną podstawową wiedzę na temat porozumiewania się na lekcjach w celach dydaktycznych [05-HI-N-S1-020_7]
HI1AN_W08 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat dostosowywania działań dydaktycznych do potrzeb i możliwości uczniów [05-HI-N-S1-020_8]
HI1AN_W09 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat diagnozy, kontroli i oceny wyników kształcenia historycznego uczniów na drugim etapie edukacyjnym [05-HI-N-S1-020_9]
HI1AN_W10 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Praca zaliczeniowa [05-HI-N-S1-020_w_1]
praca zaliczeniowa stanowi przygotowaną samodzielnie przez studenta odpowiedź na zestaw poleceń, przedstawionych podczas wykładów z przedmiotu.
05-HI-N-S1-020_1 05-HI-N-S1-020_10 05-HI-N-S1-020_11 05-HI-N-S1-020_12 05-HI-N-S1-020_13 05-HI-N-S1-020_14 05-HI-N-S1-020_15 05-HI-N-S1-020_16 05-HI-N-S1-020_2 05-HI-N-S1-020_3 05-HI-N-S1-020_4 05-HI-N-S1-020_5 05-HI-N-S1-020_6 05-HI-N-S1-020_7 05-HI-N-S1-020_8 05-HI-N-S1-020_9
Aktywny udział w zajęciach [05-HI-N-S1-020_w_2]
Uczestnictwo w dyskusji (albo innej z metod poszukujących) podczas zajęć
05-HI-N-S1-020_1 05-HI-N-S1-020_10 05-HI-N-S1-020_11 05-HI-N-S1-020_12 05-HI-N-S1-020_13 05-HI-N-S1-020_14 05-HI-N-S1-020_15 05-HI-N-S1-020_16 05-HI-N-S1-020_2 05-HI-N-S1-020_3 05-HI-N-S1-020_4 05-HI-N-S1-020_5 05-HI-N-S1-020_6 05-HI-N-S1-020_7 05-HI-N-S1-020_8 05-HI-N-S1-020_9
Projekt [05-HI-N-S1-020_w_3]
przygotowanie w oparciu o nabyte wiedzę i umiejętności pracy pisemnej (projektu)
05-HI-N-S1-020_1 05-HI-N-S1-020_10 05-HI-N-S1-020_11 05-HI-N-S1-020_12 05-HI-N-S1-020_13 05-HI-N-S1-020_14 05-HI-N-S1-020_15 05-HI-N-S1-020_16 05-HI-N-S1-020_2 05-HI-N-S1-020_3 05-HI-N-S1-020_4 05-HI-N-S1-020_5 05-HI-N-S1-020_6 05-HI-N-S1-020_7 05-HI-N-S1-020_8 05-HI-N-S1-020_9
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [05-HI-N-S1-020_fs_1]
wykład akademicki z elementami innych metod oraz wykorzystaniem środków audiowizualnych
15
analiza przedstawionych i omówionych zagadnień, reinterpretacja wiedzy uzyskanej podczas wykładów, przygotowanie pracy pisemnej wskazującej na przyswojenie poruszanych treści i osiągnięcie założonych efektów kształcenia
30 Praca zaliczeniowa [05-HI-N-S1-020_w_1]
laboratory classes [05-HI-N-S1-020_fs_2]
zajęcia z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania-uczenia się, podczas których studenci indywidualnie i grupowo pracują pod kierunkiem
30
przygotowanie do kolejnych zajęć na podstawie zaleconej literatury oraz podręczników do nauki przedmiotu, utrwalanie wiedzy nabytej podczas zajęć, przygotowywanie części projektów
60 Aktywny udział w zajęciach [05-HI-N-S1-020_w_2] Projekt [05-HI-N-S1-020_w_3]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)