Dzieje czeskiej historiografii w konekście światowym/Dejiny českého dejepisectva vo svetovom kontexte Field of study: Central European Historical Studies
Programme code: 05-S2ES16.2019

Module name: Dzieje czeskiej historiografii w konekście światowym/Dejiny českého dejepisectva vo svetovom kontexte
Module code: 05-SSH-S2-036
Programme code: 05-S2ES16.2019
Semester:
  • summer semester 2024/2025
  • summer semester 2023/2024
  • summer semester 2022/2023
  • summer semester 2021/2022
  • summer semester 2020/2021
  • summer semester 2019/2020
Language of instruction: Czech
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Description:
Blok 1 Zadaniem kursu jest stworzenie pełnego obrazu rozwoju historiografii od jej początków w starożytnej Grecji do w Oświecenia. Ciągłość ewolucji, którą uzasadnia stwierdzenie Kutnarová że "historia historiografii jest dowodem ciągłości ludzkiego myślenia naukowego, które nigdy nie może bezkarnie przerwać tradycji i zacząć od początku", zostanie zaprezentowany "historiografia jako gatunek literacki, którego celem jest szczerze i uczciwie, w estetyczny elegancki sposób, aby uchwycić minioną rzeczywistość ". Uwaga skupi się na rozwoju europejskiego obiegu historiografii, z którymi był związany również rozwój czeskiej historiografii. Opisane zostaną nie tylko bodźce, które wpłynęły historiografii, ale także jego wpływ na społeczeństwo. Podstawowe tematy: - Wkład starożytnej Grecji i jej historiografii w kształtowaniu podstaw kultury europejskiej - Historia i władza polityczna, proces latenizacji starożytnego dziedzictwa średniowiecza - Aurelius Augustinus i model religijnej koncepcji historii - Początki narodowych historiografii w Europie Środkowej po utworzeniu państw średniowiecznych, - Kosmas i czeska historiograficzna tradycja, dzieło łacińskie jako część kultury narodowej - Sekularyzacja historycznego myślenia w Europie z nadejściem humanistycznego myślenia, postęp laicyzacji kulurowej, druk i rozpowszechnianie literatury historycznej wśród klasy średniej - Zastosowanie nowoczesnych koncepcji naukowych i pomysłów w myślenia historycznym i pracach historycznych; - Nowa metoda interpretacji i periodyzacji historii - Barokowa historiograficzna tradycja, odzwierciedlenie ideologii problemów Nabyte kompetencje: Absolwent będzie rozumieć rozwój historiografii od jego początków w starożytnej Grecji do wczesnego Oświecenia. Absolwent opanuje podstawową terminologię i skupi się w głównych nurtach historiografii europejskiej w omawianych okresach. Blok 2: Zadaniem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych tendencji czeskiej historiografii od ukonstytuowania się nowoczesnej czeskiej historiografii w 18. wieku do różnicowania uczniów Gollových w pierwszych dekadach 20 wieku. Okreśłone zostaną podstawowe etapy rozwoju czeskiej historiografii w kontekście europejskim, rola wybitnych osobowości, scharakteryzowane zostaną najważniejsze prace, które wpłynęły na dalszy rozwój tej dziedzinie. Przedstawione zostaną czynniki warunkujące pracę historyczną od momentu utworzenia nowoczesnej czeskiej historiografii. Podstawowe tematy: 1. Początki nowożytnej czeskiej historiografii, środkowoeuropejski horyzont dzieł historycznych Oświecenia; Zasady krytycznej prac Dobnera; szczyt oświeceniowej historiografii w osobie M. F. Pelcla i Josefa Dobrovského. 2. Romantyzm i jego wpływ na historiografię. Idealistyczna filozofia dziejów Hegla i jej wpływ na myślenia historycznego. Kształtowanie koncepcji historii Czech; Filozofia historii F. Palackiego, podstawowe koncepcje jego najważniejszych dzieł. 3. Konserwatywna i liberalna koncepcja czeskiej historiografii po rewolucji 1848 roku. Prace V. V. Tomka, A. Gindely i innych. 4. Spór o Rękopisy i jego znaczenie dla nauki czeskiej, a w szczególności dla historiografii. Historyzm. 5. Pozytywistyczna filozofia i jej konkretne przejawy w myśleniu historycznym. Jaroslav Goll i kształtowanie jego historycznej szkoły; przejawy pozytywizmu w czeskiej historiografii. 6. Pierwsza szkoła generacji szkoły Golla i jej rola w rozwoju czeskiej historiografii - Pekař, Šusta, Novotný, Friedrich, Bidlo. 7. Spór o sens historii Czech. 8. Kryzys klasycznego modelu historycznego dochodzenia i poszukiwanie nowych zasad, nowe trendy w europejskiej historiografii. 9. Podstawy rozwoju historiografii czechosłowackiej międzywojennym; tradycja i nowe trendy w europejskiej historiografii. Nabyte kompetencje: Absolwenci będą rozumieć rozwój historiografii od Oświecenia aż do połowy 20 wieku. Absolwenci opanują podstawową terminologię i skupią się na głównych nurtów współczesnego świata, historiografii europejskiej i czeskiej w wybranym okresie.
Prerequisites:
Wiedza na temat historiografii Europy Środkowej na poziomie kształcenia w Uczelni macierzystej na studia SSH.
Key reading:
Wykaz podstawowej literatury: Blok 1: Beneš, Z.: Historický text a historická kultura. Praha, 1995. Bláhová, M.:. Staročeská kronika tak řečeného Dalimila (III.) v kontextu středověké historiografie latinského kulturního o kruhu a její pramenná hodnota. Historický komentář. Rejstřík. Praha, 1995. Braudel, F.: Historia i trwanie. Warszawa, 1971. Curtius, E. R.: Evropská literatura a latinský středověk. Praha, 1998. Dokoupil, L.:. Česká a slovenská historiografie I (materiály). Ostrava, 1983. Eliade, M.: Mýtus o věčném návratu. Archetypy a opakování. Praha, 2003. Ginzburg, C.: Mocenské vztahy. Historie, rétorika, důkaz. Praha, 2013. Herold, V. - Müller, I. - Havlíček, A. (vyd.): Dějiny politického myšlení II/1, Politické myšlení raného křesťanství a středověku; II/2, Politické myšlení pozdního středověku a reformace. Praha, 2011. Kutnar, F. - Marek, J.: Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. Od počátků národní kultury až do sklonku 30. let 20. století. Praha, 1997. LeGoff, J.: Paměť a dějiny. Praha, 2007. Machovec, M. Svatý Augustin. Praha, 1967. Nechutová, J.: Latinská literatura českého středověku do roku 1400. Praha, 2000. Störig, H. J.: Malé dějiny filosofie. Praha 2001. Šusta, J.: Dějepisectví: jeho vývoj v oblasti vzdělanosti západní ve středověku a době nové. Praha, 1946. Třeštík, D.: Mysliti dějiny. Praha, 1999. Vašíček, Z.: Archeologie, historie, minulost. Praha, 2006. Blok 2: Iggers, G. G.: Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha, 2002. Kutnar, F. - Marek, J.: Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví od počátků národní kultury až do sklonku 30. let 20. století. Praha, 1997. Havelka, M. (ed.): Spor o smysl českých dějin 1895-1938. Praha, 1997. Jiroušek, B.: Antonín Rezek. České Budějovice, 2002. Jiroušek, B.: Jaroslav Goll. Role historika v české společnosti. České Budějovice, 2006. Kalista, Z.: Josef Pekař. Praha, 1994. Kořalka, J.: František Palacký (1798-1876). Životopis. Praha: Argo, 1998. Marek, J.: Jaroslav Goll. Praha, 1991. Nodl, M.: Dějepisectví mezi vědou a politikou. Úvahy o historiografii 19. a 20. století. Brno, 2007. Štaif, J.: František Palacký. Život, dílo, mýtus. Praha, 2009. Štaif, J.: Historici, dějiny a společnost, 1 - 2. Praha, 1997. Štaif, J.: Konceptualizace českých dějin Františka Palackého. ČČH 89. 1991.
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Zna i rozumie terminologię historyczną dotyczącą dziejów najnowszych Czech i Czechosłowacji poziomie rozszerzonym [05-SSH-S2-036_1]
KNŚSHI2_W01 [5/5]
Posiada szczegółową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i aktualnym stanie badań w zakresie nauk historycznych i pokrewnych w zakresie historii najnowszej [05-SSH-S2-036_2]
KNŚSHI2_W03 [4/5]
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej (prawa autorskiego) oraz konieczność zarządzania tymi zasobami [05-SSH-S2-036_3]
KNŚSHI2_W05 [4/5]
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów oraz potrafi formułować w oparciu o nie krytyczne sądy [05-SSH-S2-036_4]
KNŚSHI2_U01 [4/5]
Potrafi dokonać krytycznej analizy (zewnętrznej i wewnętrznej) i interpretacji źródeł historycznych, uwzględniając reguły warsztatu badawczego dziejów najnowszych [05-SSH-S2-036_5]
KNŚSHI2_U04 [4/5]
Posiada umiejętność komunikowania się w językach obcych, w zakresie nauk humanistycznych, zgodnie z odrębnymi wymaganiami [05-SSH-S2-036_6]
KNŚSHI2_U04 [4/5]
Potrafi właściwie określić priorytety służące realizacji wyznaczanych mu, lub organizowanych przez niego samego zadań [05-SSH-S2-036_7]
KNŚSHI2_K01 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Egzamin [05-SSH-S2-001_w_2]
Egzamin pisemny.
05-SSH-S2-036_1 05-SSH-S2-036_2 05-SSH-S2-036_3 05-SSH-S2-036_4 05-SSH-S2-036_5 05-SSH-S2-036_6 05-SSH-S2-036_7
Kolokwium zaliczeniowe w formie testu [05-SSH-S2-036_w_1]
Ustne zaliczenie.
05-SSH-S2-036_1 05-SSH-S2-036_2 05-SSH-S2-036_3 05-SSH-S2-036_4 05-SSH-S2-036_5 05-SSH-S2-036_6 05-SSH-S2-036_7
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [05-SSH-S2-036_fs_1]
Z wykorzystaniem środków audiowizualnych
13
Praca z literaturą
30 Egzamin [05-SSH-S2-001_w_2]
practical classes [05-SSH-S2-036_fs_2]
Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących (m.in. dyskusji, pracy pod kierunkiem)
13
Praca z literaturą
30 Kolokwium zaliczeniowe w formie testu [05-SSH-S2-036_w_1]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)