Dzieje czeskie 1526-1918/České dějiny 1526 – 1918
Field of study: Central European Historical Studies
Programme code: 05-S2ES16.2019

Module name: | Dzieje czeskie 1526-1918/České dějiny 1526 – 1918 |
---|---|
Module code: | 05-SSH-S2-034 |
Programme code: | 05-S2ES16.2019 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Czech |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Description: | Blok 1
Zajęcia koncentrują się na historii politycznej i jej stosunku do rozwoju gospodarczego, społecznego, religijnego i duchowego ziemiach czeskich w okresie. Nacisk zostanie położony na umieszczenie tej kwestii w kontekście europejskiej historii. Oprócz wiedzy faktograficznej, studenci powinni wykazać się umiejętnością analizy i porównania obserwowanych zjawisk.
Podstawowa tematyka:
- Osiągnięcia i etapy nowożytnego rozwoju w kontekście europejskim, podstawowe cechy i tendencje w Europie Środkowej, wpływy renesansu i humanizmu.
- Wstąpienie Habsburgów na tron czeski, rozwój ich polityk i do końca 16 wieku, rola państwa Habsburgów w walce z tureckim zagrożeniem.
- Stanowy charakteru państwa, osobistości, życie codzienne szlachty i innych warstw społecznych.
- Rozwój sytuacji religijnej w monarchii habsburskiej, a w Czechach pod koniec 16 wieku na tle europejskich sporów religijnych i konfliktów.
- Praga jako centrum nauki i kultury w okresie panowania Rudolfa II.
- Narastanie problemów politycznych i religijnych na przełomie 16 i 17 wieku, stanowe powstanie czeskie.
- Porównanie „Zemské ústavy” w stanowej reprezentacji w państwie Habsburgów.Odnowione „zřízení zemské”
- Czechy podczas wojny trzydziestoletniej - konfiskaty, los wygnańców, koncepcji rekatolicyzacji, demograficzne i ekonomiczne konsekwencje wojny.
-. Rozwój monarchii habsburskiej w 2. połowie 17 i początku 18 wieku, jego pozycja i rola w Europie, sukces w walce z Turkami.
- Barok jako zjawisko kulturowe i jako sposób życia, kultura baroku w Czechach, rozwój nauki.
Nabyte kompetencje:
Absolwenci będą zrozumieć historię Czech, od początku panowania Habsburgów do początku panowania Marii Teresy.
Blok 2.
Przedmiot koncentruje się na czeskiej nowożytnej historii od początku panowania Marii Teresy do pierwszej wojny światowej.
Podstawowe tematy:
- Czynniki wpływające na rozwój demograficzny, rozwój struktury społecznej ludności.
- Rozwój gospodarczy w Czechach ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju Moraw.
- Znaczenie reform terezjańskich i józefińskich.
- Czeskie Oświecenie.
- Czeski ruch narodowy, jego narodziny i rozwój w nowożytnym społeczeństwa.
- Filary nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego - stowarzyszenia, partie polityczne.
- Władze gminne i ziemski samorząd, Rada Rzeszy.
Nabyte kompetencje:
Absolwent uzyskuje wiedzę na temat skomplikowanego procesu tworzenia nowoczesnego czeskiego społeczeństwa obywatelskiego i jego uwarunkowania demograficzne, społeczne, gospodarcze, polityczne i kulturowe. Zdaje sobie sprawę z pułapek przemian społeczeństwa stanowego w klasowe, Studenci zdobywają wiedzę na temat zalet i wad demarkacji językowej narodu czeskiego. |
Prerequisites: | Znajomość historii powszechnej na poziomie licencjatu. |
Key reading: | Podstawowa literatura:
Bůžek, V. - Hrdlička, J. - Král, P.: Věk urozených. Paseka Praha - Litomyšl, 2002.
Čornejová, I. - Rak, J. - Venus, V.: Ve stínu tvých křídel. Habsburkové v českých dějinách. Praha, 1995.
Evans, R. J. W.: Rudolf II. a jeho svět. MF Praha, 1997.
Evans, R.: Vznik habsburské monarchie 1550-1700. Argo Praha, 2003.
Hamanová, B.: Habsburkové. Životopisná encyklopedie. Brána Praha, 1996.
Janáček, J.: České dějiny. Doba předbělohorská. Kniha 1, díl 1-2. Praha 1971, 1984.
Janáček, J.: Rudolf II. a jeho doba. Praha, 1987.
Janáček, J.: Valdštejn a jeho doba. Praha, 1987.
Kalista, Z. Století andělů a ďáblů. Praha, 1994.
Kalista, Z.: Tvář baroka. Praha, 1990.
Koldinská, M.: Každodennost renesančního aristokrata. Paseka Praha-Litomyšl, 2001.
kolektiv autorů: Problém tolerance v dějinách a perspektivě. Academia Praha, 1995.
Pánek, J.: Poslední Rožmberkové. Praha, 1989.
Pekař, J.: O smyslu českých dějin. Praha, 1990.
Polišenský, J.: Třicetiletá válka a český národ. Praha, 1960.
Rak, J.: Bývali Čechové. Praha, 1994.
Válka, J.: Dějiny Moravy. Díl 2. Období 1526-1848. Vlastivěda moravská, sv. 6.
Vlnas, V.: Jan Nepomucký, česká legenda. Praha, 1993.
Vorel, P.: Velké dějiny zemí Koruny české VII. (1526-1618). Praha, 2006.
Wandycz, P.: Střední Evropa v dějinách. Cena svobody. Praha, 1998.
Bruckmüller, E.: Sozialgeschichte Österreichs. Wien, 2001.
Efmertová, M.: České země v letech 1848-1918. Praha, 1998.
Geršlová, J. - Sekanina, M.: Stručné hospodářské dějiny českých zemí od poloviny 19. století do konce 80. let 20. století. Ostrava, 1999.
Haubelt, J.: České osvícenství. Praha, 1986.
Hroch, M.: Na prahu národní existence. Praha, 1999.
Janák, J.: Dějiny Moravy 3/1. Hospodářský rozmach Moravy 1740-1918. Brno, 1999.
kol.: Dějiny Československa II. 1648-1918. Praha, 1990.
kol.: Die Habsburgermonarchie 1848-1918, Bd. VII: Verfassung und Parlamentarismus, 1. Teilband: Verfassungsrecht, Verfassungswirklichkeit, zentrale Repräsentativkörperschaften, 2. Teilband: Die regionalen Representativkörperschaften. Wien, 2000.
kol.: Dějiny obyvatelstva českých zemí. Praha, 1996.
Kořalka, J.: Češi v habsburské říši a v Evropě 1815-1914. Praha, 1996.
Lněničková, J.: České země v době předbřeznové 1792-1848. Praha, 1999.
Malíř, J.: Od spolků k moderním politickým stranám. Brno, 1996.
Marek, J.: Česká moderní kultura. Praha, 1998.
Marek, P. a kol.: Přehled politického stranictví na území českých zemí a Československa v letech 1861-1998. Olomouc, 2000.
Urban, O.: Česká společnost 1848-1918. Praha, 1982.
Urban, O.: Kroměřížský sněm 1848-1849. Praha, 1998. |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Ma podstawową wiedzę na temat społecznych dziejów nowożytnych Czech [05-SSH-S2-034_1] |
KNŚSHI2_W01 [5/5] |
Ma wiedzę na temat powiązania historii Czech z historią całego kontynentu europejskiego, a jednocześnie specyfiki czeskiej [05-SSH-S2-034_2] |
KNŚSHI2_W02 [5/5] |
Swobodnie posługuje się terminologia naukową występującą w dziejach politycznych i społecznych poszczególnych krajów środkowoeuropejskich w okresie nowożytnym [05-SSH-S2-034_3] |
KNŚSHI2_W01 [4/5] |
Potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin historycznych dla analizy zjawisk na Czech [05-SSH-S2-034_4] |
KNŚSHI2_U03 [5/5] |
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę na podstawie lektury opracowań historycznych w języku polskim i języku czeskim [05-SSH-S2-034_5] |
KNŚSHI2_U03 [4/5] |
Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania ustnych wystąpień historycznych oraz z pogranicza historii i innych nauk (w języku czeskim), wykorzystujących zarówno ujęcie teoretyczne, jak i dostępną bazę źródłową [05-SSH-S2-034_6] |
KNŚSHI2_U04 [5/5] |
Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacyjnych oraz metod i technik komunikowania się z historykami w języku czeskim , a także popularyzować wiedzę historyczną (zwłaszcza w zakresie średniowiecza) [05-SSH-S2-034_7] |
KNŚSHI2_U02 [3/5] |
Ma świadomość znaczenia historii Czech dla kształtowania wartości ogólnoeuropejskich [05-SSH-S2-034_8] |
KNŚSHI2_K03 [4/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Poznawanie opracowań standardowych [05-SSH-S2-034_w_1] | Słuchacz w trakcie zajęć ćwiczeń potrafi odtworzyć przebieg procesów historycznych w nowożytnych Czechach na podstawie wskazanych fragmentów opracowań standardowych (podręczników akademickich, repetytoriów, wydawnictw encyklopedycznych i słownikowych) |
05-SSH-S2-034_1 |
Lektura literatury [05-SSH-S2-034_w_2] | Słuchacz w trakcie ćwiczeń potrafi samodzielnie zrekonstruować najważniejsze procesy społeczno-historyczne przebiegające w Czechach na podstawie samodzielnie zgromadzonej literatury |
05-SSH-S2-034_2 |
Analiza wybranych źródeł [05-SSH-S2-034_w_3] | Student potrafi na ćwiczeniach dokonać analizy wybranych źródeł historycznych obejmujących nowożytne |
05-SSH-S2-034_6 |
Opracowywanie referatów pisemnych [05-SSH-S2-034_w_4] | Student potrafi w oparciu o samodzielne zgromadzone, wybrane opracowania i źródła dokonać rekonstrukcji i analizy wybranych procesów historycznych zachodzących w Czechach i przedstawić je w postaci przyczynku historycznego |
05-SSH-S2-034_3 |
Egzamin [05-SSH-S2-034_w_5] | Weryfikacja postępów studentów w formie egzaminu. |
05-SSH-S2-034_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [05-SSH-S2-034_fs_1] | Z użyciem środków audiowizualnych. |
13 | Dyskysja, praca z literaturą. |
30 |
Egzamin [05-SSH-S2-034_w_5] |
practical classes [05-SSH-S2-034_fs_2] | Metoda konwersatoryjna |
13 | - lektura dodatkowa opracowań sekundarnych
- lektura kanonu źródeł historycznych
|
60 |
Poznawanie opracowań standardowych [05-SSH-S2-034_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |