Wstęp do badań historycznych Field of study: Historical Tourism
Programme code: 05-S1TH13.2019

Module name: Wstęp do badań historycznych
Module code: 05-TH-S1-005
Programme code: 05-S1TH13.2019
Semester: winter semester 2019/2020
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Description:
Zajęcia mają za zadanie przybliżenie studentom zakresu i celów badań historycznych, podstawowych metod badawczych stosowanych w badaniach historycznych, powiązań historii z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi, pojęcia, klasyfikacji i zasad krytyki źródeł historycznych oraz zapoznanie z warsztatem naukowym historyka, gromadzeniem informacji, poprawnym stosowaniem aparatu naukowego, umiejętnym prowadzeniem narracji historycznej
Prerequisites:
Ogólna wiedza historyczna. Umiejętność analizowania literatury przedmiotu oraz charakteryzowania źródeł historycznych w stopniu odpowiadającym programom nauczania właściwym dla szkolnictwa średniego. Ponadto oczekuje się od studenta budowania merytorycznie i językowo poprawnej wypowiedzi ustnej i pisemnej
Key reading:
Podręczniki: Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1985. Pawlak M., Serczyk J., Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999. Swieżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001. Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1984. Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2009. Literatura uzupełniająca: Bloch M., Pochwała historii, czyli o zawodzie historyka, Warszawa 1962. Carr E. H., Historia. Czym jest, Poznań 1999. Kula W., Problemy i metody historii gospodarczej, Warszawa 1983. Oliver P., Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, Kraków 1999.
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Zna i rozumie podstawowe metody i techniki badań historycznych (warsztatu badawczego historyka) [05-TH-S1-005_1]
KNTHI1_W03 [5/5]
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie typowych i nietypowych problemów oraz wykonywanie zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych (właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, przeprowadzać krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobierać i stosować metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyj-no-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka [05-TH-S1-005_2]
KNTHI1_U01 [3/5]
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii charakterystycznej dla nauk humanistycznych (ze szczególnym uwzględnieniem historii), m.in. przedstawiając i oceniają różne opinie i stanowiska [05-TH-S1-005_3]
KNTHI1_U02 [3/5]
Potrafi samodzielnie planować i realizować własny rozwój naukowy (identyfikuje i dostrzega dylematy, związane z wykonywaniem wybranego zawodu) oraz organizować pracę indywidualną i zespołową [05-TH-S1-005_4]
KNTHI1_U04 [2/5]
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (zwłaszcza historycznych) [05-TH-S1-005_5]
KNTHI1_K01 [3/5]
Jest przygotowany do odpowiedzialnego pełnienia wybranego zawodu (w zakresie własnej specjalności) [05-TH-S1-005_6]
KNTHI1_K04 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Kryterium merytoryczne [05-TH-S1-005 _w_1]
systematyczne przygotowywanie zalecanych na zajęcia prac bądź prezentacji -pozytywne zaliczenie sprawdzianów z konstruowania i zastosowania przypisów -wykonanie pracy pisemnej w postaci recenzji książki artykułu naukowego bądź przewodnika turystycznego oraz opracowanie bibliografii zamieszkiwanej miejscowości
05-TH-S1-005_1 05-TH-S1-005_2 05-TH-S1-005_3 05-TH-S1-005_4 05-TH-S1-005_5 05-TH-S1-005_6
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [05-TH-S1-005_fs_1]
zapoznanie studentów z podstawami warsztatu badawczego historyka z wykorzystaniem metod opartych na słowie, obserwacji, praktycznej działalności studentów Na zajęciach stosowane są metody: - oparte na słowie - rozmowa nauczająca, dyskusja, opis, praca z książką, - oparte na obserwacji - pokaz, - oparte na praktycznej działalności studentów - praca w grupach, samodzielna praca studenta
30
systematyczne przygotowanie do zajęć poprzez zapoznawanie się z zalecaną literaturą przedmiotu, przygotowanie prezentacji na temat metod badawczych historii, przygotowanie prezentacji na temat celów i organizacji bibliotek, archiwów i muzeów, przygotowanie prezentacji dotyczących najważniejszych historycznych czasopism naukowych, przygotowanie bibliografii zamieszkiwanej miejscowości, wykonanie pracy pisemnej w postaci recenzji książki bądź artykułu naukowego
45 Kryterium merytoryczne [05-TH-S1-005 _w_1]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)