Wstęp do badań historycznych
Field of study: Historical Tourism
Programme code: 05-S1TH13.2019

Module name: | Wstęp do badań historycznych |
---|---|
Module code: | 05-TH-S1-005 |
Programme code: | 05-S1TH13.2019 |
Semester: | winter semester 2019/2020 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Description: | Zajęcia mają za zadanie przybliżenie studentom zakresu i celów badań historycznych, podstawowych metod badawczych stosowanych w badaniach historycznych, powiązań historii z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi, pojęcia, klasyfikacji i zasad krytyki źródeł historycznych oraz zapoznanie z warsztatem naukowym historyka, gromadzeniem informacji, poprawnym stosowaniem aparatu naukowego, umiejętnym prowadzeniem narracji historycznej |
Prerequisites: | Ogólna wiedza historyczna. Umiejętność analizowania literatury przedmiotu oraz charakteryzowania źródeł historycznych w stopniu odpowiadającym programom nauczania właściwym dla szkolnictwa średniego. Ponadto oczekuje się od studenta budowania merytorycznie i językowo poprawnej wypowiedzi ustnej i pisemnej |
Key reading: | Podręczniki:
Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1985.
Pawlak M., Serczyk J., Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999.
Swieżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001.
Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1984.
Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2009.
Literatura uzupełniająca:
Bloch M., Pochwała historii, czyli o zawodzie historyka, Warszawa 1962.
Carr E. H., Historia. Czym jest, Poznań 1999.
Kula W., Problemy i metody historii gospodarczej, Warszawa 1983.
Oliver P., Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, Kraków 1999.
|
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie podstawowe metody i techniki badań historycznych (warsztatu badawczego historyka) [05-TH-S1-005_1] |
KNTHI1_W03 [5/5] |
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie typowych i nietypowych problemów oraz
wykonywanie zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych (właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące,
przeprowadzać krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobierać i stosować metody i
narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyj-no-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka [05-TH-S1-005_2] |
KNTHI1_U01 [3/5] |
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii charakterystycznej dla nauk humanistycznych (ze szczególnym
uwzględnieniem historii), m.in. przedstawiając i oceniają różne opinie i stanowiska [05-TH-S1-005_3] |
KNTHI1_U02 [3/5] |
Potrafi samodzielnie planować i realizować własny rozwój naukowy (identyfikuje i dostrzega dylematy, związane z
wykonywaniem wybranego zawodu) oraz organizować pracę indywidualną i zespołową [05-TH-S1-005_4] |
KNTHI1_U04 [2/5] |
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (zwłaszcza historycznych) [05-TH-S1-005_5] |
KNTHI1_K01 [3/5] |
Jest przygotowany do odpowiedzialnego pełnienia wybranego zawodu (w zakresie własnej specjalności) [05-TH-S1-005_6] |
KNTHI1_K04 [3/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Kryterium merytoryczne [05-TH-S1-005 _w_1] | systematyczne przygotowywanie zalecanych na zajęcia prac bądź prezentacji
-pozytywne zaliczenie sprawdzianów z konstruowania i zastosowania przypisów
-wykonanie pracy pisemnej w postaci recenzji książki artykułu naukowego bądź przewodnika turystycznego oraz
opracowanie bibliografii zamieszkiwanej miejscowości |
05-TH-S1-005_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
practical classes [05-TH-S1-005_fs_1] | zapoznanie studentów z podstawami warsztatu badawczego historyka z wykorzystaniem metod opartych na słowie, obserwacji, praktycznej działalności studentów
Na zajęciach stosowane są metody:
- oparte na słowie - rozmowa nauczająca, dyskusja, opis, praca z książką,
- oparte na obserwacji - pokaz,
- oparte na praktycznej działalności studentów - praca w grupach, samodzielna praca studenta |
30 | systematyczne przygotowanie do zajęć poprzez zapoznawanie się z zalecaną literaturą przedmiotu,
przygotowanie prezentacji na temat metod badawczych historii,
przygotowanie prezentacji na temat celów i organizacji bibliotek, archiwów i muzeów,
przygotowanie prezentacji dotyczących najważniejszych historycznych czasopism naukowych,
przygotowanie bibliografii zamieszkiwanej miejscowości,
wykonanie pracy pisemnej w postaci
recenzji książki bądź artykułu naukowego |
45 |
Kryterium merytoryczne [05-TH-S1-005 _w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |