Cywilizacja ziem polskich XX wieku
Field of study: Historical Tourism
Programme code: 05-S1TH13.2019
| Module name: | Cywilizacja ziem polskich XX wieku |
|---|---|
| Module code: | 05-TH-S1-0020 |
| Programme code: | 05-S1TH13.2019 |
| Semester: | winter semester 2020/2021 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | exam |
| ECTS credits: | 4 |
| Description: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z zasadniczymi procesami historycznymi zachodzącymi na ziemiach polskich w XX wieku. Należą do nich zagadnienia związane z:
- walką o odzyskanie niepodległości po I wojnie światowej, dążeniem do utrwalenia i obrony niepodległości oraz miejscem Polski na mapie Europy
- fenomenem Polskiego Państwa Podziemnego - dążeniami społeczeństwa polskiego do utrzymania suwerenności narodowej i odbudowy niepodległego państwa w latach II wojny światowej
- wpływem konfrontacji rywalizujących z sobą systemów totalitarnych na dzieje Polski, przebiegiem Holokaustu na ziemiach polskich
- zagrożeniem wartości humanistycznych przez ideologię komunistyczną po II wojnie światowej i działaniami podejmowanymi w obronie wartości demokratycznych oraz kultury opartej na fundamencie łacińsko-chrześcijańskim
- rozwojem kultury, oświaty i nauki w Polsce (przeobrażenia systemu oświaty, powstawanie ośrodków naukowych, rozwój literatury i sztuki w kraju i na emigracji)
Student zapoznaje się na ćwiczeniach z przeobrażeniami społecznymi na ziemiach polskich: w trakcie scalania państwa po odzyskaniu niepodległości, wielkimi migracjami wynikłymi z przebiegu wojny i zmianami granicznymi, procesem urbanizacji i uprzemysłowienia , rozwojem gospodarczym ziem polskich (przed i po II wojnie światowej), wkładem społeczeństwa polskiego w obalenie systemu komunistycznego w Europie środkowo-wschodniej.
Student w ramach pracy własnej porządkuje wiedzę na temat przeobrażeń zachodzących w XX wieku w skali kraju na przykładzie wybranego regionu Polski. Zestawia wybór źródeł obrazujących te przeobrażenia, przydatnych dla przygotowania merytorycznego programu wycieczki w tym regionie (źródła literackie, filmowe, fotograficzne, dokumenty autobiograficzne, statystyki) |
| Prerequisites: | Znajomość podstawowych pojęć, podstawowe wiadomości dotyczące procesów przemian cywilizacyjnych w XX wieku na ziemiach polskich |
| Key reading: | Basista A., Betonowe dziedzictwo: architektura w Polsce czasów komunizmu. Warszawa-Kraków 2001.
Chrzanowski T., Sztuka w Polsce od I do III RP. Warszawa 2008.
Kaczmarek R., Historia Polski 1914 – 1989. Warszawa 2010
Kaliński J., Historia gospodarcza Polski Ludowej. Białystok 2005.
Laureaci nagrody Nobla urodzeni na Śląsku. Materiały do druku przygotowali P. Greiner, J. Śliwiok. Katowice 2000
Nim będzie zapomniana. Szkice o kulturze PRL-u. Red. S. Bednarek. Wrocław 1997.
Noniewicz C., Historia gospodarcza Polski Odrodzonej. Białystok 2004.
Silesin J. R., Oświata, nauka i kultura w latach 1918 – 1923. Wyzwania polityczne, kulturowe i cywilizacyjne II Rzeczpospolitej Polskiej. W: Sen o potędze. Bezpieczeństwo. Suwerenność. Mocarstwowość. Rzeczpospolita Polska 1918 – 1939. Red. E. Maj, J. Gryz, E. Kirwiel, E. Podgajna, Lublin 2014.
Zajicek E., Poza ekranem. Kinematografia polska 1896 – 2005. Warszawa 2009.
Żarnowski J., Polska 1918 – 39. Praca. Technika. Społeczeństwo. Warszawa 1999.
|
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
W zaawansowanym stopniu zna i rozumie: wybrane fakty, procesy i zjawiska historyczne oraz terminologię historyczną, przydatną w turystyce historycznej [05-TH-S1-0020_1] |
KNTHI1_W01 [5/5] |
Zna i rozumie podstawowe metody i techniki badań historycznych (warsztatu badawczego historyka) [05-TH-S1-0020_2] |
KNTHI1_W03 [3/5] |
Zna i rozumie wpływ historii na fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji [05-TH-S1-0020_3] |
KNTHI1_W04 [5/5] |
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie typowych i nietypowych problemów oraz wykonywanie zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych (właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, przeprowadzać krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobierać i stosować metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka [05-TH-S1-0020_4] |
KNTHI1_U01 [3/5] |
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii charakterystycznej dla nauk humanistycznych (ze szczególnym uwzględnieniem historii), m.in. przedstawiając i oceniają różne opinie i stanowiska [05-TH-S1-0020_5] |
KNTHI1_U02 [4/5] |
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (zwłaszcza historycznych) [05-TH-S1-0020_6] |
KNTHI1_K01 [4/5] |
rozumie i respektuje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu [05-TH-S1-0020_7] |
KNTHI1_K03 [3/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| Pisemny egzamin [05-TH-S1-0020_w_1] | Student w formie pisemnej odpowiada na pytania otwarte, pozwalające sprawdzić przyswojenie materiału odpowiadającego problematyce wskazanej przez prowadzącego, w oparciu o tematykę wykładów oraz podaną literaturę. |
05-TH-S1-0020_1 |
| Kolokwium zaliczeniowe [05-TH-S1-0020_w_2] | Student w formie pisemnej odpowiada na pytania otwarte, weryfikujące jego wiedzę zdobytą podczas ćwiczeń oraz z podanej literatury przedmiotu |
05-TH-S1-0020_1 |
| Referat [05-TH-S1-0020_w_3] | Student przedstawia indywidualną lub zespołową pracę na określony przez prowadzącego temat, odpowiadający problematyce wynikającej z modułu kształcenia. |
05-TH-S1-0020_1 |
| Aktywność na zajęciach [05-TH-S1-0020_w_4] | Student odpowiada na pytania, pozwalające sprawdzić przyswojenie materiału odpowiadającego problematyce wskazanej przez prowadzącego, w oparciu o sugerowane lektury; uczestniczy w dyskusji, wykazuje się umiejętnością analizy i interpretacji źródeł. |
05-TH-S1-0020_1 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| lecture [05-TH-S1-0020_fs_1] | wykład z wykorzystaniem innych metod oraz użyciem środków audiowizualnych |
20 | lektura uzupełniająca, praca z podręcznikiem |
15 |
Pisemny egzamin [05-TH-S1-0020_w_1] |
| practical classes [05-TH-S1-0020_fs_2] | Zajęcia z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania-uczenia się, podczas których studenci analizują źródła historyczne wskazane przez prowadzącego, przedstawiają przygotowane referaty, dyskutują odwołując się do przeczytanych tekstów narracyjnych i filmów dokumentalnych, dokumentów biograficznych |
20 | lektura uzupełniająca, analiza źródeł, przygotowanie referatu na wybrany i zaakceptowany przez prowadzącego temat |
30 |
Kolokwium zaliczeniowe [05-TH-S1-0020_w_2] |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||