Communicative grammar I
Field of study: Russian Philology
Programme code: 02-S2FR19.2019

Module name: | Communicative grammar I |
---|---|
Module code: | 02-FRS2-TL-GKOM01 |
Programme code: | 02-S2FR19.2019 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 2 |
Description: | Tekst jako forma istnienia języka i obiekt opisu gramatycznego. Centralne miejsce składni w gramatyce. Rejestry komunikacyjne. Wyrazy pełnoznaczne a wyrażenia pomocnicze. Wyrażenia ze znaczeniem przedmiotowym a predykaty. Klasyfikacja semantyczna predykatów a funkcjonalno-semantyczna klasyfikacja czasowników. Odzwierciedlenie czasu w tekście: czas obiektywny (kalendarzowy), czas zdarzeń, czas narracji (percepcji). Czas tekstowy a gramatyczne formy czasu czasowników. Znaczenia temporalne: aktualne, uzualne, generyczne (gnomiczne). |
Prerequisites: | Brak |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię z zakresu językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej, a w szczególności gramatyki języka rosyjskiego w ujęciu funkcjonalno-komunikacyjnym: typy komunikacyjne tekstu (rejestry), klasy semantyczno-składniowe czasowników, linie (płaszczyzny) czasowe w tekście, pojęcia czasu aktualnego, uzualnego i gnomicznego. [TL-GKOM01_1] |
K_W02 [2/5] |
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody analizy gramatycznej i interpretacji tekstów, teorię gramatyki funkcjonalno-komunikacyjnej i odnośne szkoły badawcze w obrębie dyscyplin, do których przyporządkowany jest kierunek (literaturoznawstwo, językoznawstwo), w tym w zakresie językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej. [TL-GKOM01_2] |
K_W03 [2/5] |
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, syntetyzować, twórczo interpretować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł oraz z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi powiązanych z dyscyplinami, do których przyporządkowany jest kierunek (literaturoznawstwo, językoznawstwo), w tym w zakresie językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej. [TL-GKOM01_3] |
K_U02 [2/5] |
Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w zakresie gramatyki komunikacyjnej w rozwiązywaniu problemów w interpretacji gramatycznej, tworzeniu i redagowaniu tekstów w języku rosyjskim oraz korzystania z opinii i pomocy ekspertów. [TL-GKOM01_4] |
K_K02 [3/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Egzamin ustny [TL-GKOM01_w_1] | Student rozwiązuje zestaw zadań praktycznych, sprawdzających opanowanie wiedzy teoretycznej i umiejętność zastosowania jej do interpretacji lingwistycznej materiału tekstowego. Przy ocenie końcowej uwzględniana jest aktywność i oceny z prac wykonywanych na zajęciach. |
TL-GKOM01_1 |
Praca pisemna [TL-GKOM01_w_2] | W trakcie semestru, po opracowaniu określonej partii materiału nauczania, studenci wykonują zadania testowe oraz prace domowe sprawdzające stopień przyswojenia teorii i posługiwania się nią w praktyce. |
TL-GKOM01_1 |
Odpowiedź ustna [TL-GKOM01_w_3] | Odpowiedzi ustne dotyczące aktualnie opracowywanych zagadnień programowych są podstawą oceny ciągłej studenta. |
TL-GKOM01_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
discussion classes [TL-GKOM011_fs_1] | Objaśnienie nowego materiału nauczania metodą podającą z wykorzystaniem narzędzi audiowizualnych, a następnie utrwalające ćwiczenia praktyczne w gramatycznej interpretacji tekstów oraz ich generowaniu. |
30 | Lektura uzupełniająca, praca z podręcznikiem, wykonywanie zadań domowych. |
30 |
Egzamin ustny [TL-GKOM01_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |